COVID-19 - FÖR DIG SOM VILL VETA MER OM DET NYA CORONAVIRUSET

Antikroppstest för dig som är frisk sedan minst 14 dagar

Innehållet gäller Kalmar län

Du kan boka ett antikroppstest när du varit frisk i minst 14 dagar för att ta reda på om du tidigare har varit sjuk i covid-19. Ett antikroppstest visar om du utvecklat antikroppar.

Vem kan göra ett antikroppstest?

Ett antikroppstest kan tas av dig som tidigare har haft symptom som kan stämma med covid-19. Du behöver vänta i minst 14 dagar efter att du blivit helt frisk innan du lämnar provet, så att antikroppar hunnit utvecklas i nivåer som kan mätas. 

Om du under de senaste sex månaderna har lämnat ett positiv PCR-test behöver du inte provtas för antikroppar eftersom det då redan är säkerställt att du haft infektionen.

Vad gäller för barn?

Provet kan tas oavsett ålder. Däremot är det bra att känna till att ett antikroppstest tas genom ett blodprov, vilket är svårare att ta på små barn. Kunskapen om utvecklingen av antikroppar hos barn är också än så länge begränsad, vilket gör provsvaren mer osäkra.

Oavsett resultat ska du och ditt barn fortsätta följa folkhälsomyndighetens riktlinjer. Tänk därför igenom om det är nödvändigt att provta ditt barn innan du bokar en tid.

Vad kostar det?

Provet kostar 200 kr och ingår inte i högkostnadsskyddet.

Anmäl dig till provtagning – så här går det till

Antikroppstest görs genom att vårdpersonal tar ett blodprov på dig i armvecket. Beställ provtagning och boka tid genom att följa instruktionen nedan:

Du som är över 13 år 

  1. Klicka på länken ”Beställ provtagning”. Du behöver BankID eller Freja eID Plus för att kunna logga in
  2. Välj: Ny provtagningsbeställning
  3. Välj: Antikroppstest covid-19 i listan över erbjudanden och läs igenom villkoren
  4. Välj Slutför beställning
  5. Välj provtagningsplats och boka tid för provtagning

 

Du som vill beställa provtagning åt barn under 13 år

Du som är vårdnadshavare kan beställa antikroppstest åt barn under 13 år som du är vårdnadshavare för.

  1. Logga in i e-tjänsterna på 1177.se med din e-legitimation
  2. Klicka på barnets namn under rubriken Agera ombud
  3. Välj: Alla övriga tjänster
  4. Välj: Beställ antikroppstest covid-19
  5. Välj: Ny provtagningsbeställning
  6. Välj: Antikroppstest covid-19 i listan över erbjudanden
  7. Välj: Slutför beställning
  8. Välj: provtagningsplats och boka tid för provtagning

 

Få ditt provsvar

Du får ett sms när ditt provsvar är klart och loggar därefter in på 1177.se för att läsa ditt provsvar.  Du får ditt provsvar inom sju dagar. Du hittar provsvaret i inkorgen under meddelanden.

Hur ska jag tolka provsvaret?

Tillsammans med ditt provsvar får du information om hur provsvaret ska tolkas och vad du bör tänka på i fortsättningen.

Du kan också läsa mer om betydelsen av provsvaren här:

Har du frågor eller behöver hjälp?

Frågor och svar

Jag hittar inga tider. När släpps det nya?

Tider släpps kontinuerligt. Hittar du ingen ledig tid på vald hälsocentral så försök senare. Vi arbetar med att skapa provtagningstider för antikroppstest samtidigt som vi säkerställer att sjuka patienter även fortsättningsvis prioriteras för att få nödvändig vård.

Jag behöver av- eller omboka min tid, hur gör jag?

Kontakta den mottagning där du bokade din provtagning. Du kan av- eller omboka din tid genom att ringa mottagningen eller via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Kontaktuppgifter till mottagningar 

Jag tillhör riskgrupp, kommer jag att särskilt prioriteras för antikroppstester?

Du som är riskgrupp bokar din tid genom e-tjänsterna på 1177.se som övriga, men du kan också komma att erbjudas provtagning i samband med annat besök på hälsocentralen.

Kan jag lita på mitt provsvar?

Testerna som vi använder är väl utvärderade och uppfyller Folkhälsomyndighetens krav på prestanda som finns specificerade i Vägledning för antikroppspåvisning.

Om jag inte får mitt provsvar?

Om du inte har fått ett sms inom sju dagar, logga in på 1177.se och se om provsvaret finns i din inkorg ändå. Observera att 1177 Vårdguiden på telefon inte kan hjälpa dig med att se ditt provsvar.

Hur gör jag om jag inte har någon e-legitimation?

Om du saknar e-legitimation eller har problem med att logga in med e-legitimation, läs mer om hur du kan skaffa e-legitimation och vilka villkor som gäller.

Behöver du ytterligare hjälp?

Hittar du inte svaret på din fråga eller har ytterligare frågor kring  provtagning kan du vända dig till corona@regionkalmar.se

Tänk på att inte skicka känsliga personuppgifter per mail.

Till toppen av sidan