Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 2. Av/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Klagomål eller synpunkter på vården

  • Kontakta mig

  • Rådgivning

Telefonnummer och Öppettider

0470-58 67 70
Telefontid idag:
07–16:45
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07–16:45
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Växeltelefon:
0470-58 80 00

ADRESS

Besöksadress
Södra Vallviksvägen 1, Växjö Plan 2
Län, kommun
Kronobergs län, Växjö
Postadress
Vårdcentralen Teleborg
Box 5044
350 05 VÄXJÖ
Vägbeskrivning

Jämte Circle K på Teleborgsvägen.

Vårt utbud

Arbetsterapeut

Under Teleborg Primärvårdsrehab hittar du mer information och kontaktuppgifter till arbetsterapeut.

Astma-/KOL- mottagning

Telefontid: Bokas via 0470 - 58 67 70
Besökstid: Efter tidsbeställning.

Mottagningen vänder sig till dig som har allergiska besvär, astma eller kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL).

Vi erbjuder:

  • Spirometritest (ett test där lungfunktionen mäts)
  • Bedömning och uppföljning av astma- och KOL
  • Information och rådgivning om allergi och överkänslighet.
  • Träning och teknik i att använda medicin/ inhalationer och hjälpmedel

Ansvarig för Astma-KOL mottagningen är Olimpia Grahn, distriktssköterska med specialistutbildning i allergi, astma och KOL

Barnmorskemottagning

Under Barnmorskemottagningen Teleborg hittar du mer information och kontaktuppgifter till barnmorskemottagningen.

Barnavårdscentral

Vi erbjuder:
Regelbundna kontroller av ditt barns utveckling och tillväxt 0-6 år.
Vaccinationer enligt Socialstyrelsens vaccinationsprogram.
Samtal och rådgivning/föräldrautbildning med spädbarnsmassage.

På barnavårdscentralen arbetar distriktssköterskorna Sara Stenberg, Ann-Helen Pehrsson och Marianne Bengtsson.

Ni når oss på telefon:
Ann-Helen Pehrsson 0470 - 58 67 92

Marianne Bengtsson 0470 - 58 67 90

Sara Stenberg 0470 - 58 95 85

Telefontid: 08:15 - 09:00

Vi försöker vara anträffbara på dessa tider, tala annars gärna in ett meddelande i röstbrevlådan.
Lämna då meddelande med barnets namn, personnummer och det telefonnummer som vi kan nå dig på, så ringer vi upp så fort vi får möjlighet.

Om ditt barn är sjukt ring vårdcentralen, 0470 - 58 67 70, eller sjukvårdsrådgivningen 1177. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Blodtrycksmottagning

Våra undersköterskor har öppen mottagning för blodtryckskontroller måndag, tisdag, torsdag och fredag kl 13.00-14.00.

Blodtryckskontrollen ska vara ordinerad av din läkare på vårdcentralen Teleborg.

Besöket behöver inte bokas i förväg. Du går direkt till receptionen och anmäler dig. Besöket kostar 100 kronor.

Campushälsan, studenternas vårdcentral

Campushälsan är vårdcentralen för dig som studerar på Linnéuniversitetet. Vi finns på Vårdcentralen Teleborg mitt emot apoteket på första våningen. På Campushälsan kan du träffa distriktssköterska, psykosocial resurs, fysioterapeut och distriktsläkare. 

För rådgivning och medicinska bedömningar, ring 0470-586770. Följ instruktionerna och välj Campushälsan, tala in ett meddelande så ringer vi upp dig. Telefontider må, ons, to: 6.30-17.00. Ti, fre: 6.30-12.00. 

Vi har öppen mottagning varje dag 10.00 - 11.00. Du kan även boka din tid till Campushälsan via Mina vårdkontakter.

Barnmorskemottagningen på Teleborgs vårdcentral har öppen mottagning för studenter måndagar 13-17. Där finns även manlig personal.

Våra öppettider på Campushälsan är:
Måndag 08.00 - 17.00
Tisdag 08.00 - 12.00, därefter hänvisar vi till Vårdcentralen Teleborg
Onsdag 08.00 - 17.00
Torsdag 08.00 - 17.00
Fredag 08.00 - 12.00, därefter hänvisar vi till Vårdcentralen Teleborg 

Välkommen till studenternas vårdcentral! 

