Vårdcentralen Vadstena


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Av/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Förnya recept

  • Intresseanmälan för KBT via nätet

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

  • Bokning av telefontid

  • Synpunkter och klagomål

  • Digitala vårdcentralen Region Östergötland

Telefonnummer och Öppettider

010-105 98 30
Telefontid idag:
07:45–17
Öppet idag:
08–17 Vårdcentralen , 08:15–12 Laboratoriet , 13–16 Laboratoriet

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07:45–17
Öppettider:
Mån-fre 08–17 Vårdcentralen
Mån-fre 08:15–12 Laboratoriet
Mån-fre 13–16 Laboratoriet
Växeltelefon:
010-103 00 00

Aktuellt

Ny regel för avbokning

Publicerad: 2019-01-04

Om du behöver avboka ett besök hos oss, gör det senast 24 timmar innan besökstiden. Annars räknas det som uteblivet besök och du får betala besöksavgiften på 200 kronor.

Läs mer om patientavgifter

KBT på nätet

Publicerad: 2017-02-09

Vi erbjuder KBT på nätet. Mer information finns under vårt utbud, Samtalsmottagningen.

ADRESS

Besöksadress
Jungfruvägen 5, Vadstena
Län, kommun
Östergötlands län, Vadstena
Postadress
Vårdcentralen Vadstena
Jungfruvägen 5
592 32 Vadstena

Vårt utbud

Välkommen till Vårdcentralen Vadstena!

När du kommer till oss ska du anmäla dig i receptionen. Kom gärna tio minuter före din bokade tid då det ibland är kö.

När vårdcentralen är stängd kan du söka efter råd om sjukdomar och symtom här på 1177.se. Hittar du inget svar kan du ringa 1177. Sjuksköterskorna på 1177 ger dig allmänna medicinska råd, gör en medicinsk bedömning och lotsar dig vidare om du behöver besöka jourcentral eller akutmottagning.

Du kan inte boka eller avboka tid på vårdcentralen via telefonnumret 1177.

Astma- och KOL-mottagningen

Mottagning för patienter med astma/KOL eller andra lungsjukdomar. Endast tidsbokade besök.


Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Barnavårdscentralen

Barnhälsan 6-13 år

Barnhälsan är en förstärkning av första linjens insatser för barn/unga 6-13 år med psykisk ohälsa och deras familjer. Till mottagningen

Blodtrycksmottagningen

På blodtrycksmottagningen kan du få ditt blodtryck kontrollerat. Endast tidsbokade besök.

Du kan boka tid för att kontrollera ditt blodtryck via via 1177 vårdguidens e-tjänster

Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Diabetesmottagningen

Mottagning för personer med kost-, tablett- och insulinbehandlad diabetes samt personer med förhöjt blodsocker. Förutom regelbundna kontroller ges instruktioner, kostråd och övrig rådgivning. Endast tidsbokade besök.


Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Dietistmottagningen

Distriktssköterskemottagningen

Till distriktssköterskemottagningen kan du vända dig om du behöver hjälp med lättare åkommor som såromläggning, injektioner, rådgivning m.m. Endast tidsbokade besök.

Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Hälsomottagningen

På vår hälsomottagning arbetar vi med riktade hälsosamtal till olika åldersgrupper.

Har du frågor som rör din hälsa kan du vända dig till vårdcentralen.

Telefonnummer: 010-105 98 30

Inkontinensmottagningen

Mottagningen erbjuder utredning vid inkontinens och rådgivning kring inkontinenshjälpmedel för både män och kvinnor. Endast tidsbokade besök.

Sjuksköterska / Uroterapeut Dittan Hector Ulvan.
Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Läkarmottagningen

Samtliga besök till läkare bokas i förväg via sjuksköterska på telefonnummer 010-105 98 30 vardagar kl. 08.00-17.00.


Alla ordinarie läkare på vårdcentralen är specialister i allmänmedicin. På vårdcentralen finns i perioder även utbildningsläkare i allmän- och specialisttjänstgöring.

Medicinska fotvården

Medicinsk fotvård utförs av fotterapeut på vårdcentralen för personer med medicinska tillstånd vilka ger behov av fotvård. Endast tidsbokade besök.

