SÅ LOGGAR DU IN PÅ 1177.SE

Så loggar du in på 1177.se

Du rekommenderas att använda BankID när du loggar in på 1177.se. I dag kan du även logga in med lösenord och sms, men från och med den 10 december behöver du ha en e-legitimation, antingen BankID eller Freja eID Plus. För att kunna logga in måste du vara folkbokförd i Sverige.

Att logga in med e-legitimation

Med hjälp av en elektronisk legetimation kan du logga in och legitimera dig i olika appar och på olika webbplatser, till exempel på 1177.se.

Logga in med BankID

Du kan installera BankID på en mobil, surfplatta eller dator. BankID för mobiler och surfplattor kallas för Mobilt BankID.
Du skaffar BankID hos en bank. Bankerna har olika krav på din ålder men om du är under 18 år måste du ha tillstånd av vårdnadshavare. Läs mer på din banks webbplats vad som gäller för dig.

Logga in med Freja eID Plus

Freja eID Plus är en gratis, mobil, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID Plus behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja vara ett alternativt sätt att logga in på 1177.se.

Läs om hur du skaffar Freja eID Plus

Logga in med en utländsk e-legitimation

Det går i dagsläget inte att logga in med utländsk e-legitimation i e-tjänsterna. Det beror på att 1177 Vårdguiden väntar på att någon eller några utländska e-legitimationer ska bli godkända. Samt att en teknisk lösning från Skatteverket ska tas fram för att koppla samman e-legitimationen med ett svenskt personnummer.

Logga in med skyddade personuppgifter

Du kan logga in med e-legitimation om du har skyddade personuppgifter. När du har loggat in kan du se de tjänster och mottagningar som är tillgängliga i det landsting eller i den region där du är folkbokförd.

Du kan även använda läkemedelstjänsterna. Du kan också göra ditt barns vårdärenden om du har skyddad identitet. Det går inte att göra vårdärenden åt ett barn med skyddad identitet.

Om du vill kontakta en mottagning i en annan region eller landsting än där du är folkbokförd behöver du först kontakta dem, genom att till exempel ringa. Sedan ska du be mottagningen att godkänna dig för kommunikation. Därefter kan du få tillgång till de tjänster som mottagningen erbjuder.

Kan barn logga in på 1177.se?

Vårdnadshavare kan logga in och göra barnets vårdärenden med sin egen inloggning tills barnet har fyllt 13 år. Här kan du läsa mer om hur du gör ditt barns vårdärenden via nätet.

När ett barn har fyllt 13 år behöver hen ha en egen inloggning. Då kan vårdnadshavaren inte längre hantera eller ta del av ärenden, om inte barnet ber om hjälp.

Barn över 13 år ska logga in själva

Du som är barn och över 13 år kan logga in med e-legitimation. Det finns tekniska krav för e-tjänsterna som bland annat handlar om vilka typer av e-legitimationer som fungerar att logga in med. E-tjänsterna stöder till exempel inte inloggning med Mobilt SäkerhetsID, en e-legitimation som riktar sig till unga. Här kan du läsa mer om de tekniska krav som gäller för att logga in på 1177.se.

Reservnummer och samordningsnummer

Du som har reservnummer eller samordningsnummer kan inte logga in på 1177.se.

Stäng webbläsaren när du loggat ut

Din webbläsare kan tillfälligt lagra information om din e-legitimation. Det är därför viktigt att du stänger ner alla öppna fönster i webbläsaren när du har loggat ut från 1177.se om någon annan har tillgång till datorn.

Till toppen av sidan