De flesta som äter varierat behöver inte kosttillskott

Det är bättre att du får nyttiga näringsämnen från maten än från tillskott. Ofta behövs inga kosttillskott om du äter varierad mat. Ett undantag är D-droppar för barn.

Flera stora undersökningar visar att risken för sjukdom inte minskar när du äter kosttillskott. Det går alltså inte att kompensera en dålig kost med kosttillskott. Tvärtom kan det till och med innebära risker. Antioxidanter i form av kosttillskott kan till exempel öka risken för sjukdomar. Det finns också risker med för höga doser av vitaminer och mineraler.

Vem behöver kosttillskott?

Personer som inte äter alla sorters livsmedel eller har någon sjukdom som leder till ökat behov kan behöva ta kosttillskott. Detta gäller särskilt de som väljer bort flera livsmedelsgrupper, till exempel om du äter veganskt.

Livsmedelsverkets råd om kosttillskott:

  • Vitamin D till alla barn upp till två års ålder och till barn och vuxna som inte äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel.
  • Folsyra till kvinnor som kan tänkas bli gravida.
  • Vitamin D till äldre och till personer som inte regelbundet vistas ute.
  • Vitamin B12 och D-vitamin i form av kosttillskott eller berikade produkter till veganer.

Här kan du läsa mer om kost och näring på 1177.se

Text: Jenny Andersson

Till alla nyheter