Sunda solvanor

Solen är underbar! Utan den skulle det inte gå att leva på jorden.
Vår kropp och hud behöver också sol, men inte för mycket. Framför allt inte på sommaren då strålningen från solen är som starkast.
Skugga och kläder ger det bästa skyddet.

Sunda solvanor är viktigt. Det skyddar dig både på sommaren och på vintern om det är soligt och mycket snö eller om du är i ett land där solen är starkare än i Sverige. Det är också lätt att bränna sig under våren, eftersom huden är känslig efter den mörka vintern.

Här kan du få tips om hur du skyddar dig mot solens starka strålar. 

Njut av solen men bränn dig inte

Mellan klockan 11 och 15 är solen allra starkast. Då är det som viktigast att skydda huden.

Hur mycket sol man tål innan huden bränns varierar från person till person. En del tål mer medan andra bara kan vara en kort stund i solen.

Läs mer om solråd för barn

App för att beräkna soltid

Hur länge du kan vara i solen beror på vilken hudtyp du har och var du befinner dig i världen. Genom appen Min soltid kan du få solråd som passar just dig.

Läs mer om appen Min soltid
Ladda hem appen för iPhone (gratis)
Ladda hem appen för Android (gratis)

D-vitamin

D-vitamin stärker skelettet.
För att bilda D-vitamin behöver huden sol. 

Det räcker med 15 – 30 minuter av sommarsol för att bilda tillräckligt med D-vitamin. Detta gäller mitt på dagen och när solen träffar händer, underarmar och ansikte.

UV-strålning

Solens ljus innehåller ultraviolett strålning, UV-strålning. Den gör att huden blir brun men kan också skada huden. Ju fler gånger du bränner dig i solen, desto större är risken att få hudcancer senare i livet.

Läs mer om solskador på huden 

UV-index

Om du vill veta hur stark solen är kan du ta reda på vad det är för UV-index på den plats där du är. 

Läs mer om UV-index 
Aktuellt UV-index, Sverige
UV-index för populära resmål

Skydda hud och ögon med täckande kläder, solhatt och solglasögon. Kläderna ska vara så pass täta att du inte kan se din hand genom dem. Ju tätare kläder desto bättre skydd. De flesta kläder har en solskyddsfaktor mellan 10 och 30.

De kläder som säljs som solskyddskläder brukar vara behagliga att använda och torkar snabbt. En tät t-shirt funkar också. Använd gärna byxor som täcker en stor bit av låren. 

Mycket UV-strålning som går in i ögonen kan leda till synproblem när man blir äldre. Därför är det bra med solglasögon.

Även billiga solglasögon blockerar UV-strålning. Allra bäst är solglasögon som har solskydd på sidorna. Tänk på att det är mer strålning vid en strand eller på en båt, än i en stad.

Du kan göra din egen solhatt. Ladda ner beskrivningen här.

Skugga och kläder ger det bästa skyddet. Använd solskyddskräm där kläder inte täcker. Glöm inte läppar, öron, händer och fötter.

För att krämen ska fungera bra behöver du smörja in dig med mycket kräm. Smörj in dig flera gånger under dagen och använd en solskyddskräm med en solskyddsfaktor på 30-50.

På flaskan kan det stå SPF, det betyder Sun protection factor, på svenska solskyddsfaktor.
Läs mer om solskyddsmedel och solskyddsfaktor (SPF)

Försök att hitta skugga när solen är stark. Det kan vara under ett tak eller under ett träd. Är du på en strand kan du sätta upp en parasoll eller ett soltält. 

Mät din skugga

Du kan enkelt ta reda på hur stark solen är genom att titta på din skugga.

Kort skugga = solen är stark. 
Lång skugga = solen är inte så stark.

Bygg din egen solvarnare

Du kan bygga din egen solvarnare med hjälp av en pinne. Ladda ner beskrivning
Bygg din egen solvarnare

Senast uppdaterad:
2017-03-08
Skribent:

Regionalt cancercentrum väst i samarbete med 1177 Vårdguiden, Västra Götalandsregionen.

Granskare:

Carin Sandberg, överläkare vid hudkliniken Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Illustratör:

Pernilla Stalfelt

Teknisk producent:

Ulrika Johansson

Uppläsare:

Shirin Bartholdsson