Hälsans vårdcentral 1 Jönköping
Våra e-tjänster
-
Bra Liv nära
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
- Av- och omboka tid
- Begär intyg
- Beställa journalkopior
- Boka tid
- Förnya hjälpmedel
- Förnya recept
- Hälsodeklaration inför vaccination för dig som fyllt 70 år
- Kontakta mig
- Rådgivning
- Stöd och behandling
- Synpunkter och klagomål på vården
-
Bra Liv nära
Vårdbesök via app
-
Av- och omboka tid
Här kan du se dina bokade tider och i många fall också av- eller omboka en redan bokad tid hos Hälsans vårdcentral 1. Du kan av- eller omboka tider åt dig själv och dina barn under 13 år som du är ombud för. Om tolk är bokad till besöket måste du alltid ringa för att avboka eller ändra tid. Du kan av- eller omboka tid fram till 24 timmar före ditt besök. Är det mindre än 24 timmar till ditt besök kontaktar du vårdcentralen via telefon. Hitta vård i Jönköpings län, 1177 Vårdguiden Mer om att av- och omboka tid, 1177 Vårdguiden -
Begär intyg
Här kan du ansöka om intyg från Hälsans vårdcentral 1 för dig själv eller ditt barn under 13 år som du valt att vara ombud för. Det är läkaren som avgör om du kan få intyget. Det är vanligt att läkaren behöver träffa dig först. Du kan endast ansöka om ett intyg i varje formulär. Behöver du fler intyg gör du en ny ansökan. Mer om att begära intyg, 1177 Vårdguiden -
Beställa journalkopior
Här kan du ansöka om att få journalkopior från Hälsans vårdcentral 1 åt dig eller ditt barn under 13 år som du valt att vara ombud för. Mer om att beställa journalkopia, 1177 Vårdguiden -
Boka tid
Här kan du boka tid för besök på Hälsans vårdcentral 1 åt dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Behöver du tolk vid besöket måste du alltid ringa för att boka tid. När du bokar ett läkarbesök, välj i första hand tid till den läkare du brukar träffa.Hitta vård i Jönköpings län, 1177 Vårdguiden Fler typer av tider kommer att bli möjliga att boka, men just nu kan du boka tid för:- Hälsosamtal 40, 50, 60, 70 år. För dig som fyller eller har fyllt 40-, 50-, 60- eller 70 år under kalenderåret. Läs mer om vad du behöver göra inför hälsosamtalet.Hälsosamtal för 40-, 50-, 60-, och 70-åringar, 1177 Vårdguiden- Sjuksköterskebesök astma och KOL. För att kunna boka denna tid behöver du ha fått en kallelse.- Sjuksköterskebesök diabetes. För att kunna boka denna tid behöver du ha fått en kallelse.- Arbetsterapeutbesök akut 20 minuter. Mer om att boka tid, 1177 Vårdguiden -
Förnya hjälpmedel
Här kan du ansöka om att förnya hjälpmedel som har skrivits ut av Hälsans vårdcentral 1 åt dig själv eller ditt barn under 13 år som du valt att vara ombud för. Den som skrivit ut ditt hjälpmedel avgör om hjälpmedlet kan förnyas. Om hjälpmedlet levereras direkt till dig skickas det till din folkbokföringsadress. Vill du att det skickas till en annan adress anger du det i formuläret. Mer om att förnya hjälpmedel, 1177 Vårdguiden -
Förnya recept
Här kan du ansöka om att förnya recept på läkemedel som skrivits ut på Hälsans vårdcentral 1. Du kan förnya recept åt dig själv eller ditt barn under 13 år som du vält att vara ombud för. Du kan inte förnya recept på så kallade särskilda läkemedel, till exempel sömntabletter, preventivmedel eller starka värktabletter. Din läkare bedömer om du kan få ett nytt recept på en gång eller om ni behöver träffas först. Mer om att förnya recept, 1177 Vårdguiden -
Hälsodeklaration inför vaccination för dig som fyllt 70 år
OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du behöver få svar direkt ska du istället ringa mottagningen på Hälsans vårdcentral 1 eller numret 1177 för sjukvårdsrådgivning. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Kontakta mig
Här kan du kontakta Hälsans vårdcentral 1 eller be att någon på Hälsans vårdcentral 1 kontakta dig. Kontakten kan gälla dig själv eller ditt barn under 13 år som du valt att vara ombud för. Om du har akuta besvär, ring 1177 för råd eller Hälsans vårdcentral 1. Mer om kontakta mig, 1177 Vårdguiden -
Rådgivning
