AKTUELLT

Folktandvården arbetar för att kunna ta emot fler patienter

Innehållet gäller Östergötland

Folktandvården prioriterar fortfarande patienter med stora behov, och ökar tillgängligheten gradvis.

Under hösten har Folktandvården i första hand tagit emot patienter som fått sin vård uppskjuten efter vårens corona-uppehåll. 

- Vi behöver fortsatt prioritera patienter med stora behov, men ser möjligheter att ta emot fler patienter framöver, säger Anna Carin Dahlgren, tandvårdsdirektör i Östergötland.

Bedömning via Din vård 

Samtliga av Folktandvårdens kliniker erbjuder tidsbokning via 1177.se, där patienter kan boka in sig för undersökning hos tandhygienist.

Du som har akuta besvär får alltid hjälp, antingen på din egen klinik eller på jourkliniken. Beroende på din situation kan du också få en bedömning via appen Din Vård efter kontakt med jourkliniken. 

Nytt arbetssätt efter nyår 

Under våren och sommaren genomfördes förändringar i planering och arbetssätt, som efter årsskiftet kommer att användas på alla kliniker. 

- Det ger oss helt nya möjligheter att planera på kort och lång sikt, och anpassa verksamhetsutveckling och arbetsfördelning för att kunna erbjuda en högre tillgänglighet och jämlik vård över länet, säger Anna Carin Dahlgren.

Fotnot

  • Det finns fortfarande skillnader över länet som gör att vissa kliniker har en tyngre belastning än andra. De förbättrade arbetssätten ska bidra till att minska denna skillnad, men det kommer inte att kunna ske omedelbart.
  • Inom vissa delar av specialisttandvården är belastningen fortsatt hög. Det innebär att till exempel tandregleringen har en längre väntetid än vanligt. Väntetiden har inte några negativa konsekvenser för det slutgiltiga resultatet av tandregleringen. 
Till toppen av sidan