Torsås hälsocentral

Badhusgatan 20, Torsås

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–15.00
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag07.30–16.30
Tisdag07.30–16.30
Onsdag07.30–16.30
Torsdag07.30–16.30
Fredag07.30–16.30
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Badhusgatan 20, Torsås
Län, kommun:
Kalmar län, Torsås
Postadress:
Badhusgatan 20, 385 30 Torsås

Vägbeskrivning

Hitta hit:

Från torget i Torsås följ skyltning

Entré till Torsås hälsocentral

Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vårt mål är att se till hela dig som individ och att kunna erbjuda dig kontinuitet i form av en fast läkarkontakt. Vi har fokus på hälsa och utöver den vanliga sjukvården kan du även få hjälp med att ändra dina levnadsvanor.


Välkommen till oss!

Verksamhetschef Eva-Lotta Johansson

Driftsform: Region

På vår hälsocentral erbjuder vi följande utbud. Kontakta oss gärna via våra e-tjänster eller telefon. 

  • Till oss kommer du som har allergiska besvär, astma eller kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL). Hit kommer du för utredning, behandling och uppföljning. Vi utför bland annat pricktest och lungfunktionsundersökningar. Hos oss får du också information om hur du själv kan hantera din sjukdom på bästa sätt och träning i att använda medicin och hjälpmedel. Dessutom kan du få hjälp och stöd med kost, motion och att sluta röka.

    Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

    Läs mer om:

  • Till oss kommer du som har eller misstänker att du har någon form av demenssjukdom. Till oss är också dina närstående välkomna. Vi kan bland annat hjälpa till med:

    • utredning av misstänkt demenssjukdom
    • regelbunden uppföljning vid demenssjukdom
    • information och rådgivning om konsekvenser av sjukdomen
    • hänvisa dig rätt om du är i behov av hjälpmedel.


    Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster. 

    Läs mer om:

  • Du som har diabetes eller misstänker att du har diabetes kan vända dig till oss. Vi kan bland annat hjälpa till med:

    • kontroller av blodsockervärden
    • råd om livsstilsförändringar kring kost, motion, tobak, högt blodtryck och stress
    • information och användning av hjälpmedel
    • justering och insättning av insulin.


    Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

    Läs mer om:

  • Hos oss får du råd och hjälp med sjukdomar och din hälsa. När du besöker oss träffar du en distriktsläkare som kan hjälpa till med:

    • undersökning, utredning och bedömning av skada eller sjukdom
    • behandling av skador och sjukdomar som inte kräver sjukhusvård
    • information och råd om skadan eller sjukdomen.


    Vid behov kan du också få en remiss till en annan specialist eller vårdgivare.

    Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

  • Hos oss får du råd och hjälp med sjukdomar och din hälsa. När du besöker oss får du träffa en distriktssköterska som kan hjälpa till med bland annat:

    • vård av sår och infektioner
    • recept på kostnadsfria hjälpmedel
    • råd och tips för egenvård och läkemedel
    • blodtryckskontroller
    • bedömning av hudproblem
    • halsundersökning
    • vaccinationer
    • råd om kost och motion
    • borttagande av stygn efter operation och omläggningar
    • skötsel av olika centrala venkatetrar inklusive provtagning
    • injektioner och infusioner
    • utredning och hjälp vid inkontinensproblem.


    Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

  • Till oss kommer du som har högt blodtryck, hjärtsvikt eller tidigare har haft en hjärtinfarkt. Hit kommer du för att kontrollera ditt blodtryck genom blodtrycksmätning och utvärdera din behandling. Hos oss kan du också få råd om kost och motion.

    Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

    Läs mer om:

  • Du som har problem med urinläckage eller att tömma blåsan är välkommen till oss för utredning och behandling. Inkontinensproblem kan uppstå av många olika anledningar, oavsett ålder, och det är viktigt att undersöka orsaken. Om du behöver hjälpmedel kan vi ge råd och hjälp för att hitta något som passar dig.

    Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

    Läs mer om:

  • Funderar du på att ändra din livsstil? Hos oss får du råd och tips om hur du kan komma igång med fysisk aktivitet eller förändra dina vanor kring mat, alkohol och tobak. Vi hjälper dig även att hantera stress. Ibland kan vi erbjuda dig fysisk aktivitet på recept (FaR), vilket är ett recept på någon rörelseaktivitet.

    Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

    Läs mer om:

  • Mottagningen vänder sig till dig som är 18 år och äldre. För att komma i kontakt med oss krävs en remiss via hälsocentralen eller annan mottagning: Psykisk hälsa Torsås hälsocentral.

    Vår digitala mottagning Digital psykisk hälsa Kalmar län erbjuder psykologisk behandling, stöd och råd via video. Denna tjänst kräver inte en remiss. Du bokar din tid via länken.

    Barn mellan 6-17 år hänvisas istället till Barn- och ungdomshälsan i Kalmar eller Västervik

    Läs mer om:

  • Du som är eller riskerar att bli sjukskriven på grund av ångest, depression eller stressrelaterade sjukdomar och symtom är välkommen att träffa vår rehabkoordinator. När du träffar en rehabkoordinator kan du få hjälp med:

    • Att kartlägga vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.
    • Att förebygga att du blir sjukskriven.
    • Att återgå till ditt arbete, studier eller liknande efter sjukskrivning.


    Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

    Läs mer om:

Kontakta oss alltid på telefon innan besök.

  • Om du vill fotografera eller filma inom Region Kalmar läns lokaler behöver du ett fototillstånd alternativt filmtillstånd. Detta gäller oavsett vilka av våra lokaler du besöker, av hänsyn till patientsekretessen samt anhörigas och andra besökares integritet. 

    För foto- respektive filmtillstånd kontakta Region Kalmar läns pressjour.

  • Det går bra att använda mobiltelefon i Region Kalmar läns lokaler, förutom inom särskilt utmärkta zoner på länets sjukhus. Vänligen respektera dessa mobilfria zoner, då mobilens strålning annars kan störa känslig teknisk utrustning. Fråga vår personal om du är osäker på vad som gäller.

  • Din sjukresa är kostnadsfri om du reser i den allmänna kollektivtrafiken så som buss eller tåg. I kallelsen till vårdbesöket medföljer en biljett för resa till och från vårdbesöket. Biljetten visar du upp vid ombordstigning samt vid biljettkontroll. Fotolegitimation ska också kunna visas upp.

    Läs mer om sjukresor i Kalmar län.

  • Vi strävar efter ett tobaks- och nikotinfritt Region Kalmar län. Ingen ska ofrivilligt utsättas för tobak eller nikotin i våra lokaler eller omgivande miljöer. Användning av tobak får därför endast ske på anvisade platser. Rökning får alltså inte ske direkt utanför någon av Region Kalmar läns entréer, på balkonger eller liknande. I kioskerna på länets sjukhus säljer vi ingen tobak.

  • Om du inte pratar svenska kan du ha rätt till en språktolk för att förstå informationen du får av en läkare eller någon annan inom vården eller tandvården. Du kan också få hjälp med tolkning om du har en funktionsnedsättning. I båda fallen kostar det inget extra att få hjälp av en tolk.

    Läs mer om språktolkning 

    Läs mer om tolktjänster vid funktionsnedsättning

  • Vi ber dig att visa hänsyn till patienter, anhöriga och medarbetare genom att inte ta med dig blommor eller använda parfym och starkt doftande hud- eller hårvårdsprodukter när du besöker oss. 

Till toppen av sidan