Här kan du ställa en fråga för att få råd av Hälsans vårdcentral 1. Frågan kan gälla dig själv eller ditt barn under 13 år som du valt att vara ombud för. Om du har akuta besvär, ring 1177 för råd eller Hälsans vårdcentral 1. Hitta vård i Jönköpings län, 1177 Vårdguiden Mer om rådgivning, 1177 Vårdguiden -
Stöd och behandling
Stöd eller behandling via Internet sker alltid i överenskommelse med din behandlare. Du tar del av information samt gör övningar eller uppgifter under en begränsad tid. Här ska du inte skicka brådskande meddelanden om ditt hälsotillstånd. Om du är orolig för din hälsa eller får ökade besvär, ring 1177 för sjukvårdsrådgivning eller din vårdcentral. Hitta vård i Jönköpings län, vårdcentraler (nytt fönster) Du kan få aviseringar kring händelser i ditt stöd eller behandling skickat till dig via e-post eller SMS om du aktiverar detta under dina inställningar här i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Inloggningen är personlig. Du kan bara ta del av stöd eller behandling via 1177 Vårdguidens e-tjänster som gäller dig själv. -
Synpunkter och klagomål på vården
Här kan du lämna synpunkter och klagomål till Hälsans vårdcentral 1. Synpunkterna kan lämnas för dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Du får en bekräftelse på att vi mottagit dina synpunkter inom 1 arbetsdag via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Du kommer få svar från oss angående ditt ärende inom 4 veckor.Mer om synpunkter och klagomål
Telefonnummer och Öppettider
010-242 54 00- Telefontid idag:
- 07:30–17
- Öppet idag:
- 07:45–15:30 Laboratoriet , 07:45–17 Vårdcentralen
Övriga tider och telefonnummer
- Telefontider:
-
Mån-fre 07:30–17 - Öppettider:
-
Mån-fre 07:45–15:30 Laboratoriet Mån-fre 07:45–17 Vårdcentralen - Växeltelefon:
- 010-241 00 00
- Webbplats:
- www.rjl.se/halsansvardcentral1
ADRESS
- Besöksadress
- Fabriksgatan 17, Jönköping
- Län, kommun
- Jönköpings län, Jönköping
- Postadress
-
Hälsans vårdcentral 1
Fabriksgatan 17
551 85 Jönköping
Vårt utbud
Välkommen att kontakta Hälsans vårdcentral 1 via våra e-tjänster eller telefon, 010-242 54 00. Du kan även kontakta någon av vårdcentralens mottagningar direkt, telefonnummer och tider ser du nedan.
Bra Liv nära - vårdbesök via app
Bra Liv nära är en tjänst för dig där du träffar vårdpersonal via videomöte i din smartphone, platta eller dator. Du bokar själv den tid som det passar dig. Du kan få råd, recept på läkemedel, remiss till vidare vård eller sjukintyg - precis som vid ett vanligt vårdcentralsbesök.
Genom Bra Liv nära träffar du legitimerad personal från våra Bra Liv-vårdcentraler, var du än befinner dig. Du kan när som helst logga in på appen för att se nästa lediga tid.
Bottnaryd, filial, 010-242 54 00
Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00
Vi har tidsbokad mottagning till distriktssköterska onsdagar 8.15-11.30.
Vi ger dig råd och hjälp när det gäller din egen eller anhörigas hälsa och vård, antingen via telefon eller besök på mottagningen.
På mottagningarna kan du få hjälp med
- Egenvård.
- Hälsovård.
- Sjukvårdsåtgärder som till exempel suturtagning, injektioner, omläggningar och kateterbyte.
Arbetsterapin
Telefontid måndag-fredag 8.00-9.00
Övrig tid kan du tala in namn, telefonnummer och ett meddelande om du vill och vi ringer upp så snart vi kan.
Arbetsterapeut Helene Ekroth, 010-242 54 76
Arbetsterapeut, rehab-samordnare Helena Gustafsson, 010-242 54 73
Arbetsterapeuten hjälper dig till en väl fungerande vardag efter sjukdom, skada eller om du har ett medfött funktionshinder. Vi arbetar också förebyggande för att förhindra ohälsa.
Tillsammans med dig utreder och planerar vi vilken behandling, träning eller annat stöd du behöver. Målet är att du så tillfredsställande som möjligt ska klara din personliga vård och ditt boende, kunna gå i skolan eller arbeta samt ha en aktiv fritid.
Rehabiliteringen innebär att ta till vara och träna både fysiska och psykiska funktioner och färdigheter.
Hos arbetsterapeuten kan du få hjälp med
- Handskador eller andra handproblem till exempel vid reumatiska sjukdomar, artros, epikondylit, träning efter underarmsfraktur, utredning och träning efter stroke med mera.
