Fler berikade livsmedel gör det lättare att få sig D-vitamin

Det kan vara svårt att få sig tillräckligt med D-vitamin. Från och med den 16 maj kommer fler livsmedel berikas med D-vitamin, uppger Livsmedelsverket. Det kommer att göra att det blir lättare att få i sig tillräcklig mängd av vitaminet.

De nya bestämmelserna bygger på en undersökning av matvanorna hos befolkningen i Sverige. Undersökningen visade att många får i sig för lite D-vitamin.

De livsmedel som kommer att berikas är flera sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som till exempel havredryck och olika matfetter. De nya bestämmelserna kommer också att göra att vitaminnivåerna i flera livsmedel höjs.

Var finns D-vitamin?

Det kan vara svårt att få sig tillräcklig mängd, särskilt under vintern. Det beror på att solens strålar är den viktigaste källan för D-vitamin. Men du behöver inte vara ute i solen länge för att kroppen ska få tillräckligt med D-vitamin. Det räcker att händer och ansikte utsätts för solstrålar i ungefär 20 minuter varje dag.

Vitaminet lagras sedan i kroppen och kan täcka en del av behovet under vintern. Då är fisk, skaldjur och berikade livsmedel bra källor för vitamin D. Även ägg, kyckling och kött innehåller en del av vitaminet.

Här kan du läsa mer om Livsmedelsverkets föreskrifter för berikning av livsmedel. På 1177.se kan du läsa mer om hur du äter hälsosamt och få tips runt hur du solar säkert.

Text: Jenny Andersson

Till alla nyheter