Fotterapeut Olena Torokhtylo
Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30




Provtagningen

Välkommen till oss för provtagning måndag-fredag klockan 8.15-12.00 samt 13.00-16.00..

För att ta prov behöver en läkare eller sjuksköterska ha ordinerat provet. Vi har drop-in men du kan även boka tid i våra e-tjänster högst upp på sidan, välj "Boka tid direkt" och sedan "Provtagning - ordinerade prover på lab" så ser du vilka tider du kan välja på.

Inför provtagning:

  • Ta med giltig legitimation.
  • Anmäl dig i vårdcentralens reception.
  • Sitt ner och vila cirka 15 minuter innan du ska ta provet. Detta för att ditt provtagningsresultat ska bli så rättvisande som möjligt.

För fasteprover, till exempel blodsocker och blodfetter, gäller följande:

  • Du ska vara fastande minst 10 timmar inför provtagningen, till exempel från klockan 22.00 till klockan 8.00.
  • Du får inte äta, dricka, röka, snusa eller tugga tuggummi inom denna tid.
  • Eventuella mediciner kan du ta tillsammans med ett halvt glas vatten på morgonen.

För prov för läkemedelsanalys, exempelvis Levaxin, gäller följande:

  • Provet ska tas före du tar morgondosen.

För urinprov gäller följande:

  • Det bästa är om du lämnar morgonurin.
  • Urinprov ska förvaras i kylskåp och lämnas in på laboratoriet inom 4 timmar.
  • Använd bara de godkända provtagningskärlen för urinprov som finns att få hos oss på vårdcentralen. Välkommen att hämta i receptionen eller hos oss på provtagningen.
  • Urinprov som ska skickas på odling måste vara på laboratoriet senast klockan 11.30.

Du kan också lämna blodprov på någon av sjukhusens provtagningsenheter.

Rehabkoordinator

Rehabkoordinatorn kan hjälpa dig att samordna rehabiliteringsinsatser som planeras tillsammans med dig under din sjukskrivning. Det kan gälla åtgärder på vårdcentralen, kontakter med arbetsgivaren, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller andra vårdgivare som medverkar i din rehabilitering.

Målet är återgång till arbete eller studier samt att förebygga sjukskrivning. För mer information kan du prata med din läkare eller rehabkoordinatorn.

Rehabkoordinator: Christina Kindström
Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Tobaksavänjningen

På vårdcentralen kan du få hjälp med att sluta röka/snusa genom individuell rådgivning eller i grupp.


Undersköterska/diplomerad rökavvänjare: Suzana Kall
Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Samtalsmottagningen

Samtalsstöd vid depression, ångest, kriser samt stressrelaterade besvär. Endast tidsbokade besök.

Vi erbjuder även kognitiv beteendeterapi (KBT) på nätet. Läs om KBT på nätet. Du som är intresserad av detta kan logga in ovan och anmäla ditt intresse.

Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Sjukgymnastiken

Tympanometrimottagningen

På tympanometrimottagningen kontrolleras hörseln efter öroninflammation.


Telefontid: vardagar kl. 07.45-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 30

Vaccinationsmottagningen

På vårdcentralen vaccinerar vi mot TBE (fästingburen hjärninflammation), pneumokocker samt säsongsinfluensa.

Ring 010-105 98 30 för information om drop-in eller tidsbokning.

Om oss

Till Vårdcentralen Vadstena är alla välkomna - gammal som ung. Vår målsättning är att ge befolkningen en trygg och säker vård med hög medicinsk kompetens, god tillgänglighet och ett bra bemötande. Vi arbetar aktivt med hälsoförebyggande arbete och livsstilsfrågor för att våra patienter ska få stöd i att ha en hälsosam livsstil. En hälsosam livsstil är grunden för ett aktivt liv och förebygger många sjukdomar. Prata gärna med någon av oss om du behöver hjälp med rökavvänjning, viktminskning eller andra livsstilsförändringar.


För kontakt och mer information - se vårt utbud.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Vadstena.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

95 %

Det aktuella värdet är
95%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

86 %

Det aktuella värdet är
86%
Mätningen genomfördes
2018-11-01 - 2018-11-30

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

88 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
88 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information