TRÄNING EFTER OPERATION

Film: Träning efter knäprotesoperation

Innehållet gäller Jönköpings län

För att minska risken för komplikationer är det viktigt att komma upp så fort som möjligt efter att du har opererats och fått en knäprotes. Knäleden har blivit stel efter operationen och du behöver träna. Filmerna nedan visar olika övningar för att träna upp rörligheten och öka styrkan i benet.

Så här tränar du

Redan på operationsdagens kväll brukar det gå bra att ta några steg tillsammans med personalen på vårdavdelningen. Under sjukhusvistelsen går du igenom ett träningsprogram tillsammans med en sjukgymnast. Träningsprogrammet genomförs sedan fyra gånger per dag, även när du kommit hem igen. Parallellt med träningsprogrammet är det viktigt att vara uppe och gå för att träna in ett bra gångmönster. Du får också prova att gå i trappa innan du går hem från sjukhuset.

De första övningarna gör du liggande. Sittande och stående övningar klarar du oftast bra redan andra dagen efter operationen. I början gör det oftast ont att träna. En god idé är att passa på att göra övningarna cirka en halvtimme efter att du tagit smärtlindrande läkemedel. Försök sprida ut träningspassen under dagen för bästa balans mellan träning och vila. Knät kan svullna upp och kännas varmt efter träningen, vilket är helt normalt. Ibland kan kyla lindra symtomen.

Det är viktigt att fortsätta med träningsprogrammet hemma och försöka komma ut och gå promenader. Börja med korta promenader och öka längden när det känns och fungerar bra.

Övning 1: Sträcka fötterna, liggande

Träning för ökad blodcirkulation och för att minska risken för blodpropp i benet.
Övningen genomförs varje timme, med start redan på operationsdagen.

Övning 2: Spänna låret, liggande

Träning för att öva upp förmågan att sträcka knät.
Övningen genomförs varje timme, med start redan på operationsdagen.

Övning 3: Knäböj, liggande

Träning för att öva upp förmågan att böja knät.
Övningen genomförs liggande fyra gånger om dagen, med start dagen efter operation.

Övning 4: Lyfta foten, liggande

Träning för att öka styrkan på lårets framsida.
Övningen genomförs liggande fyra gånger om dagen, med start dagen efter operation.

Övning 5: Sträcka knäleden, liggande

Träning för att kunna sträcka ut knäleden.
Övningen genomförs liggande fyra gånger om dagen, med start dagen efter operation.

Övning 6: Spänna och lyfta låret, liggande

Träning för ökad styrka i benen och för att lättare kunna ta sig ur sängen. 
Övningen genomförs liggande fyra gånger om dagen, med start dagen efter operation.

Övning 7: Knäböj med golvstöd, sittande

Böjövning för ökad rörlighet i knäleden.
Övningen genomförs sittande fyra gånger om dagen.

Övning 8: Spänna låret, sittande

Träning för att stärka lårets framsida.
Övningen genomförs sittande fyra gånger om dagen.

Övning 9: Knäböj, sittande

Träning för att öva upp förmågan att böja knät.
Övningen genomförs sittande fyra gånger om dagen.

Övning 10: Tåhävning, stående

Träning för ökad styrka i vadmusklerna. 
Övningen genomförs stående två gånger om dagen. Övning 11 genomförs direkt efter denna övning.

Övning 11: Stretcha vaderna, stående

Träning för att stretcha vadmusklerna. 
Övningen genomförs stående två gånger om dagen. Genomför övningen direkt efter övning 10.

Övning 12: Bensträckning, stående

Träning för att öva upp förmågan att sträcka knät. 
Övningen genomförs varje gång man reser sig upp,  innan man börjar gå.

Övning 13: Gångträning

Filmen visar vad du behöver tänka på vid gångträning med kryckor.

Övning 14: Trappträning

Filmen visar vilken teknik du använder för att gå med kryckor i trappor.

Till toppen av sidan