Så loggar du in i e-tjänsterna

Skriv ut (ca 3 sidor)

För att använda 1177 Vårdguidens e-tjänster loggar du in. Det gör du enklast med e-legitimation. Om du inte kan använda e-legitimation kan du logga in med lösenord och sms.

Skriv ut

För att logga in måste du vara folkbokförd i Sverige. Du behöver också ha en svensk e-legitimation eller ett svenskt mobilnummer.

Att logga in med e-legitimation

Att logga in med e-legitimation

Med en e-legitimation kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter på nätet. Du behöver en e-legitimation för att logga in här på 1177 Vårdguiden. Du kan också använda e-legitimationen i kontakter med till exempel kommuner, Försäkringskassan och andra myndigheter.

E-legitimation kan också heta bank-id – det är en typ av e-legitimation.

Logga in med e-legitimation.

Hur skaffar jag en e-legitimation? 

Du kan installera en e-legitimation i en mobil, surfplatta eller dator. 

Du får e-legitimationen från en bank eller från Skatteverket. Id-kort från Skatteverket innehåller en e-legitimation. Olika e-legitimationer har olika åldersgränser. Läs vad som gäller på de olika utfärdarnas webbplatser. 

Skaffa e-legitimation till mobil eller surfplatta

E-legitimation för mobiler och surfplattor kallas för mobilt bank-id. För att skaffa e-legitimation till din mobil eller surfplatta behöver du:

  1. installera Bank-id:s säkerhetsapp

  2. hämta ett mobilt bank-id hos din internetbank.

Med e-legitimation i en mobil eller surfplatta kan du också logga in via en dator. På så sätt kan du logga in via vilken dator som helst, även om du inte har installerat din e-legitimation på den.   

Skaffa e-legitimation till dator

Om du är kund i en internetbank kan du ladda ner en e-legitimation till den dator du ska använda. Läs mer på bankens webbplats. Skatteverket erbjuder e-legitimation till dig som inte är kund hos en internetbank.

Fäll ihop

Att logga in med lösenord och sms

Att logga in med lösenord och sms

 

Du som inte har möjlighet att logga in med e-legitimation kan logga in med lösenord och sms. Om du väljer att logga in med lösenord och är tjänsterna begränsade – du kan till exempel inte se dina recept. 

Beställ ett lösenord

För att logga in med lösenord och sms behöver du beställa ett lösenord. Lösenordet skickas med post till den adress där du är folkbokförd. Det tar ett par dagar. När du fått ditt lösenord loggar du in genom att ange personnummer, lösenord och en engångskod. Engångskoden får du via sms när du angett personnummer och lösenord.

Om du har anmält särskild postadress eller eftersänt din post

Om du har anmält så kallad särskild postadress till Skatteverket skickas ditt lösenord till den adressen. Av säkerhetsskäl kan du inte få lösenordet om du har eftersänt din post. Detta gäller även dig med särskild postadress. Du som har eftersänt din post måste alltså logga in med e-legitimation för att använda e-tjänsterna.

Om du byter mobilnummer

När du beställer lösenordet anger du vilket mobilnummer som sms:en ska skickas till. Om du byter mobilnummer behöver du beställa ett nytt lösenord. 

Fäll ihop

Skyddade personuppgifter 

Du som har skyddade personuppgifter kan logga in med e-legitimation, men du kan inte använda alla tjänster.

För att du ska kunna kontakta en mottagning via e-tjänsterna behöver mottagningen godkänna dig för kommunikation genom att manuellt lägga till ditt personnummer. Då kan du också få tillgång till de tjänster som mottagningen erbjuder.

Du kan även använda läkemedelstjänsterna.

En del tjänster kan du inte få tillgång till alls. Du kan till exempel inte se den mottagning där du är listad eller lista om dig. 

Reservnummer och samordningsnummer

Du som har reservnummer eller samordningsnummer kan inte logga in.

Har du problem med att logga in?

Läs om vanliga orsaker till problem med inloggning.

Stäng webbläsaren när du loggat ut

Webbläsaren kan tillfälligt lagra information om din e-legitimation. Om någon annan har tillgång till datorn behöver du stänga ner alla öppna fönster i webbläsaren när du har loggat ut.

Logga in via mottagningen

Östergötland

Logga in via mottagningen

I Östergötland kan du också logga in direkt till aktuell tjänst via mottagningen. Sök efter mottagningen och klicka på det du vill göra under rubriken "Våra e-tjänster". Då kommer du till inloggningen och därefter direkt till tjänsten som du valt.

Fäll ihop

Aviseringar och påminnelser

Östergötland

Aviseringar och påminnelser

Du kan välja att få aviseringar och påminnelser via sms och/eller e-post när du har fått ett svar, eller när vården har kontaktat dig. I inloggat läge, gå till Inställningar, fyll i dina kontaktuppgifter och välj hur du vill bli aviserad eller påmind.

Fäll ihop
Skriv ut (ca 3 sidor)
Senast uppdaterad:
2016-06-14
Skribent:

Linda Eriksson

Redaktör:

Katti Björklund, 1177 Vårdguiden

Fotograf:

Emmali Anséus


Östergötland
Tillägg uppdaterade:
2017-03-15
Skribent och redaktör:
Katarina Nestor, 1177 Vårdguiden, Region Östergötland