Vårdcentralen Borensberg


I dag onsdagen den 12 december kan det vara svårt att komma fram på telefon på grund av låg bemanning.

Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Av/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Förnya recept

  • Intresseanmälan för KBT via nätet

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

  • Bokning av telefontid

  • Synpunkter och klagomål

  • Digitala vårdcentralen Region Östergötland

Telefonnummer och Öppettider

010-105 98 00
Telefontid idag:
08–17
Öppet idag:
08–17 Vårdcentralen , 08:15–12:30 Laboratoriet , 13–16 Laboratoriet

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–17
Öppettider:
Mån-fre 08–17 Vårdcentralen
Mån-fre 08:15–12:30 Laboratoriet
Mån-fre 13–16 Laboratoriet
Växeltelefon:
010-103 00 00

Aktuellt

Influensavaccin till dig i riskgrupp

Publicerad: 2018-11-29

Det är brist på influensavaccin både i Sverige och övriga världen. För att skydda personer som riskerar att drabbas hårdast av influensa prioriterar vårdcentralen att vaccinera dig som tillhör en riskgrupp. Kontakta oss för att boka en tid. Vaccinationen är gratis för dig som tillhör en riskgrupp.

Läs mer om vaccination mot influensa

ADRESS

Besöksadress
Hamnvägen 3 B, Borensberg
Län, kommun
Östergötlands län, Motala
Postadress
Vårdcentralen Borensberg
Hamnvägen 3 B
590 31 Borensberg

Vårt utbud

Välkommen till Vårdcentralen Borensberg!

När du kommer till oss ska du anmäla dig i receptionen. Kom gärna tio minuter före din bokade tid då det ibland är kö.

När vårdcentralen är stängd kan du söka efter råd om sjukdomar och symtom här på 1177.se. Hittar du inget svar kan du ringa 1177. Sjuksköterskorna på 1177 ger dig allmänna medicinska råd, gör en medicinsk bedömning och lotsar dig vidare om du behöver besöka jourcentral eller akutmottagning.

Du kan inte boka eller avboka tid på vårdcentralen via telefonnumret 1177.

Astma- och KOL-mottagningen

Mottagning för patienter med astma/KOL eller andra lungsjukdomar. Endast tidsbokade besök. Du kommer i kontakt med mottagningen via sjuksköterska på telefon 010-105 98 00.


Astmasköterska: Therese Johansson-Hindorf

Barnavårdscentralen

Barnhälsan 6-13 år

Barnhälsan är en förstärkning av första linjens insatser för barn/unga 6-13 år med psykisk ohälsa och deras familjer. Länk till mottagningen

Blodtrycksmottagningen

På blodtrycksmottagningen kan du få ditt blodtryck kontrollerat. Endast tidsbokade besök. Du har även möjlighet att kostnadsfritt själv kontrollera ditt blodtryck i vårt hälsorum under vårdcentralens ordinarie öppettider.


Blodtryckssköterska: Anita Haga
Telefontid: måndagar-fredagar, ej onsdagar kl. 11.30-12.00
Telefonnummer: 010-104 79 27 (röstbrevlåda)

Diabetesmottagningen

Mottagning för personer med kost-, tablett- och insulinbehandlad diabetes samt personer med förhöjt blodsocker. Förutom regelbundna kontroller ges instruktioner, kostråd och övrig rådgivning. Endast tidsbokade besök. 


Diabetessköterskor: Anita Haga
Telefontid: måndagar-fredagar, ej onsdagar kl. 11.30-12.00
Telefonnummer: 010-104 79 27 (röstbrevlåda)

Dietistmottagningen

Distriktssköterskemottagningen

Till distriktssköterskemottagningen kan du vända dig om du behöver hjälp med lättare åkommor som såromläggning, injektioner, rådgivning m.m. Endast tidsbokade besök.

Telefontid: vardagar kl. 08.00-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 00

Hälsomottagningen

På hälsomottagningen kan du få stöd och råd kring kost, träning och motion. I vårt hälsorum finns möjlighet att själv kontrollera blodtryck, göra livsstilstest samt ta del av hälsorelaterad information.


Hälsosamordnare: Anita Haga
Telefontid: vardagar kl. 08.00-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 00

Inkontinensmottagningen

Mottagningen erbjuder information om inkontinenshjälpmedel samt rådgivning för patienter med inkontinensproblematik. Endast tidsbokade besök.

På grund av ny upphandling gällande inkontinenshjälpmedel är det en ny leverantör, ISY. Om du efter årsskiftet 2017 haft kontakt med inkontinensansvarig på vårdcentralen kan du själv ringa och beställa hjälpmedel på telefon 010-103 00 30.


