Senast reviderad 2017-07-06

Vad kan jag göra för att gå upp i vikt?

Fråga

Jag är en tjej på 16 år. Jag har alltid varit väldigt smal, och väger inte så mycket. Jag vill verkligen gå upp i vikt och få lite hull. Jag äter ganska mycket godis och sånt, så det är inte så att jag äter supernyttigt precis. Jag är med på idrotten i skolan men tränar inte på fritiden. Vad och hur ska jag göra för att gå upp i vikt?

Svar

Alla ser olika ut med olika arvsanlag för sin speciella kroppsform. Om du mår bra, håller värmen och har mens som vanligt så kan det vara bra att veta att du inte behöver oroa dig över din vikt.

Det kan vara ganska kämpigt att öka i vikt om man är smalt byggd, men det går om man är envis. Om du vill ha stöd med att gå upp i vikt kan du gå till skolsköterskan. För det mesta får man göra stegvisa förändringar och träffas flera gånger. Det tar tid att öka i vikt, ungefär ett halvt kilos viktuppgång per vecka är rimligt. För att öka i vikt måste man få i sig mer energi från maten än man förbrukar varje dag. Då lagras överskottet av energi i fettcellerna som "hull".

Det är bra för hälsan att röra på sig regelbundet, men ju mer man rör sig desto mer energi förbrukar man, så det är inte bra att träna hårt om man vill få mer hull på kroppen. Däremot kan du se till att vara ute en stund varje dag, att gå eller cykla till skolan eller ta en promenad ;några gånger per vecka.

När du ökat i vikt kan du gärna börja med någon annan form av motion om du vill det, men det gäller att fortsätta äta det du behöver varje dag, annars minskar du i vikt igen. Du behöver inte sluta äta godis, men det är viktigt att du inte ersätter annan mat med godis. Då kan det bli svårt att få i sig tillräckligt av det som kroppen behöver för att funka och må bra.

Några saker att tänka på:

  • Hoppa aldrig över måltider, utan ät sex gånger per dag frukost, lunch, middag, två mellanmål och ett kvällsmål. Ett bra mellanmål kan till exempel vara mjölk, fil eller yoghurt, en smörgås och en frukt.
  • Använd inte lättprodukter utan välj smör eller margarin med 70-80% fetthalt och standard- eller mellanmjölk.
  • Ha alltid smör eller margarin och pålägg på smörgåsen.
  • Tillför extra fett i maten. Du kan till exempel mosa in margarin, smör eller olja i potatis, ;ris eller pasta. Ha majonnäs eller aioli till soppa, använda oljedressing till grönsaker, ha nötter eller frön i sallad.

Läs mer på UMO.se:

Anna Karlsson, dietist