Vårdcentralen Vadstena, Vadstena


Ny version av datajournal är införd, vilket kan medföra längre handläggningstider under en övergångsperiod.

Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Av/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Förnya recept

  • Intresseanmälan för KBT via nätet

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

  • Bokning av telefontid

  • Synpunkter och klagomål

Telefonnummer och Öppettider

010-105 98 30
Telefontid idag:
Stängt
Öppet idag:
Stängt

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07:45–17
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Växeltelefon:
010-103 00 00

Aktuellt

Läkarbesöket kan ta längre tid

Publicerad: 2017-11-10

Den 10-12 november uppgraderar vi vårt patientjournalsystem i Region Östergötland. Vid ditt första läkarbesök efter denna uppgradering behöver läkaren gå igenom läkemedelslistan med dig. Därför kan det besöket ta längre tid och det kan under en period bli något längre väntetider. Läs mer om uppgraderingen

KBT via nätet

Publicerad: 2017-02-09

Vi erbjuder KBT via nätet. Mer information finns under vårt utbud, Samtalsmottagningen.

ADRESS

Besöksadress
Jungfruvägen 5, Vadstena
Län, kommun
Östergötlands län, Vadstena
Postadress
Vårdcentralen Vadstena
Jungfruvägen 5
592 32 Vadstena

Vårt utbud

Välkommen till Vårdcentralen Vadstena!

När du kommer till oss ska du anmäla dig i receptionen. Kom gärna tio minuter före din bokade tid då det ibland är kö.

När vårdcentralen är stängd kan du söka efter råd om sjukdomar och symtom här på 1177.se. Hittar du inget svar kan du ringa 1177. Sjuksköterskorna på 1177 ger dig allmänna medicinska råd, gör en medicinsk bedömning och lotsar dig vidare om du behöver besöka jourcentral eller akutmottagning.

Du kan inte boka eller avboka tid på vårdcentralen via telefonnumret 1177.

Astma- och KOL-mottagningen

Mottagning för patienter med astma/KOL eller andra lungsjukdomar. Endast tidsbokade besök.


Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Barnavårdscentralen

Barnhälsan 6-13 år

Barnhälsan är en förstärkning av första linjens insatser för barn/unga 6-13 år med psykisk ohälsa och deras familjer. Till mottagningen

Blodtrycksmottagningen

På blodtrycksmottagningen kan du få ditt blodtryck kontrollerat. Endast tidsbokade besök.


Du har även möjlighet att kostnadsfritt själv kontrollera ditt blodtryck i vårt hälsorum under vårdcentralens ordinarie öppettider.


Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Diabetesmottagningen

Mottagning för personer med kost-, tablett- och insulinbehandlad diabetes samt personer med förhöjt blodsocker. Förutom regelbundna kontroller ges instruktioner, kostråd och övrig rådgivning. Endast tidsbokade besök.


Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Dietistmottagningen

Distriktssköterskemottagningen

Till distriktssköterskemottagningen kan du vända dig om du behöver hjälp med lättare åkommor som såromläggning, injektioner, rådgivning m.m. Endast tidsbokade besök.

Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Hälsomottagningen

I vårt hälsorum finns möjlighet att själv kontrollera blodtryck, puls och BMI samt ta del av hälsorelaterad information.

Har du frågor som rör din hälsa kan du vända dig till vårdcentralen.

Telefonnummer: 010-105 98 30

Inkontinensmottagningen

Mottagningen erbjuder information om inkontinenshjälpmedel samt rådgivning för patienter med inkontinensproblematik. Endast tidsbokade besök.


Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Läkarmottagningen

Samtliga besök till läkare bokas i förväg via sjuksköterska på telefonnummer 010-105 98 30 vardagar kl. 08.00-17.00.


Alla ordinarie läkare på vårdcentralen är specialister i allmänmedicin. På vårdcentralen finns i perioder även utbildningsläkare i allmän- och specialisttjänstgöring.

Medicinska fotvården

Fotvård för diabetiker och reumatiker. Endast tidsbokade besök.

Vadstenas Fina Fötter
Fotvårdsterapaut Christine Antony
Företagshuset (gamla lasarettet)
Motalagatan 18
Telefonnummer: 076-882 50 32

Vanlig patientavgift, frikort och högkostnadskort gäller. Kontakta fotvården direkt i första hand, vid frågor kontakta vårdcentralen på telefonnummer 010-105 98 30.



Provtagningen

Ingen tidsbeställning krävs för provtagning. Det måste dock finnas en beställning på vilka prover som ska tas.


Öppettider: vardagar kl. 08.15-12.00, 13.00-16.00

Du kan också lämna blodprov på någon av sjukhusens provtagningsenheter.

Provtagningsanvisningar.pdf

Rehabkoordinator

Rehabkoordinatorn kan hjälpa dig att samordna rehabiliteringsinsatser som planeras tillsammans med dig under din sjukskrivning. Det kan gälla åtgärder på vårdcentralen, kontakter med arbetsgivaren, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller andra vårdgivare som medverkar i din rehabilitering.

Målet är återgång till arbete eller studier samt att förebygga sjukskrivning. För mer information kan du prata med din läkare eller rehabkoordinatorn.

Rehabkoordinator: Christina Kindström
Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Rökavvänjningen

På vårdcentralen kan du få hjälp med att sluta röka/snusa genom individuell rådgivning eller i grupp.


Undersköterska/diplomerad rökavvänjare: Suzana Kall
Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Samtalsmottagningen

Samtalsstöd vid depression, ångest, kriser samt stressrelaterade besvär. Endast tidsbokade besök.

Vi erbjuder även kognitiv beteendeterapi (KBT) via nätet. Läs om KBT via nätet. Du som är intresserad av detta kan logga in ovan och anmäla ditt intresse.

Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Sjukgymnastiken

Tympanometrimottagningen

På tympanometrimottagningen kontrolleras hörseln efter öroninflammation.


Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Vaccinationsmottagningen

På vårdcentralen vaccinerar vi mot TBE (fästingburen hjärninflammation), pneumokocker samt säsongsinfluensa.

Ring 010-105 98 30 för information om drop-in eller tidsbokning.

Om oss

Till Vårdcentralen Vadstena är alla välkomna - gammal som ung. Vår målsättning är att ge befolkningen en trygg och säker vård med hög medicinsk kompetens, god tillgänglighet och ett bra bemötande. Vi arbetar aktivt med hälsoförebyggande arbete och livsstilsfrågor för att våra patienter ska få stöd i att ha en hälsosam livsstil. En hälsosam livsstil är grunden för ett aktivt liv och förebygger många sjukdomar. Prata gärna med någon av oss om du behöver hjälp med rökavvänjning, viktminskning eller andra livsstilsförändringar.


För kontakt och mer information - se vårt utbud.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Vadstena, Vadstena.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

93 %

Det aktuella värdet är
93%
Mätningen genomfördes
2017-01-01 - 2017-06-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

92 %

Det aktuella värdet är
92%
Mätningen genomfördes
2017-08-01 - 2017-08-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

83 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
83 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

77 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
77 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

87 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
87 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

82 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
82 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

82 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
82 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information