Telefontid: vardagar kl. 08.00-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 00

 

Läkarmottagningen

Samtliga besök till läkare bokas i förväg via sjuksköterska på telefonnummer 010-105 98 00.

Medicinska fotvården

Fotvård för diabetiker och reumatiker. Remiss från läkare eller diabetessköterska krävs. Endast tidsbokade besök.


Fotvårdsterapeut: Sara Johansson
Mottagning: onsdagar och fredagar kl. 08.00-14.30
Telefontid: vardagar kl. 08.00-17.00
Telefonnummer: 010-105 98 00

Provtagningen

Välkommen till oss för provtagning vardagar klockan 8.15-12.30 samt 13.00-16.00.

För att ta prov behöver en läkare eller sjuksköterska ha ordinerat provet. Vi har drop-in men du kan även boka tid i våra e-tjänster högst upp på sidan, välj "Boka tid direkt" och sedan "Provtagning - ordinerade prover på lab" så ser du vilka tider du kan välja på.

Inför provtagning:

  • Ta med giltig legitimation.
  • Anmäl dig i vårdcentralens reception.
  • Sitt ner och vila cirka 15 minuter innan du ska ta provet. Detta för att ditt provtagningsresultat ska bli så rättvisande som möjligt.

För fasteprover, till exempel blodsocker och blodfetter, gäller följande:

  • Du ska vara fastande minst 10 timmar inför provtagningen, till exempel från klockan 22.00 till klockan 8.00.
  • Du får inte äta, dricka, röka, snusa eller tugga tuggummi inom denna tid.
  • Eventuella mediciner kan du ta tillsammans med ett halvt glas vatten på morgonen.

För prov för läkemedelsanalys, exempelvis Levaxin, gäller följande:

  • Provet ska tas före du tar morgondosen.

För urinprov gäller följande:

  • Det bästa är om du lämnar morgonurin.
  • Urinprov ska förvaras i kylskåp och lämnas in på laboratoriet inom 4 timmar.
  • Använd bara de godkända provtagningskärlen för urinprov som finns att få hos oss på vårdcentralen. Välkommen att hämta i receptionen eller hos oss på provtagningen.
  • Urinprov som ska skicks på odling måste vara på laboratoriet senast klockan 11.30.

Du kan också lämna blodprov på någon av sjukhusens provtagningsenheter.

Rehabkoordinator

Rehabkoordinatorn kan hjälpa dig att samordna rehabiliteringsinsatser som planeras tillsammans med dig under din sjukskrivning. Det kan gälla åtgärder på vårdcentralen, kontakter med arbetsgivaren, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller andra vårdgivare som medverkar i din rehabilitering.

Målet är återgång till arbete eller studier samt att förebygga sjukskrivning. För mer information kan du prata med din läkare.

Rökavvänjningen

Individuellt stöd vid rökavvänjning erbjuds. Du kommer i kontakt med mottagningen via sjuksköterska på telefon 010-105 98 00.


Astmasköterska: Therese Johansson-Hindorf

Samtalsmottagningen

Vi erbjuder samtalsterapi med KBT (kognitiv beteendeterapi). Du kommer i kontakt med mottagningen via sjuksköterska på telefon 010-105 98 00.

Under hösten kommer vi att erbjuda KBT via nätet, datum är ej fastställda ännu. Läs om KBT via nätet.

Samtalsterapeut: Linda Wärnelius och Sandra Wik

Vaccinationsmottagningen

Vårdcentralen erbjuder vaccination mot fästingburen hjärnhinneinflammation (TBE). Endast tidsbokade besök. Kontakta mottagningssköterska på telefonnummer 010-105 98 00 för att boka tid.

För rådgivning och vaccination inför utlandsresa - kontakta Vårdcentralen Brinken.


Avgiftsfri vaccinering mot livmoderhalscancer och humant papillomvirus (HPV) för flickor födda 1993-1998 erbjuds på Vårdcentralen Marieberg eller Vårdcentralen Lyckorna. Du som är under 18 år behöver ha med ifylld samtyckesblankett underskriven av vårdnadshavare. Mer information om samtyckesblanketter.

Om oss

Vårdcentralen Borensberg är vårdcentralen för hela familjen oavsett ålder. Vi är en väl fungerande och komplett vårdcentral som kan erbjuda ett flertal specialistmottagningar. Tillgänglighet, trygghet och kontinuitet finns hos oss. Vår kunniga och engagerade personal arbetar på ett medvetet sätt för att främja hälsa och välbefinnande.


För kontakt och mer information - se vårt utbud.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Borensberg.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

64 %

Det aktuella värdet är
64%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

94 %

Det aktuella värdet är
94%
Mätningen genomfördes
2018-10-01 - 2018-10-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

64 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
64 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

77 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
77 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information