Goda råd i värmen

För dig som är äldre, är sjuk och för barn är det extra viktigt med vätska och starkt solskydd.

Råd vid värmebölja

  • Var uppmärksam på temperaturen. Risken för hälsoproblem ökar om utomhustemperaturen når upp till 26 grader tre dagar i följd.
  • Drick mer än vanligt, vänta inte på törstkänsla. Undvik söta drycker eftersom att de fungerar uttorkande. Ät gärna mat som innehåller mycket vätska, till exempel grönsaker och frukt. 
  • Någon extra skiva saltgurka eller annan lätt saltad mat kan vara bra att äta för att ersätta det salt du förlorar när du svettas mer än vanligt. 
  • Undvik att dricka alkohol. Alkohol ökar risken för vätskebrist och påverkar nervsystemet så att det kan vara svårt att upptäcka tidiga symtom på värmepåverkan. 
  • Försök att ordna en sval miljö. Vistas i bostadens svalaste rum. Sov gärna i källarrum. Vädra på natten när det är svalt och stäng ute värmen på dagen genom att dra för fönster med gardiner eller persienner. Sätt upp en termometer inomhus, gärna i alla rum.
  • Inomhustemperaturen kan skilja sig åt med flera grader i olika rum. Är temperaturen över 25 grader i rummet där du vistas bör du flytta till en svalare plats.
  • Svalka kroppen. En sval dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken kan också svalka. Löst sittande kläder i bomull eller linne är svalare än åtsittande kläder i syntetmaterial.
  • Minska fysisk aktivitet. Undvik fysisk ansträngning dygnet runt.

Här kan du läsa fler tips och råd i sommar

Motverka uttorkning

Äldre personer, personer med vissa sjukdomar och små barn har sämre förmåga att reglera sin kroppsvärme. De behöver därför dricka även om de inte är törstiga och skydda sig extra mot solen, för att inte bli uttorkade eller drabbas av värmeslag.

Om du har ett litet eller sjukt barn behöver du se till att barnet dricker eftersom hen inte alltid känner törst eller kan släcka törsten på egen hand. Är du äldre är ett tips att hälla upp en kanna vatten som du dricker flera gånger under dagen, för att säkerställa att du får i dig tillräcklig med vätska.

Några tecken på uttorkning är muntorrhet, trötthet, huvudvärk, yrsel och minskade urinmängder. Barn som får i sig för lite vätska kissar mindre, är slött och är torr på läpparna och i munnen.

Här kan du läsa mer om uttorkning 

Gör din egen vätskeersättning

Det är allra bäst att använda vätskeersättning som du köper, för att doseringen inte ska bli fel. Det gäller framför allt om ett barn under ett år ska få vätskeersättning. Men du kan blanda egen vätskeersättning om du inte har hemma och du inte har möjlighet att köpa.

Skydd mot solen

Genom att skydda dig eller ditt barn mot solen minskar du inte bara risken för uttorkning utan ökar också möjligheten att bibehålla en lämplig kroppstemperatur. Undvik att vara ute när solen skiner som starkast timmarna före och efter lunch. Skydda hud och huvud mot solen med solskyddsmedel, solhatt, tunna kläder och skugga.

Några tecken på värmeslag är en kroppstemperatur över 40 grader, huvudvärk, illamående och kräkningar, synstörningar, yrsel, snabb puls och rödflammig torr hud.

Här kan du läsa mer om solråd för barn.

Här kan du läsa mer om solråd för vuxna.

Du kan behöva kontakta vården

Vissa läkemedel, till exempel vätskedrivande, kan behöva justeras vid värmebölja. Har du funderingar om din medicinering kan du kontakta din hälsocentral för råd.

Förhöjd kroppstemperatur, puls och andning kan vara tecken på att kroppen påverkas av värmen. Börjar du känna dig yr eller onormalt trött kan det också betyda att din hälsa är påverkad.

Får du sådana besvär i samband med en värmebölja ska du kontakta din hälsocentral eller ringa 1177 Vårdguiden för råd. Om du misstänker att du själv eller någon annan har fått värmeslag ska du ringa 112.

Symtom på värmeslag

Vad är värmebölja?

I Sverige är värmeböljor ganska ovanliga jämfört med Sydeuropa. Vi är anpassade till ett kallt klimat vilket innebär att det som betecknas som normal värme i andra länder kan upplevas som besvärande varmt här.

Värmebölja används vanligen som ett ganska vagt begrepp för en längre period med ovanligt varma förhållanden för en aktuell plats. I Sverige definierar SMHI värmebölja som ”en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur överstiger 25°C minst fem dagar i sträck”. I framtiden kan värmeböljor i Sverige inträffa betydligt oftare jämfört med idag.

Läs mer om vädret och se hur det är där du bor på SMHI 

Text: Ida Friedmann

Till alla nyheter