Bildspel: Ångest kan kännas olika

Vi ställde frågan Vad är ångest för dig? till besökarna på vår webbplats. Klicka på den blå cirkeln på personerna i bilden för att läsa några av svaren och för att få tips på hur du kan hantera ångesten.

Starta om bildspel

Vad är ångest?

Ångest är känslor av stark oro och rädsla som de flesta upplever någon gång. Det är en mänsklig reaktion som hör till livet och ångesten kan kännas tydligt i kroppen, till exempel med hjärtklappning och svettning. Upplevelsen av ångest är alltid individuell. 

För många hänger ångesten ihop med något obehagligt som har hänt tidigare eller med något man tror skulle kunna hända framöver och som väcker oro. Men man kan också få intensiv ångest utan att man riktigt förstår varför man mår så dåligt.

Om man har så mycket ångest att man har svårt att klara sin vardag behöver man söka hjälp. Man kan vända sig till en vårdcentral, elevhälsan, ungdomsmottagning, företagshälsovård eller studenthälsan.

En person med kort hår, örhänge

Ångest för mig är en känsla som inte går att rymma ifrån. Man vet knappt vart man ska ta vägen eller göra. En känsla som gör ont och får en att vilja dö och som bara kommer helt oväntat och kraftfullt. Eller som ett stort svart moln som gör det svårt att se något från den positiva sidan. Det sprider sitt negativa regn på allt i min omgivning. 


Lära sig mer om ångest 

Ångest kan vara skrämmande men är egentligen något som hör till livet. Ett sätt att hantera sin ångest kan vara att lära sig mer om ångest och hur man kan hantera den. Det kan man göra genom att läsa böcker eller på webben. Där kan man också hitta personliga berättelser om upplevelser av ångest. Om man vill kan man ta kontakt med någon förening där det finns fler som har erfarenhet av ångest.

Om ångesten är så svår att man vill dö bör man söka hjälp direkt. Man kan börja med att ringa 1177 sjukvårdsrådgivningen eller en telefonjour.

En ung kvinna med mörkt kort hår, hon sitter i rullstol

Ångest för mig är min värsta fiende, en fiende jag försöker lära mig att leva med och i stället lära känna. Han kommer aldrig bli min vän, men jag hoppas på att vi en dag ska kunna vistas ihop. Den dagen kommer ångesten bli lättare att hantera och inte lika otäck.


Skriva, måla eller skapa på annat sätt

Ångest i sig är inte farligt. Att lära sig att leva med sin ångest istället för att fly från den är ett bra sätt att hantera den.  Ibland kan det fungera bra att skriva om vad man upplever och känner. Skrivandet kan göra det tydligare vad ångesten faktiskt beror på. Då kan man få perspektiv på sina känslor. En del blir istället hjälpta av att måla eller skapa på andra sätt. 

En man i 40-års åldern med kostym, glasögon, kort mörkt hår

Ångest för mig är hjälplöshet, panik, skakningar, tungt att andas, hjärtklappning, oro, tvivel, rädsla. Ibland vet man vad som framkallat ångesten, ibland inte. Ibland har jag bara lätt ångest, ibland nästintill outhärdlig. Starka obehagskänslor.


Öva medveten närvaro

En plötslig ångestreaktion brukar kallas för panikångest eller en panikattack.

Då reagerar kroppen som när man är mycket stressad eller anstränger sig fysiskt. Det innebär att man samtidigt som man känner panik kan få hjärtklappning, bli yr, känna det som att man får svårt att andas, börja svettas och bli torr i munnen. Panikångest kan vara mycket obehagligt men är inte farligt och brukar gå över efter en stund.

Om man övar på att hantera ångesten genom att stanna kvar i känslan brukar ångestattacken går över på en liten stund. Man kan pröva att:

  • Beskriva för sig själv vad som händer just nu och tillåta sig att känna det man känner i kroppen

  • Andas lugnt, djupt ner i magen. Lägg en hand på magen och känn andningen

  • Planera vad du ska göra sen. Börja om med det du tänkte göra från början

Medveten närvaro

En medelålders man med kort hår, mustasch och skägg

Jag är far till en son på 10 år som mår dåligt. Känner maktlöshet. Svårt att få hjälp. Bara den där hemska känslan av att man är värdelös och att man är ensam. 


Kontakta anhörigförening

Det är bra att prata med någon som befinner sig i en liknande situation. Om man känner maktlöshet och är orolig över en närstående som mår dåligt kan man vända sig till någon anhörigorganisation. Det kan kännas som ett stöd att dela sina tankar med andra med liknande erfarenheter. Det kan också vara ett stöd att läsa andras berättelser för att känna att man inte är ensam med sitt problem. 

 

 

Illustration av en person i 20-årsåldern med långt rött hår och en skateboard i knät

Ångest för mig är en känsla som kan komma smygande eller också kommer den pangbom. En känsla som är mycket stark och svår att koppla bort. Man vill fly från sig själv. Kan inte vara ensam, måste ut och träffa folk. Om jag vaknar klockan tre på natten måste jag ut där det finns folk. Jag bor ensam.


Ringa en telefonjour

En ångestattack kan kännas plågsam och överväldigande, men den är inte farlig i sig. Om man är kvar i ångesten kan man ofta märka att den först ökar och sedan minskar efter en liten stund. Det är bra att prata med någon om sin ångest. Man kan till exempel ringa någon av de telefonjourer som finns. Man ringer anonymt.

