Start för digitala fakturor till elektroniska brevlådor

Innehållet gäller Kalmar län

Från och med den här veckan börjar Region Kalmar län att skicka fakturor digitalt till dig som valt att ansluta dig till en elektronisk brevlåda.

Du berörs av förändringen om du valt att inte ha e-faktura men anslutit dig till någon av brevlådorna för myndighetspost såsom Digimail, e-Boks, Kivra eller Min myndighetspost. Utskicken sker automatiskt, du behöver inte själv göra någonting aktivt för att få fakturorna den här vägen.

Du som valt e-faktura kommer fortsatt att få e-faktura. Och för dig som varken är ansluten till e-faktura eller elektronisk brevlåda skickas fakturan som vanligt i pappersform till hemadressen.

Samtliga fakturor från regionen omfattas av förändringen, så som avgifter för vårdbesök, sjukresor och hjälpmedel.

  • Det är både billigare, snabbare och säkrare att skicka elektroniska fakturor. Och inte minst är det bättre för miljön, säger Yvonne Elmerkind, chef för ekonomiservice inom Region Kalmar län.

Totalt rör det sig om uppemot 10 000 fakturor i månaden som i fortsättningen kommer att skickas till elektroniska brevlådor.

Har du några frågor kring förändringen? Då är du välkommen att kontakta vår support på 0480-842 22.

Till toppen av sidan