- Utprovning och/eller tillverkning av ortoser (stödförband) till händer.
- Ergonomisk bedömning/rådgivning till exempel vid ledbesvär, nedsatt ork vid kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) med mera.
- Bedömning av minnesfunktioner i samband med aktivitetsutredning.
- Bedömning av arbetsförmåga.
Astma- och KOL-mottagningen, 010-242 54 20
Till oss kan du vända dig för rådgivning om astma, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och allergi. Vi kontrollerar även din lungfunktion.
I vår astmaskola får du lära dig hur du kan hantera din astma. Du får råd och tips kring medicineringen.
Diabetesmottagningen, 010-242 54 14
Du kan även komma i kontakt med oss via läkarmottagningen på telefon 010-242 54 00.
Vi har mottagning varierande dagar under veckan.
Vi ger dig stöd, råd och undervisning för att du ska få de bästa förutsättningarna att leva med din diabetes på bästa sätt.
- Vi har livsstilssamtal med dig som är i riskzonen att utveckla diabetes och för dig som nyligen fått diagnosen diabetes.
- Vi följer upp dig som har diabetes.
- Vi följer upp dig med graviditetsdiabetes.
- Vi förskriver diabeteshjälpmedel.
- Vi kan remittera till medicinsk fotvård.
Vi samarbetar med övriga yrkeskategorier på vårdcentralen.
Distriktsläkarmottagningen, 010-242 54 00
På distriktsläkarmottagningen behandlar vi lättare skador och sjukdomar som inte kräver sjukhusvård samt tar hand om lättare sårskador. Du kan även få hjälp med remiss till specialistvård och rehabilitering.
Boka alltid tid för besök.
Distriktssköterskemottagningen, 010-242 54 00
Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00
Vi ger dig råd och hjälp när det gäller din egen eller anhörigas hälsa och vård, antingen via telefon eller besök på vårdcentralen.
Vi har tidsbokad mottagning till distriktssköterska måndag-fredag klockan 8.00-16.00.
På mottagningarna kan du få hjälp med
- Egenvård.
- Hälsovård.
- Sjukvårdsåtgärder som till exempel suturtagning, injektioner, omläggningar och kateterbyte.
Hjärtsjuksköterskemottagningen, 010-242 54 00
Vårt arbete går ut på att hjälpa dig att förändra din livsstil och följa upp din sjukdom med regelbundna kontroller. Det är viktigt att du själv kan styra behandlingen och hantera de symtom som uppkommer.
Vi hjälper även till vid insättning och justering av vissa läkemedel efter samråd med ansvarig läkare.
Vi ger dig råd och tips om behandlingsåtgärder och möjligheter till egenvård vid kranskärlssjukdom och hjärtsvikt.
Psykosociala enheten, 010-242 54 40
Telefontid måndag-torsdag 9.00-9.30
Här har du möjlighet att träffa kuratorer, psykologer, arbetsterapeuter och specialistsjuksköterskor.
Du behöver ingen remiss för att komma till oss.
Vi arbetar med bedömning och behandling av psykisk ohälsa. Tillsammans med dig gör vi en bedömning och utifrån denna diskuterar vi vad som kan vara till bäst nytta för just dig. Målet är att du ska kunna hantera svårigheter och problem i livet på ett sådant sätt att livskvaliteten ökar. När så behövs samverkar vi med andra vårdgivare och verksamheter.
Kognitiv beteendeterapi (KBT)
Vi arbetar med kognitiv beteendeterapi (KBT), vilket enligt forskning visat sig ha god effekt på vanliga besvär som till exempel nedstämdhet, depression, ångest, kriser, stress och sömnproblem. KBT är en metod för att bli varse hur ens tankar, känslor och beteenden hänger samman, påverkar varann samt bidrar till ens mående och funktion. Individuella mål definieras och behandlingen syftar till att vara en hjälp på vägen att nå dessa. I några av ovan angivna områden bedrivs verksamheten i grupp.
KBT online
Sedan oktober 2012 kan vi erbjuda KBT online vid problem med sömn och ångest. Det är en internetbaserad behandling, vilket innebär att du som patient får ta del av ditt behandlingsmaterial via datorn med stöd av en behandlande kurator/psykolog. Internetbehandling är en effektiv behandlingsmetod som fungerar för många i behov av hjälp. En individuell bedömning görs om metoden är lämplig för dig.
Sjukgymnastiken, 010-242 58 50
Återbud: Ring 010-242 58 50 för att lämna återbud.
Du behöver ingen remiss för att kontakta oss!