Telefonjourer och rådgivning

En man i 25-års åldern med mössa och arbetarkläder

Ångest för mig är att man mår dåligt över någonting man ångrar, något dumt man har gjort eller att man fått för sig att man har gjort en massa dåliga saker, fast man egentligen inte har gjort det. Till exempel att ha haft sex med någon och ångra det, eller ha sagt något som man verkligen inte borde ha sagt.


Acceptera att ångesten finns

Man kan öva på att vara förlåtande mot sig själv. Ibland kan det hjälpa att låta känslan vara kvar, att bestämma sig för att inte kämpa mot det man inte kan kontrollera. Man kan också fundera på varför man har ångest och vad man skulle kunna göra för att hantera den.

En äldre kvinna med grått hår
Ångest för mig är en massa känslor som inte går att urskilja och därför blir till ångest. Jag blir handlingsförlamad och kan inte göra saker förrän ångesten har släppt och det jag gör finns det ingen koncentration till.

Ta makt över ångesten

En bra strategi att hantera sin ångest är att låta den finnas, men inte ge den för mycket uppmärksamhet. Man kan notera den och sedan öva sig på att göra något aktivt för att byta fokus.

Det kan till exempel vara att sortera alla böcker i färg- eller bokstavsordning, springa upp och ner för en trappa eller sätta på musik och dansa och sjunga med.

En ung tjej med slöja

Ångest för mig är när man inte kan stå ut med sig själv, när allt är jobbigt, när man inte orkar längre. Man orkar inte med plugget, kompisar och kärleken. Man är så trött på allt att man inte vet vart man ska ta vägen


Prata med någon

Stark trötthet och uppgivenhet kan ibland upplevas som ångest. I sådana lägen kan det vara bra att prata med någon om sin situation, någon som kan se saken från ett annat håll. Det kan vara en vän, en förälder eller någon annan man har förtroende för och känner sig trygg med. Att sätta ord på det som känns jobbigt kan göra det lättare att förstå.

Telefonjourer och rådgivning

En ung kille med mörkt hår

Ångest för mig är när jag inte vet vad jag vill, ångest över att inte kunna hjälpa dem jag vill hjälpa, ångest över att veta att jag kunde ha ansträngt mig mer.  Får ångest när jag inte har tränat på länge, när jag inte sätter mig ner och pluggar, tidsstress, ångest över hur livet ska arta sig.


Försök minska kraven

Man kan uppleva det som att man har krav på sig att aldrig göra fel. Att man alltid måste vara bäst. Så kan det kännas. Men man kan fundera på om kraven verkligen är sådana. Hur skulle någon annan uppleva samma situation? Man kan också fundera på vad som är viktigt för mig i mitt liv.

Ibland är det bra att öva sig på att känna efter vad man faktiskt känner och inte värdera det som bra eller dåligt.

Frågor och svar: Var går gränsen mellan skuldkänslor och ångest?

En äldre kvinna med grått hår, glasögon och färgglada kläder

Ångest för mig är en period som varar ett tag, oftast hela vintern och ibland på sommarnätter med. Ångesten gör att jag får sömnproblem och blir på dåligt humör.


Motion eller avslappningsövningar kan hjälpa

Det är vanligt att man sover dåligt när man har ångest. Men om man lyckas sova bra kan också ångesten minska. Att röra på sig regelbundet kan minska ångest och förbättra sömnen. Att göra övningar i avslappning- eller mindfulness, medveten närvaro, kan också hjälpa. Sådana övningar finns på webben och på CD. 

Om man har ångesten i mer än några veckor så kan den hänga samman med att man är nedstämd eller har en depression. Då behöver man söka hjälp för att bli bättre.

 

En äldre man med skägg

Ångest för mig är att sakna någon. Jag tycker inte att något är roligt längre. Jag är rädd för att gå ut och orolig att folk ska se att jag är helt skräckslagen.


Bra att inte undvika det jobbiga            

Det är vanligt att känna ångest om man saknar eller förlorar någon. Att känna sig rädd eller orolig är ofta en inre upplevelse, som personer runt omkring inte märker. Det som känns därinne brukar sällan vara synligt för omgivningen.

Det är naturligt att vilja fly från sådant som känns obehagligt. Men att undvika sådant man tror ska ge ångest kan tvärtom öka ångesten. Därför är det bra att göra sådant som man känner sig rädd och orolig för. Inledningsvis kan ångesten öka men den brukar avta efter en stund. Och nästa gång, när man ska göra samma sak, kan det kännas mycket bättre.

För att få hjälp med det här kan man söka vård. 

En kvinna i 45-årsåldern, långt ljust hår, klädd i blåställ

Ångest för mig är begränsning. Man känner sig inte riktigt fri. Kan inte göra allt man skulle vilja göra. En mycket stark begränsning till att leva ett fullvärdigt liv. Ett handikapp som hindrar mig från att leva det liv som jag egentligen förtjänar.


Man kan behöva stöd att komma vidare

Alla människor känner sig ibland oroliga, rädda och ledsna. Det hör till livet. Ofta klarar man att hantera de känslorna på olika sätt själv. Men ibland behöver man hjälp att komma vidare. För en del kan det räcka med att prata med en vän. Men om ångesten hindrar en från att leva det liv man vill kan man behöva söka annan hjälp. Det kan vara någon form av samtalsterapi, medicin eller avslappning. Det är viktigt att man hittar hjälp som man tycker fungerar. Ibland kan det ta lite tid innan man gör det. 

Publicerad:
2013-01-25
Skribent och redaktör:

Anna-Lena Byström, Birgitta Dalenstam Lindgren, Åsa Sandler

Granskare:

Ola Jameson, psykolog, Stockholm

Illustratör:

Cecilia Birgerson Nordling

Teknisk producent:

Natalia Molina, projektledare