Tips för en piggare vinter

Det är vanligt att känna sig trött på vintern när dagarna blir kortare. Här får du tips som kan ge dig mer energi om du känner dig trött.

Ta dig ut i solen

När dagarna blir kortare blir det svårare för många att komma ut solen. Brist på solljus gör att hjärnan bildar mer av ämnet melatonin, vilket gör att du blir tröttare.

Försök att ta dig ut om du kan det. Du kan också dra bort gardiner, rullgardiner eller persienner från fönster så att så mycket ljus som möjligt kommer in. 

Sömn är viktigt för hälsan

Sömn behövs för att din kropp och din hjärna ska få återhämta sig och bearbeta intryck. När du sover på natten klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen.  

Här kan du läsa mer om sömn på 1177.se.

Försök att röra på dig

Du blir piggare av att röra på dig, men försök att inte motionera innan du ska sova eftersom det kan störa sömnen.

Här kan du läsa mer om rörelse och träning på 1177.se.

Ät hälsosamt och regelbundet

Vad du väljer att äta, hur mycket och hur ofta du äter påverkar hur du mår. Du behöver inte förändra dina matvanor helt och hållet i ett enda steg. Kom ihåg att varje liten förändring kan göra stor skillnad.

Här kan du läsa mer om hur du äter hälsosamt på 1177.se.

Ibland beror trötthet på en sjukdom. Här kan du läsa mer om trötthet och när du ska söka vård. 

Text: Jenny Andersson

Till alla nyheter