Träna balans och muskelstyrka så minskar du risken att falla

Varje år faller cirka 70 000 personer så illa att de behöver uppsöka vård. Fallolyckor är den olyckstyp i Sverige som orsakar flest akutbesök, inläggningar på sjukhus och dödsfall, och är en av de olyckstyper som ökar snabbast. Det finns mycket du kan göra själv för att minska risken att falla.

Tips på hur du minskar risken att falla: 

Mat - äta näringsrikt och drick mycket vatten för att behålla styrka och inte tappa balansen.

Motion - Balansträna och motionera för att få bättre balans. Hitta en träningsform som passar dig. Du kan till exempel träna balans hemma vid köksbänken eller när du köar i mataffären.

Medicin - håll koll på dina mediciner. Vissa mediciner kan öka risken för att ramla eftersom de gör dig trött eller yr. Se över dina läkemedel för att inte tappa balansen.

Den 2-8 oktober uppmärksammas Socialstyrelsens nationella kampanj "Balansera mera", som ger tips och råd hur du själv kan förhindrar fallolyckor. Kampanjen vänder sig främst till äldre personer i behov av vård och omsorg samt friska personer från 55 år och uppåt.

I samarbete med länets kommuner, Smålandsidrotten och det lokala föreningslivet arrangerar Landstinget i Kalmar län kursen Sund Smart Stark Senior i syfte att stärka seniorernas hälsa och där träningsprogram för både styrka och balans ingår.

Fysioterapeuter visar olika balansövningar, hur man kan träna muskelstyrka och hur man gör hemmet säkrare för att förhindra fallskador hemma med egenvårdstips från 1177.se. Livsstilsmottagningarna och dietist informerar även om hur viktigt det är med näringsrik kost för att behålla styrka och god balans. Kursen hölls i Nybro kommun i våras och nu i höst pågår kursen i Kalmar kommun.


Fler tips om hur man kan förhindra fallskador finns att läsa på 1177.se:

Träna muskelstyrka och balans

Mer om fallskador hos äldre

Att ta medicin när man är äldre

Tema senior på 1177.se - allt för din hälsa

Under Världens barnloppet som landstinget är medarrangör till, den 7 oktober, finns fysioterapeut och hälsokoordinatör på plats för mer information och för att svara på frågor.  

Text: Josefine Helin

Till alla nyheter