Tips för att sluta snusa

Det finns flera anledningar till att sluta snusa. Bland annat förbättrar du båda din hälsa och din ekonomi. Du som vill sluta snusa kan börja med att ställa två frågor till dig själv: Varför snusar jag? Varför vill jag sluta snusa? Här kan du läsa några tips om hur du kan göra för att sluta snusa.

Det är bra att sakta minska dosen snus du använder. Då vänjer kroppen sig vid en mindre mängd nikotin innan du helt slutar snusa.

Här är några tips för att minska mängden snus du använder:

  • Använd portionssnus i stället för lössnus.
  • Gå från lightsnus till minisnus.
  • Placera dosorna utom synhåll.
  • Lämna snusdosan hemma ibland.
  • Prova snus utan nikotin.
  • Minska tiden med snus i munnen.
  • Minska mängden snus du tar varje gång.

Här är några tips på hur du kan sluta snusa helt:

  • Bestäm ett datum för när du ska sluta snusa.
  • Stärk din motivation att sluta snusa. Du kan till exempel samla ihop information och göra en lista över anledningar att sluta.
  • Fundera över vad som kan försvåra eller sabotera dina planer. Har du misslyckats tidigare? Vad var det som fick dig att börja igen den gången?
  • Testa ditt snussug så här: anteckna varje gång du snusar under en dag och vad du gör just då. Sätt sedan betyg på hur viktig just den snusportionen är. Var det en nödvändig, god portion snus eller en mindre viktig? Håll gärna på med detta minst en vecka, då kan du se om du har snusat extra mycket vissa dagar och i så fall fundera över orsaken.
  • Skapa snusfria zoner. Sluta snusa helt och hållet på de ställen där du tillbringar din mesta tid, till exempel jobbet, skolan eller hemma.

Att vara beroende av snus handlar till stor del om kroppens starka nikotinberoende. Men det handlar också om vanor och inlärt beteende. Du kan läsa mer om det i texten Rökning och snusning.

Text: Jenny Andersson

Till alla nyheter