Hälsans vårdcentral 1 Jönköping


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Bra Liv nära

  • Av- och omboka tid

  • Begär intyg

  • Beställa journalkopior

  • Boka tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Hälsodeklaration inför vaccination för dig som fyllt 70 år

  • Kontakta mig

  • Rådgivning

  • Stöd och behandling

  • Synpunkter och klagomål på vården

Telefonnummer och Öppettider

010-242 54 00
Telefontid idag:
07:30–17
Öppet idag:
07:45–15:30 Laboratoriet , 07:45–17 Vårdcentralen

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07:30–17
Öppettider:
Mån-fre 07:45–15:30 Laboratoriet
Mån-fre 07:45–17 Vårdcentralen
Växeltelefon:
010-241 00 00

Aktuellt

Missade du våra tider för influensavaccination?

Publicerad: 2018-11-22

Tillhör du en riskgrupp? Kontakta vårdcentralen för mer information om hur du kan få vaccin.

ADRESS

Besöksadress
Fabriksgatan 17, Jönköping
Län, kommun
Jönköpings län, Jönköping
Postadress
Hälsans vårdcentral 1
Fabriksgatan 17
551 85 Jönköping

Vårt utbud

Välkommen att kontakta Hälsans vårdcentral 1 via våra e-tjänster eller telefon, 010-242 54 00. Du kan även kontakta någon av vårdcentralens mottagningar direkt, telefonnummer och tider ser du nedan.

Bra Liv nära - vårdbesök via app

Bra Liv nära är en tjänst för dig där du träffar vårdpersonal via videomöte i din smartphone, platta eller dator. Du bokar själv den tid som det passar dig. Du kan få råd, recept på läkemedel, remiss till vidare vård eller sjukintyg - precis som vid ett vanligt vårdcentralsbesök.

Genom Bra Liv nära träffar du legitimerad personal från våra Bra Liv-vårdcentraler, var du än befinner dig. Du kan när som helst logga in på appen för att se nästa lediga tid.

Läs mer om Bra Liv nära

Bottnaryd, filial, 010-242 54 00

Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00
Vi har tidsbokad mottagning till distriktssköterska onsdagar 8.15-11.30.

Vi ger dig råd och hjälp när det gäller din egen eller anhörigas hälsa och vård, antingen via telefon eller besök på mottagningen.

På mottagningarna kan du få hjälp med

  • Egenvård.
  • Hälsovård.
  • Sjukvårdsåtgärder som till exempel suturtagning, injektioner, omläggningar och kateterbyte.

Arbetsterapin

Telefontid måndag-fredag 8.00-9.00
Övrig tid kan du tala in namn, telefonnummer och ett meddelande om du vill och vi ringer upp så snart vi kan.

Arbetsterapeut Helene Ekroth, 010-242 54 76

Arbetsterapeut, rehab-samordnare Helena Gustafsson, 010-242 54 73

Arbetsterapeuten hjälper dig till en väl fungerande vardag efter sjukdom, skada eller om du har ett medfött funktionshinder. Vi arbetar också förebyggande för att förhindra ohälsa.

Tillsammans med dig utreder och planerar vi vilken behandling, träning eller annat stöd du behöver. Målet är att du så tillfredsställande som möjligt ska klara din personliga vård och ditt boende, kunna gå i skolan eller arbeta samt ha en aktiv fritid.

Rehabiliteringen innebär att ta till vara och träna både fysiska och psykiska funktioner och färdigheter.

Hos arbetsterapeuten kan du få hjälp med

  • Handskador eller andra handproblem till exempel vid reumatiska sjukdomar, artros, epikondylit, träning efter underarmsfraktur, utredning och träning efter stroke med mera.
  • Utprovning och/eller tillverkning av ortoser (stödförband) till händer.
  • Ergonomisk bedömning/rådgivning till exempel vid ledbesvär, nedsatt ork vid kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) med mera.
  • Bedömning av minnesfunktioner i samband med aktivitetsutredning.
  • Bedömning av arbetsförmåga.

Astma- och KOL-mottagningen, 010-242 54 20

Till oss kan du vända dig för rådgivning om astma, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och allergi. Vi kontrollerar även din lungfunktion.