Vi hjälper dig att hitta orsaken till dina problem. Tillsammans planerar vi eventuell träning, behandling eller andra åtgärder.
Kontakta sjukgymnasterna när du behöver hjälp med
- Besvär ifrån rygg, nacke eller axlar.
- Problem från andra leder eller muskler.
- Rehabilitering efter skador, stroke eller annan sjukdom.
- Huvudvärk, migrän eller yrsel.
- Stressrelaterade symtom.
- Andningsrelaterade symtom.
- Inkontinens.
- Balansproblem.
- Ergonomisk rådgivning.
- Träningsråd.
Vi gör en grundlig sjukgymnastisk undersökning och bedömning. Därefter lägger vi gemensamt upp en behandlingsplan bestående av till exempel manuella behandlingar, akupunktur, anpassad träning och/eller råd om hur du själv kan hantera dina besvär.
Stötvågsbehandling
Vi har sedan årsskiftet tillgång till stötvågsbehandling. Det kan vara en effektiv behandling vid långdragna muskelsenskador till exempel hopparknä, hälsporre och tennisarmbåge.
Gruppbehandling/undervisning
- Artrosskola
- Balansträning
- Bassängträning - vi har tillgång till egen behandlingsbassäng
- Osteoporosskola
Sjukgymnasterna på vårdcentralen är vidareutbildade inom OMT (ortopedisk manuell terapi), OMI (ortopedisk medicin), McKenzie, neurologi, avslappning, stresshantering, idrottsmedicin, träning, akupunktur med mera.
Tobaksavvänjningsmottagningen, 010-242 54 00
Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00
Du kan även få hjälp att bli tobaksfri genom att träffa oss via vår app, Bra Liv nära. Ladda ner appen Bra Liv nära för att boka din tid.
Till oss kan du vända dig om du vill ha hjälp att sluta röka eller snusa. Vi ger dig råd och stöd.
Vaccinationsmottagningen, 010-242 54 00
Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00
Inför din utlandsresa kan du få information och hjälp med vaccination. Ring för att beställa tid.
Ska din utlandsvistelse vara längre än fyra veckor ska du vända dig till infektionskliniken.
När du ringer kommer vi att ställa några hälsofrågor, se frågeformuläret:
Frågeformulär inför vaccination
Det underlättar om du har information på dina tidigare vaccinationer tillgänglig när du kontaktar oss.
På 1177 Vårdguiden kan du själv läsa om råd och vilka vaccinationer du behöver till olika resmål.
Reseråd och vaccinationer, 1177 Vårdguiden
Om oss
Hälsans vårdcentral 1 kan erbjuda dig lättillgänglig sjukvård och rehabilitering av högsta kvalitet. Här samverkar olika kompetenser utifrån varje patients behov. Hos oss finns distriktsläkare, distriktssköterskor, sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter, kuratorer och psykolog. Vi har sjukgymnaster gemensamt med Hälsans vårdcentral 2. Vi har även läkarmottagning i Bottnaryd vissa tider. Vi tar emot barn och vuxna som är sjuka och behöver råd eller vård. Vi arbetar förebyggande och erbjuder livsstilsförändring genom hälsosamtal, tobaksavvänjning, sömnskola, viktgrupp och smärta/stressgrupp. Du kan även få hjälp med remisser till specialistvård, rehabilitering och uppföljning.
Information till patienter
Om du skadat dig eller inte mår bra, kontakta oss på vårdcentralen. Använd våra e-tjänster eller ring oss för att exempelvis boka tid, av- och omboka tid, förnya recept på läkemedel eller fråga oss om något.
Ring 1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till rätt vårdmottagning när så behövs.
När vårdcentralen är stängd, och ditt tillstånd inte kan vänta, kan du vända dig någon av länets tre kvälls- och helgöppna närakuter. Du når närakuten på telefon genom att ringa 1177. Du kan också boka en tid via närakuternas e-tjänster.
Gäller det ett livshotande tillstånd - ring alltid 112!
- Ålder:
- Vi tar emot patienter som är 1 år eller äldre.
Läs mer på 1177 Vårdguiden
Visa fler mottagningar inom
- Driftsform:
- Landsting/Region.
Omdömen och fakta
Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hälsans vårdcentral 1 Jönköping.
Telefon- & läkartillgänglighet
Primärvårdens tillgänglighet per telefon
Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.
- Det aktuella värdet är
- 100%
- Mätningen genomfördes
- 2018-07-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården
Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård
Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.
- Det aktuella värdet är
- 94%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting
Generella patientomdömen
Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 86 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 79 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 77 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 79 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 87 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 84 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 84 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting