Senast reviderad 2017-06-21

Kan jag träna hårt även när jag fyllt 50?

Fråga

Efter min 50-årskontroll som visade förhöjt kolesterolvärde har jag börjat motionera mera regelbundet. Allt eftersom konditionen ökat, har jag alltid avslutat mitt träningspass med ett mjölksyre/maxpulspass (160) och återhämtat mig helt efter ett par minuter. När jag får tillräcklig uthållighet siktar jag på Vasaloppet.

En kollega hörde om min träning och avrådde mig bestämt från sådana övningar när man har passerat 50 år. Vad säger läkarvetenskapen?

Svar

Höga kolesterolvärden i sig är inte en risk vid hård träning

Däremot kan den som har höga kolesterolvärden en ökad risk för förträngningar i hjärtats kranskärl.

Förträngningar i hjärtats kranskärl är en risk vid hård träning eftersom det kan leda till en hjärtinfarkt eller kärlkramp. Men även om du har förträngningar i hjärtats kranskärl är risken oftast liten.

Det svåra är att de flesta inte vet om de har förträngningar i kranskärlen. Ofta upptäcks det inte vid en vanlig läkarundersökning. Det är också så att de flesta av oss får det, förr eller senare i livet, och män får det i regel tidigare än kvinnor.

Andra riskfaktorer

Om du röker, har diabetes, är överviktig eller har högt kolesterol får du också förträngningarna tidigare. Det finns även ärftliga faktorer som spelar in. Du har en ökad risk om någon av föräldrarna eller syskon fått kärlkramp eller hjärtinfarkt före 50 års ålder.

Har du ökad risk, till exempel för att det finns i släkten eller för att du röker, tycker jag att du bör prata med en läkare innan du kör i gång med hårdträning.

Men trots allt är det inte så vanligt att män i 50-årsåldern har förträngningar i hjärtats kranskärl och vanlig motion är bara nyttigt även om du har det.

Det är bättre att motionera än att låta bli

Man läser ibland i tidningarna om motionärer som faller döda ner i spåret. Det är inte vanligt men det förekommer, och då brukar orsaken vara att de har förträngningar i kranskärlen och har ansträngt sig för hårt.

Även i Vasaloppet har det förekommit en del dödsfall, och när detta har studerats vetenskapligt har forskningen kommit fram till att risken att dö i Vasaloppsspåret är några gånger större än när du sitter hemma i soffan. Men om du ser till alla som åker Vasan eller springer maraton är risken väldigt liten för att råka ut för en allvarlig hjärtinfarkt. Ser du det i ett större perspektiv är det dessutom farligare att inte motionera än att motionera.

Några goda råd

Ett gott råd om du vill börja motionera efter att du fyllt 50 år, är att du ska börja försiktigt och se till att motionen blir regelbunden. Börjar du försiktigt är risken för överbelastningsskador liten och det är lättare att komma in i regelbundna vanor. Dessutom kan en del märka att de får kärlkrampsbesvär redan vid lättare motion och kan då söka läkare för närmare undersökning.

Maxpulspass tycker jag inte att du ska göra när du passerat 50 år, utan att först ha gjort ett sådant under läkarövervakning. Det finns andra sätt att träna så att du kan få så bra kondition som möjligt, utan att träna med maxpuls.  Du har redan börjat med sådana träningspass och det gick uppenbarligen bra. Din kondition verkar vara god. Det kanske är så att din tidigare motion har gett dig en bra kondition trots att träningen varit oregelbunden.

Rikard Viberg, läkare, specialist i allmänmedicin