Senast reviderad 2016-01-22

Vad kan jag göra åt mina hälseneproblem?

Fråga

Jag har haft hälseneproblem i nio månader. Till att börja med fick jag Voltaren och sedan har jag stretchat, gjort excentrisk träning, haft bra skor med studs i sulan och klackförhöjning.

Jag går bättre nu men enligt sjukgymnasten borde det vara bra. Min motion före problemen var hundpromenader (5-6 km) per dag, lite dans och en del cykelåkning. Vad kan jag göra?

Svar

Jag ser att du har prövat det mesta i behandlingsväg.

Du skriver att du blivit bättre och att det har gått nio månader nu. Jag håller inte riktigt med sjukgymnasten om att du skulle ha blivit bra nu. När man som du är 50 år kan det kan ta åtskilliga månader innan du blir helt bra. Men de allra flesta blir helt bra förr eller senare, så ge inte upp hoppet.

Excentrisk träning är det som är bäst när det gäller hälseneproblem. Det är bra att du stretchar. Cykling är också bra för hälsenorna, men då ska du inte cykla i backar utan på en låg belastning och helst med så kallade clips, så att du trampar med framfoten. Är du inte tävlingscyklist är denna cykelträning lättast att göra på en motionscykel. Det kanske är lite tråkigt, men en stunds cykling om dagen har jag sett göra stor nytta för personer med hälseneproblem.

Alternativet är att du cyklar på slätt underlag, med låg belastning. Låg belastning får du om du cyklar på en låg växel. Har du inte flera växlar på cykeln får du i stället cykla i lugn takt. Som sagt gäller det att belasta framfoten, så jag brukar rekommendera att sätta pedalen under framfoten, framför hålfoten.

En annan bra träning är balans- och koordinationsträning på en balansplatta. En sådan kan köpas på en sportaffär. Din sjukgymnast kan säkert visa dig hur du ska träna med cykel och balansplatta.

Om inget hjälper och det inte blir bättre finns det ibland möjlighet att göra en operation och rensa bort ärrvävnad som sitter i och runt senan.

Läs gärna mer i vår text om hälseneinflammation

Rikard Viberg, läkare, specialist i allmänmedicin