Du behöver ha e-legitimation för att logga in på 1177.se
Du behöver ha BankID eller Freja eID för att logga in på 1177.se. Möjligheten att logga in med lösenord finns inte längre kvar.
Orsaken är att säkerhetskraven på digitala tjänster har ökat.
Ändringen görs för att skydda dina personuppgifter. Du som redan tidigare har loggat in med hjälp av e-legitimation kan fortsätta göra det som vanligt.
Läs om hur du skaffar e-legitimation på Myndigheten för digital förvaltning.
Här kan du läsa om hur du loggar in på 1177.se
Mer om 1177 Vårdguidens e-tjänster
- Här kan du läsa mer om hur dina uppgifter skyddas när du är inloggad.
- Här kan du läsa mer om vad du kan göra när du har loggat in.
- Här kan du läsa om vanliga frågor och problem som kan uppstå när du ska logga in eller när du redan är inloggad.
- Här kan du komma i kontakt med support för 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Kan jag skaffa bank-id på alla banker?
De flesta större banker kan förse dig med bank-id, så kontakta din bank eller läs om hur du kommer igång med bank-id.
Hur ska jag kunna utföra ärenden åt andra?
- Om du har barn kan du bli ombud åt ditt barn fram tills hen fyller 13 år. Därefter behöver ditt barn en egen e-legitimation, exempelvis bank-id. Kontakta din bank för att se vad som gäller för er.
- Om du har en förälder som du hjälper med vårdärenden, rekommenderar vi dig att hjälpa hen att skaffa e-legitimation, till exempel bank-id.
Mitt barn är under 13 och loggar i dag in med lösenord för att få en behandling över nätet. Hur ska vi göra nu?
Du behöver skaffa en e-legitimation åt ditt barn, till exempel bank-id. De flesta banker kan utfärda e-legitimation även till yngre barn. Du som förälder kan sedan vara med som stöd när ditt barn själv loggar in och genomgår behandlingen.
En annan typ av e-legitimationen är Freja eID Plus. Freja eID Plus skaffar du genom att först ladda ner en app till din mobil eller surfplatta. Sedan besöker du ett av de anslutna ATG-ombuden för att aktivera e-legitimationen.