Hudmottagningen Växjö
Våra e-tjänster
- 1. Boka tid direkt
- 2. Mina bokade tider
- Av/omboka tid
- Begär intyg
- Beställa tid
- Egenremiss
- Förnya hjälpmedel
- Förnya recept
- Klagomål eller synpunkter på vården
- Kontakta mig
- Rådgivning
-
1. Boka tid direkt
På Hudmottagningen kan du boka tid för behandling och bad om du har en redan påbörjad behandling. OBS! Bokning här gäller endast om man har en läkarordination på ljus- eller PUVA badbehandling. Andra hänvisas till sin vårdcentral. Du får ingen kallesle per brev men kan lägga in besöket i kalendern i Mina vårdkontakter och få mail- eller sms-påminnelse. -
2. Mina bokade tider
Här kan du själv av- och omboka din tid, senast 24 timmar innan besöket. Är det mindre än 24 timmar kvar till besöket får du kontakta mottagningen per telefon. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den person du är ombud för. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Av/omboka tid
Här kan du av- eller omboka en redan bokad tid på mottagningen. Du måste avboka senast 24 timmar innan den redan bokade tiden, annars debiteras du för uteblivet besök. Du får bekräftelse på avbokningen samt besked om eventuell ombokning i din inkorg. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Begär intyg
Här kan du skicka en förfrågan om förnyelse eller begäran om nytt intyg. Din vårdgivare avgör om intyget utfärdas. Eventuell kostnad för intyget tillkommer. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar i din inkorg. Om ett intyg utfärdas så kommer det att skickas hem till dig. Kontrollera att adressuppgifterna i formuläret stämmer. Du kan endast begära ett intyg per formulär. Behöver du fler intyg gör du en ny beställning på samma sätt. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Beställa tid
Här kan du skicka en förfrågan om tid för besök hos din vårdgivare. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar i din inkorg. Om tiden inte passar dig måste du avboka senast 24 timmar innan, annars debiteras du för uteblivet besök. OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden.Om du behöver få svar direkt ska du istället ringamottagningen på 0470-588260 eller numret 1177 för sjukvårdsrådgivning. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Egenremiss
Här kan du själv skicka en remiss till din mottagning. Ansvarig hälso- och sjukvårdspersonal bedömer remissen och avgör om det finns möjlighet att ta emot dig för de besvär du beskriver. Du får svar inom 5 arbetsdagar i din inkorg. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Förnya hjälpmedel
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya hjälpmedel som du fått utskrivna på mottagningen. Din mottagning avgör om hjälpmedlet kan förnyas. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan hjälpmedel. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar i din inkortg. Du kan ange högst fyra hjälpmedel per formulär. Behöver du förnya fler hjälpmedel gör du en ny beställning på samma sätt. Om du inte är nöjd med nuvarande hjälpmedel eller behöver rådgöra med din vårdgivare ber vi dig kontakta mottagningen på telefonnummer 0470-588260. I de fall som hjälpmedel/hjälpmedelskort levereras direkt till dig, skickas de till den adress som är angiven i formuläret. Kontrollera därför att uppgifterna stämmer. Kostnad för övriga hjälpmedel kan tillkomma. Landstingets eller regionens avgifter gäller. Ange om du har frikort för sjukvård. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Förnya recept
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya recept på läkemedel som du fått utskrivna på mottagningen. Din vårdgivare avgör om receptet kan förnyas. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan läkemedel. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar i din inkorg. Här kan du inte förnya recept på så kallade särskilda läkemedel, till exempel sömntabletter eller starka värktabletter. Landstingets eller regionens avgifter gäller. Om du har giltigt frikort för sjukvård är förnyelse av recept kostnadsfritt. Kostnad för läkemedel kan tillkomma. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Klagomål eller synpunkter på vården
OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du behöver få svar direkt ska du istället ringa din mottagning eller avdelning. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Kontakta mig
Här kan du kontakta din mottagning eller be dinvårdgivare kontakta dig. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar i din inkorg. OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du behöver få svar direkt ska du istället ringa mottagningen på 0470-588260 eller numret 1177 för sjukvårdsrådgivning. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Rådgivning
Här kan du be om råd från din vårdgivare. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar i din inkorg. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
Telefonnummer och Öppettider
0470-58 82 60- Telefontid idag:
- Stängt
- Öppet idag:
- Stängt
Övriga tider och telefonnummer
- Telefontider:
-
Mån 06–10:15 Tis-tor 06–14 Fre 06–09 - Öppettider:
-
Mån-tor 08–16:30 Fre 08–14 - Växeltelefon:
- 0470-58 80 00
ADRESS
- Besöksadress
- Hudmottagningen Västra Esplanaden 9B plan 1 35231 Växjö
- Län, kommun
- Kronobergs län, Växjö
- Postadress
-
Hudmottagningen
Centrallasarettet Växjö
Strandvägen 8
35185 Växjö
Vårt utbud
På hudmottagningen erbjuder vi bedömning av hudförändringar och behandling av hudsjukdomar och sexuellt överförbara infektioner (STI). Vi har en behandlingsavdelning där vi utför ljusbehandling av olika slag samt medicinska bad. Vi handlägger även ansökningar om klimatvård vid psoriasis. För mer information om klimatvård, se nedan.
Vi som arbetar här är hudläkare, sjuksköterskor, undersköterskor och läkarsekreterare. Det kan också förekomma omvårdnadselever och läkare under utbildning. Man har som patient rätt att säga till om man inte vill ha elever eller annan personal under utbildning med under sitt besök. Alla som arbetar här, personal och elever, har tystnadsplikt.
Vid hudproblem kontaktar man i första hand sjukvårdsrådgivningen telefonnummer 1177, alt via internet 1177.se, eller sin vårdcentral. Du kan hitta fakta och råd om huden på 1177.se .
För att få en tid till behandlingsenheten behövs ordination från hudläkare. Patienter som har läkarordination på ljus/badbehandling kan själva boka sin tid direkt via 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Sedan oktober 2014 använder vi automatiskt talsvar (TeleQ) för inkommande samtal.
Vi är en filialmottagning till yrkes- och miljödermatologiska avdelningen i Malmö, där yrkesrelaterade hudproblem utreds. Yrkesdermatolog Cecilia Svedman är kopplad till denna mottagning.
Hudmottagningen Växjö/Ljungby är en HBT-certifierad mottagning.
Behandlingsavdelning.
På vår behandlingsavdelning utför vi ljusbehandling med UVA och UVB-ljus, PUVA behandling, Bucky samt medicinska bad. Vi behandlar även solskador (aktiniska keratoser) och ytliga former av hudcancer (basaliom) med PDT (fotodynamisk terapi).
Öppettider på behandlingsavdelningen:
Måndag 8.00 - 16.00
Tisdag 8.00 - 16.00
Onsdag 8.00 - 16.00
Torsdag 8.00 - 17.30
Fredag 8.00 - 13.30
Lunchstängt 12.00 - 13.00
Tider för ljusbehandling och PUVA bokas efter läkarordination genom Mina vårdkontakter
Personer som har psoriasis eller eksem kan få individuell hjälp av sjuksköterska med så kallad smörjskola. Kontakta sjuksköterskan på behandlingsavdelningen eller tala med hudläkaren vid intresse av sådan skola.
UV-ljusbehandling.
På behandlingsenheten finns olika typer av UV-ljusbehandling för hela kroppen, eller enbart behandling på fötter och händer.
Den ljusapparatur som finns på behandlingsenheten är särskilt avpassad för medicinsk behandling och avger UV-ljus av en våglängd som är anpassad för att behandla olika hudsjukdomar på ett effektivt och skonsamt sätt. All ljusbehandling ges under uppsikt av speciellt utbildade sjuksköterskor och undersköterskor och alltid efter hudläkares ordination.