I vår astmaskola får du lära dig hur du kan hantera din astma. Du får råd och tips kring medicineringen.

Diabetesmottagningen, 010-242 54 14

Du kan även komma i kontakt med oss via läkarmottagningen på telefon 010-242 54 00.
Vi har mottagning varierande dagar under veckan.

Vi ger dig stöd, råd och undervisning för att du ska få de bästa förutsättningarna att leva med din diabetes på bästa sätt.

  • Vi har livsstilssamtal med dig som är i riskzonen att utveckla diabetes och för dig som nyligen fått diagnosen diabetes.
  • Vi följer upp dig som har diabetes.
  • Vi följer upp dig med graviditetsdiabetes.
  • Vi förskriver diabeteshjälpmedel.
  • Vi kan remittera till medicinsk fotvård.

Vi samarbetar med övriga yrkeskategorier på vårdcentralen.

Distriktsläkarmottagningen, 010-242 54 00

På distriktsläkarmottagningen behandlar vi lättare skador och sjukdomar som inte kräver sjukhusvård samt tar hand om lättare sårskador. Du kan även få hjälp med remiss till specialistvård och rehabilitering.

Boka alltid tid för besök.

Distriktssköterskemottagningen, 010-242 54 00

Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00

Vi ger dig råd och hjälp när det gäller din egen eller anhörigas hälsa och vård, antingen via telefon eller besök på vårdcentralen.
Vi har tidsbokad mottagning till distriktssköterska måndag-fredag klockan 8.00-16.00.

På mottagningarna kan du få hjälp med

  • Egenvård.
  • Hälsovård.
  • Sjukvårdsåtgärder som till exempel suturtagning, injektioner, omläggningar och kateterbyte.

Hjärtsjuksköterskemottagningen, 010-242 54 00

Vårt arbete går ut på att hjälpa dig att förändra din livsstil och följa upp din sjukdom med regelbundna kontroller. Det är viktigt att du själv kan styra behandlingen och hantera de symtom som uppkommer.

Vi hjälper även till vid insättning och justering av vissa läkemedel efter samråd med ansvarig läkare.

Vi ger dig råd och tips om behandlingsåtgärder och möjligheter till egenvård vid kranskärlssjukdom och hjärtsvikt.

Psykosociala enheten, 010-242 54 40

Telefontid måndag-torsdag 9.00-9.30

Här har du möjlighet att träffa kuratorer, psykologer, arbetsterapeuter och specialistsjuksköterskor.
Du behöver ingen remiss för att komma till oss.

Vi arbetar med bedömning och behandling av psykisk ohälsa. Tillsammans med dig gör vi en bedömning och utifrån denna diskuterar vi vad som kan vara till bäst nytta för just dig. Målet är att du ska kunna hantera svårigheter och problem i livet på ett sådant sätt att livskvaliteten ökar. När så behövs samverkar vi med andra vårdgivare och verksamheter.

Kognitiv beteendeterapi (KBT)
Vi arbetar med kognitiv beteendeterapi (KBT), vilket enligt forskning visat sig ha god effekt på vanliga besvär som till exempel nedstämdhet, depression, ångest, kriser, stress och sömnproblem. KBT är en metod för att bli varse hur ens tankar, känslor och beteenden hänger samman, påverkar varann samt bidrar till ens mående och funktion. Individuella mål definieras och behandlingen syftar till att vara en hjälp på vägen att nå dessa. I några av ovan angivna områden bedrivs verksamheten i grupp.

KBT online
Sedan oktober 2012 kan vi erbjuda KBT online vid problem med sömn och ångest. Det är en internetbaserad behandling, vilket innebär att du som patient får ta del av ditt behandlingsmaterial via datorn med stöd av en behandlande kurator/psykolog. Internetbehandling är en effektiv behandlingsmetod som fungerar för många i behov av hjälp. En individuell bedömning görs om metoden är lämplig för dig.

Sjukgymnastiken, 010-242 58 50

Återbud: Ring 010-242 58 50 för att lämna återbud.

Du behöver ingen remiss för att kontakta oss!

Vi hjälper dig att hitta orsaken till dina problem. Tillsammans planerar vi eventuell träning, behandling eller andra åtgärder.

Kontakta sjukgymnasterna när du behöver hjälp med

  • Besvär ifrån rygg, nacke eller axlar.
  • Problem från andra leder eller muskler.
  • Rehabilitering efter skador, stroke eller annan sjukdom.
  • Huvudvärk, migrän eller yrsel.
  • Stressrelaterade symtom.
  • Andningsrelaterade symtom.
  • Inkontinens.
  • Balansproblem.
  • Ergonomisk rådgivning.
  • Träningsråd.

Vi gör en grundlig sjukgymnastisk undersökning och bedömning. Därefter lägger vi gemensamt upp en behandlingsplan bestående av till exempel manuella behandlingar, akupunktur, anpassad träning och/eller råd om hur du själv kan hantera dina besvär.

Stötvågsbehandling
Vi har sedan årsskiftet tillgång till stötvågsbehandling. Det kan vara en effektiv behandling vid långdragna muskelsenskador till exempel hopparknä, hälsporre och tennisarmbåge.

Gruppbehandling/undervisning

Sjukgymnasterna på vårdcentralen är vidareutbildade inom OMT (ortopedisk manuell terapi), OMI (ortopedisk medicin), McKenzie, neurologi, avslappning, stresshantering, idrottsmedicin, träning, akupunktur med mera.

Tobaksavvänjningsmottagningen, 010-242 54 00

Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00

Du kan även få hjälp att bli tobaksfri genom att träffa oss via vår app, Bra Liv nära. Ladda ner appen Bra Liv nära för att boka din tid.

Till oss kan du vända dig om du vill ha hjälp att sluta röka eller snusa. Vi ger dig råd och stöd.

Vaccinationsmottagningen, 010-242 54 00

Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00

Inför din utlandsresa kan du få information och hjälp med vaccination. Ring för att beställa tid.
Ska din utlandsvistelse vara längre än fyra veckor ska du vända dig till infektionskliniken.

När du ringer kommer vi att ställa några hälsofrågor, se frågeformuläret:
Frågeformulär inför vaccination

Det underlättar om du har information på dina tidigare vaccinationer tillgänglig när du kontaktar oss.

På 1177 Vårdguiden kan du själv läsa om råd och vilka vaccinationer du behöver till olika resmål.
Reseråd och vaccinationer, 1177 Vårdguiden

Om oss

Hälsans vårdcentral 1 kan erbjuda dig lättillgänglig sjukvård och rehabilitering av högsta kvalitet. Här samverkar olika kompetenser utifrån varje patients behov. Hos oss finns distriktsläkare, distriktssköterskor, sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter, kuratorer och psykolog. Vi har sjukgymnaster gemensamt med Hälsans vårdcentral 2. Vi har även läkarmottagning i Bottnaryd vissa tider. Vi tar emot barn och vuxna som är sjuka och behöver råd eller vård. Vi arbetar förebyggande och erbjuder livsstilsförändring genom hälsosamtal, tobaksavvänjning, sömnskola, viktgrupp och smärta/stressgrupp. Du kan även få hjälp med remisser till specialistvård, rehabilitering och uppföljning.

Information till patienter

Om du skadat dig eller inte mår bra, kontakta oss på vårdcentralen. Använd våra e-tjänster eller ring oss för att exempelvis boka tid, av- och omboka tid, förnya recept på läkemedel eller fråga oss om något.

Ring 1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till rätt vårdmottagning när så behövs.

När vårdcentralen är stängd, och ditt tillstånd inte kan vänta, kan du vända dig någon av länets tre kvälls- och helgöppna närakuter. Du når närakuten på telefon genom att ringa 1177. Du kan också boka en tid via närakuternas e-tjänster.

Gäller det ett livshotande tillstånd - ring alltid 112!

Ålder:
Vi tar emot patienter som är 1 år eller äldre.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hälsans vårdcentral 1 Jönköping.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

100 %

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

95 %

Det aktuella värdet är
95%
Mätningen genomfördes
2018-10-01 - 2018-10-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

77 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
77 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

87 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
87 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information