Sara har för mycket att göra

Sara är tio år. Hon börjar bli väldigt bra på fotboll. Hon tränar flera gånger i veckan. På helgen är det match och Sara brukar göra flest mål. Alla i laget tycker att hon är bäst och båda hennes pappor är jättestolta.

Nu har Sara också börjat spela innebandy och så är hon med i en teatergrupp. Alltihop är roligt. Men Sara hinner aldrig bara vara hemma och ta det lugnt. Ibland vill hon sluta med fotbollen. Men vad händer då? Kommer papporna att vara lika stolta?

Det är bra om Sara tänker efter vad hon helst vill göra. Alla behöver vila ibland. Sara ska inte behöva känna att hon bara är omtyckt för det hon gör. Det bästa är om Sara kan berätta för sina pappor att hon vill sluta med fotbollen. De kommer säkert att förstå och vara stolta över Sara ändå. Föräldrar ska lyssna på vad barn vill. Om papporna inte förstår kan Sara kanske berätta för någon annan vuxen.

Sara frågar en dag sin kompis Lea om hon tror att papporna skulle tycka mindre om henne om hon slutar med fotbollen. Lea tror inte det och tycker att Sara ska prata med dem.

Så en kväll vid matbordet säger Sara att hon vill vara mer ledig och inte spela fotboll hela tiden. Papporna frågar först lite om varför och säger sedan att det är bra att Sara säger hur hon vill ha det. De kan annars inte veta hur Sara känner. De tycker att det viktigaste är att Sara mår bra.

Om du behöver hjälp – klicka här för att få veta hur du kan göra.

Stress

Du kan bli stressad när du får bråttom, kanske till bussen. Eller när du har många saker att göra på kort tid. Då är du ofta stressad en kort stund, men sedan brukar det gå över.

Ibland kan det hända saker i livet som gör att du är stressad länge. Då mår du inte bra. Det kan vara jobbiga saker, eller att du har för mycket att göra. Till exempel att:

  • skolan känns svår
  • det är jobbigt med kompisar
  • föräldrar bråkar eller skiljer sig
  • du är orolig för att någon inte mår bra hemma
  • du flyttar.

Det kan vara andra saker också. Ibland kanske du själv inte vet vad det är. Det kan också kännas stressigt fast du har många roliga saker att göra.

Kanske tänker du mycket på det som är jobbigt och är inte lika glad som innan.

Kan kännas i kroppen

Om du är stressad länge kan det kännas i kroppen. Du kan till exempel få

  • ont i magen
  • ont i huvudet
  • svårt att sova
  • svårt att slappna av.

Viktigt att prata med någon

Om du känner igen dig i det här behöver du prata med en vuxen.

Om det känns för svårt i skolan, eller om skolkompisarna är dumma, behöver din mentor, lärare eller någon annan vuxen på skolan få veta det.

Att ha ont i magen eller huvudet kan bero på andra saker, så det är viktigt att du berättar för en vuxen att du har ont.

Att prata med en kompis

Att prata med en kompis kan vara bra, men ofta behöver en vuxen hjälpa till. Klicka här för att läsa vad du kan göra om en kompis mår dåligt eller berättar något jobbigt.

Senast uppdaterad:
2015-01-07
Skribent och redaktör:

Anna-Lena Byström, 1177 Vårdguiden

Rebecka Persson, 1177 Vårdguiden

Illustratör:

Mattias Söderholm, Stockholm

Jakob Ardmar, Stockholm

Uppläsare:

Louise Engström, 1177 Vårdguiden