Klimatvårdsresor
Personer med svår psoriasis kan efter bedömning av hudläkare ansöka om klimatvård utomlands.
Mer information om psoriasisprogrammet finns på Svenska Re - hemsida eller se bifogad fil.
PDT.
PDT, fotodynamisk terapi, är en behandlingsform mot solskadad hud samt ytlig hudcancer. Behandlingen kräver inga kirurgiska ingrepp och kan ges polikliniskt.
Efter att man har skrapat bort fjäll och skorpor täcks hudförändringen med en kräm som får verka under tunn plastfilm i 3 timmar. Därefter torkas krämen bort, området belyses med rött ljus i ca 8-10 minuter och cancercellerna dör. Det behandlade området läker snabbt eftersom frisk vävnad inte skadas vid behandlingen. Det kosmetiska resultatet blir mycket gott.
Buckybehandling.
Bucky är en slags "mjukröntgen" som kan användas vid behandling av olika typer av hudsjukdomar, bland annat hårbottenpsoriasis och handeksem.
Behandlingen går snabbt. Bucky-apparaten placeras mot hudförändringen under ca 10 sekunder och flyttas sedan vidare tills hela området är behandlat.
STI-mottagning för män.
STI-mottagningen är en mottagning för män med sexuellt överförbara infektioner. Här utreder och behandlar vi sexuellt överförbara infektioner. Vi tar HIV-test och prov för klamydia, gonorré och syfilis. Vi behandlar även kondylom och genital herpes.
"Drop-in"- mottagning för män till sjuksköterska (vid symtomfrihet) för kontroll av klamydia och HIV: tisdagar 15.00-16.00 och torsdagar 13.00-14.00.
"Drop-in"-mottagning för män till läkare är tisdagar kl 16.30-18.00 och torsdagar kl 14.00-15.00.
Besöket kostar inget och man behöver inte beställa tid. Ta med legitimation.
Om man har svårt att komma på våra drop-in tider finns möjligheten att hämta ett provtagningskit för klamydia och ta provet hemma i lugn och ro. Det går även att beställa hem ett kit från 1177.se
STI-mottagningen bedrivs i samma lokaler som hudmottagningen i Växjö.
Kvinnor hänvisas till någon av barnmorskemottagningarna eller SESAM-mottagningen. Tjejer och killar upp till 23 år kan även vända sig till ungdomsmottagningen.
Om oss
Vi utreder och behandlar de flesta hudsjukdomar såsom olika typer av hudtumörer, psoriasis, eksem, kontaktallergier i huden samt sexuellt överförda infektioner. Vi har en modern behandlingsavdelning med olika typer av ljusbehandlingar, sårmottagning och sk PDT. Vi kan även erbjuda individuell eksempsoriasisskola.
Verksamhetschef Pernilla Odebrant
Tel 0470-588000
Information till patienter
- Remisskrav:
- Remiss från annan läkare ger förtur.
Läs mer på 1177 Vårdguiden
Visa fler mottagningar inom
- Driftsform:
- Landsting/Region.
Omdömen och fakta
Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hudmottagningen Växjö.
Generella patientomdömen
Positiv upplevelse av delaktighet hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2018
- Den patientupplevda kvalitén är
- 83 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2018
- Den patientupplevda kvalitén är
- 73 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning efter besök vid en öppenvårdsmottagning på sjukhus
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2018
- Den patientupplevda kvalitén är
- 78 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av känslomässigt stöd hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2018
- Den patientupplevda kvalitén är
- 85 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av respekt och bemötande efter att ha besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2018
- Den patientupplevda kvalitén är
- 86 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2018
- Den patientupplevda kvalitén är
- 90 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2018
- Den patientupplevda kvalitén är
- 82 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting