Så åldras kroppen

Skriv ut (ca 5 sidor)
Foto på två kvinnor i 60-årsåldern som är ute och går med stavar vid en sjö.

Kroppens organ kan fungera bra i hög ålder, även om risken för sjukdomar ökar ju äldre vi blir. Att röra på sig, äta bra mat och att umgås med andra regelbundet kan påverka din hälsa positivt.

Skriv ut

Förbättrade medicinska och kirurgiska behandlingsmetoder bidragit till att skjuta upp och lindra många sjukdomar som kommer med stigande ålder. Sedan mitten av 1900-talet har medelåldern stigit med cirka 10 år. Idag är medellivslängden för kvinnor 84 år och för män nästan 81 år.

Du kan påverka din hälsa

Du kan påverka din hälsa

Hur vi åldras varierar mycket från person till person. Du kan påverka din hälsa på många sätt vid hög ålder, även om en del saker kan bero på miljö och vanor från tidigare

Det är bra att träna

Det är aldrig för sent att börja motionera eller träna. Fysisk aktivitet och muskelträning kan ge bra resultat högt upp i åren. Träningen behöver inte vara särskilt intensiv eller pågå under längre stunder. Att promenera 30 minuter några gånger i veckan ger också resultat.

Motion minskar också risken för övervikt och många sjukdomar som till exempel diabetes och hjärtkärlsjukdomar.

Att vara utomhus en stund varje dag i dagsljus och solljus är bra för kroppen. Solljuset gör att D-vitaminhalten i kroppen ökar, vilket kan öka ditt välbefinnande. Tillsammans med fysisk aktivitet kan det också minska risken för benskörhet.

Se till att äta bra mat

Energibehovet minskar när du blir äldre. Det beror på att ämnesomsättningen sjunker men påverkas också av hur mycket du rör på dig. Det kan vara svårt att äta lika mycket som tidigare utan att gå upp i vikt. 

Din kropp behöver mat som innehåller olika näringsämnen. Får kroppen för lite av något näringsämne kan det till exempel leda till ökad känslighet för infektioner och nedsatt muskelstyrka. Det är extra viktigt att tänka på att alla de näringsämnen som kroppen behöver finns i den mat du äter.

Minskad aptit, tandproblem eller sjukdom kan göra det svårt att få i sig tillräckligt med energi. Därför bör du undvika lättprodukter och gärna lägga till mellanmål mellan måltiderna. Det är också viktigt att dricka tillräckligt med vätska, helst osötad.

Att äta fiberrik mat som frukt, grönsaker och fullkornsbröd är bra. Försök därför att äta frukt och grönsaker varje dag. Du bör också äta mjölkprodukter som mjölk, ost eller yoghurt varje dag. 

Social kontakt är viktigt

Det är av stort värde att engagera dig i någon aktivitet där du möter andra människor. Har du dessutom förmånen att ha givande relationer med familjemedlemmar och vänner så är det självklart också positivt.

Att leva i ensamhet, utan regelbunden kontakt med andra, ökar risken för att må psykiskt dåligt och drabbas av depression

Fäll ihop

Vad händer i kroppen när jag åldras?

Vad händer i kroppen när jag åldras?

Redan i medelåldern, det vill säga när du är 40-60 år, börjar förändringar i kroppen märkas, även om åldrandet kan gå olika fort i olika organ.

Risken för sjukdomar som ger funktionsnedsättningar ökar med åren men ofta kan kroppens organ ändå fungera väl även i hög ålder.

De inre organen påverkas

De flesta funktioner i kroppen har samma funktionsnivå fram till 70-årsåldern. Därefter börjar de förändras.

  • Med ökad ålder blir blodkärlen stelare och blodtrycket blir ofta högre. Därför är det viktigt att regelbundet kontrollera blodtrycket.
  • Hjärtat blir mindre töjbart och hjärtats förmåga att pumpa runt blodet i kroppen minskar. Det märks när du blir ansträngd.
  • Lungornas förmåga att ta upp syre från luften minskar. Rökare har stor risk att utveckla sjukdomen kol, kronisk obstruktiv lungsjukdom. Att sluta röka kan förhindra att sjukdomen utvecklas. Även du som rökt länge kan må betydligt bättre om du slutar röka.
  • Njurarna får svårare att rena kroppen från slaggprodukter. Vid 80 års ålder är njurarnas funktion nedsatt till ungefär hälften av den ursprungliga förmågan. Läkemedel som utsöndras genom njurarna stannar därför kvar längre i kroppen. Därför brukar dosen ändras.
  • Urinblåsans kapacitet minskar och du kan behöva gå och kissa oftare. Du kan också börja läcka urin eller kissa på dig. Det finns hjälp att få om du har urininkontinens.
  • Magsäckens slemhinna ger inte längre ett lika bra skydd mot det sura innehållet i magen. Hos dig som använder läkemedel som påverkar magslemhinnan finns därför en ökad risk för irritation och magsår.
  • Det är vanligt att bli förstoppad. Det kan bland annat bero på att du rör dig mindre, dricker mindre och inte äter tillräckligt med kostfibrer. En del läkemedel kan också göra så att du blir förstoppad.

Skelett, leder och muskler blir svagare

Leder och muskler blir stelare och muskelmassan minskar. Samtidigt som muskelmassan minskar ökar fettmassan. Det innebär att andelen fett ökar procentuellt vid stigande ålder. Det kan ha betydelse vid behandling med vissa läkemedel som kan lagras i fettväven.

Ledsjukdomen artros är mycket vanlig hos äldre. Olika leder kan drabbas, till exempel fingerleder, knäled och höftled.

Benskörhet är vanligare hos kvinnor än män. Ett symtom på benskörhet är att du blir kortare. Det beror på att höjden på kotorna i ryggraden blivit lägre. Benskörhet gör också att du lättare får benbrott om du ramlar.

Håret och huden blir tunnare

Med åldern blir huden tunnare, mindre töjbar och torrare. Du kan börja få rynkor. Detta innebär att huden blir mer känslig och fungerar sämre som skyddande barriär. Det tar längre tid för sår att läka. Blodcirkulationen i huden minskar också och huden blir känsligare för kyla och värme. Därför är det viktigt att sköta om huden. Här är tips på hur du kan ta hand om huden:

Håret blir tunnare. Hårets förmåga att bilda pigment minskar och håret blir grått.

Dina fötter påverkas

Fötterna kan få sämre blodcirkulation och bli känsliga för kyla om du inte rör på dig lika mycket som när du var yngre. Fötternas leder och muskler blir svagare och huden på fötterna blir tunnare.

Det finns olika saker du kan göra för att hålla dina fötter i form:

  • Du kan motionera. Promenader hjälper till att hålla igång blodcirkulationen. 
  • Använd skor med bra passform och bra stötdämpning.
  • Du kan använda inlägg i dina skor
  • Använd tjocka strumpor för att hålla fötterna varma. Du kan även behöva ha strumpor när du sover.

Det är också vanligt att få fotsvamp, nagelsvamp eller sprickor på fötterna när man blir äldre.

Sinnena försämras

Linsen i ögat grumlas och synen försämras. Ibland kan operation av grå starr bli aktuell. Du som är äldre behöver betydligt mer ljus än yngre för att kunna se bra. Därför är det viktigt att ordna med en bra belysning i hemmet.

Det blir svårare att uppfatta höga toner och att urskilja tal i bullrig miljö.

Balansförmågan försämras, vilket i sin tur bidrar till en ökad risk för fall. Det kan vara viktigt att tänka på i hemmiljön. Det finns mycket du kan göra för att minska risken för olycksfall.

Du får svårare att komma ihåg saker

Många upplever att minnet försämras med åren. Det kan ta längre tid att lära dig nya saker, eller att komma ihåg sådant som har hänt.

Ordförråd och allmänbildning är minnesfunktioner som kan fungera väl även i hög ålder.

Med stigande ålder ökar risken för att få demenssjukdomar. All glömska beror dock inte på sjukdom. Det är helt normalt att glömma var du har lagt glasögonen, men inte normalt att inte minnas om du behöver glasögon eller att inte hitta vägen i kända trakter.

Hormoner påverkar ämnesomsättningen

Ämnesomsättningen sjunker. Cellerna blir mindre känsliga för insulin, vilket bidrar till att risken att få diabetes ökar. Det är en ökad risk för diabetes om du är överviktig. 

Du kan börja sova ytligare

Sömnen försämras och du kan börja sova ytligare. Du kan till exempel vakna flera gånger under natten. 

Sexlivet påverkas

Slemhinnorna inne i slidan kan bli tunnare och skörare när du blir äldre. Elasticiteten i slidväggarna kan minska. Det kan eventuellt ta längre tid att få våthet från slidan.

Att fortsätta med onani eller sex tillsammans med någon annan gör också att slemhinnorna blir mindre torra och att elasticiteten inte minskar.

Du kan använda ett silikonbaserat glidmedel om du har penetrerande sex. Det är mera skonsamt för torra och känsliga slemhinnor än vattenbaserat. Det ger glid under längre tid och torkar inte ut. 

Krämer eller slidtabletter med lokalverkande östrogen finns receptfritt på apoteket. En läkare eller gynekolog kan skriva ut recept på slidtablett och vaginalring med lokalverkande östrogen. Hos en gynekolog kan du också diskutera eventuella problem och hur de kan behandlas.

Med högre ålder ökar risken för sjukdomar och behandlingar med läkemedel som kan påverka erektionsförmågan. Det finns effektiva läkemedel, som i första hand förbättrar erektionen men inte botar själva grunden till besvären. 

Fäll ihop
Skriv ut (ca 5 sidor)
Senast uppdaterad:
2018-01-08
Redaktör:

Ida Friedmann, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Barbro Westerholm, professor i läkemedelsepidemiologi, Stockholm

Fotograf:

Lars Forsstedt