Demensutredning

En demensutredning görs i första hand på vårdcentralen av läkare.

Vår arbetsterapeut kan på initiativ av läkare till exempel även göra delar av utredningen i hemmet.

För mer information om demens och demensutredningar, var god ring 0470-58 67 70.

Diabetesmottagning

Mottagningen vänder sig till dig som har diabetes. Vår ambition är att hjälpa dig hantera din sjukdom utifrån dina egna resurser så att risken för komplikationer minskar och du får ett liv med ökad livskvalitet.

Vi erbjuder dig:

  • Uppfölning enligt nationella riktlinjer
  • Livsstilsråd
  • Förskrivning av hjälpmedel och information kring hur dessa fungerar
  • Information om läkemedelsbehandling

Ansvarig för diabetesmottagningen är distriktssköterska med specialistutbildning. Du når diabetessköterskan via 0470-58 67 70.

Distriktssköterskemottagning

Våra distriktssköterskor har endast tidsbeställd mottagning. Du bokar tid på telefonnummer 0470-586770.

På distriktssköterskemottagningen kan du få hjälp med bland annat:

  • rådgivning
  • bedömning och behandling av till exempel sår, hud-,öron- eller ögonbesvär
  • förskrivning av vissa läkemedel och hjälpmedel
  • injektioner
  • blodtryckskontoller

Välkommen att höra av dig!

Fysioterapi/Sjukgymnastik

Under Teleborg Primärvårdsrehab hittar du mer information och kontaktuppgifter till fysioterapeut/sjukgymnast.

Inkontinensmottagning

Urinläckage är vanligt förekommande och drabbar både män och kvinnor, gamla som unga. Urinläckage kan alltid lindras och ibland botas helt.

Vi erbjuder information om inkontinenshjälpmedel samt rådgivning och träningsprogram för patienter med urinläckage.

Inkontinenssköterskan har tidsbokad mottagning för utredning och uppföljning. Bokas via 0470-58 67 70.

Om du får hjälp av hemsjukvården är det via dem du ska beställa inkontinensskydd.

Läkarmottagning

Våra läkare:

  • tar emot patienter på mottagningen, både akuta och planerade besök
  • besöker regelbundet serviceboenden för äldre
  • gör hembesök inom hemsjukvården
  • har mottagning på BVC
  • bemannar Campushälsan
  • tjänstgör på jourläkarcentralen

Provtagning/Laboratorium

All provtagning måste vara ordinerad av läkare eller sjuksköterska. Anmäl dig i receptionen när du kommer.

Om du ska lämna fasteblodprover ska du inte ha ätit eller druckit någonting på 12 timmar före provtagningen.

Öppettider till Laboratoriet:
Måndag 7.30-16.00
Tisdag 7.30-16.00
Onsdag 9.00-13.00, 14.00-16.00
Torsdag 8.00-16.00
Fredag 8.00-13.30
Dag före helgdag 8.00-13.30

Psykosocial resurs/ Samtalsbehandling/ Psykoterapi

Under Teleborg Primärvårdsrehab hittar du mer information om vår Psykosociala resurs.

Rehabiliteringskoordinator

Under Teleborgs Primärvårdsrehab hittar du mer information om vår Rehabiliteringskoordinator.

Om oss

Vårdcentralen ingår i vårdval Kronoberg. Vi erbjuder grundläggande hälso- och sjukvård för alla åldersgrupper, rådgivning, rehabilitering, förebyggande hälsoinsatser, barnhälsovård och psykiatrikompetens.


Verksamhetschef: Marianne Jervehed

Telefon: 0470-58 80 00

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Teleborg.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

80 %

Det aktuella värdet är
80%
Mätningen genomfördes
2017-07-01 - 2017-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

66 %

Det aktuella värdet är
66%
Mätningen genomfördes
2017-12-01 - 2017-12-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

71 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
71 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

66 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
66 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

56 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
56 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

67 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
67 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

77 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
77 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

70 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
70 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information