Senast reviderad 2017-09-15

Hur mycket bör jag dricka på vandring?

Fråga

Hur mycket vätska bör jag inta på en vandring som tar fem timmar och är på 1500 meters höjd? Hur många kalorier förbränns? Hur tränar jag på marknivå inför detta?

Svar

Det beror på hur stor du är och vilken typ av terräng det är fråga om. Vätskebehovet beror även på hur varmt det är och hur mycket packning du har.

Det har gjorts undersökningar på militärer som gjorde en dagsmarsch, på åtta timmar. I den undersökningen fanns det en grupp som inte drack, en grupp som drack när de var törstiga och en som drack ofta, oavsett törst, cirka var åttonde minut.

Resultatet blev följande:

  • De som inte drack mådde mycket dåligt efteråt.
  • De som drack när de var törstiga mådde något bättre men hade klart sämre mätvärden i mål.
  • Bäst mådde gruppen som drack oavsett törst. Mängden rörde sig om upp till cirka en liter i timmen.

När det gäller mängden för dig är det svårt att ange exakta mått. Det beror som sagt på temperatur, kroppsvikt, packning och terräng.

Grundrådet är att dricka några klunkar, någon deciliter var 10-15 minut, mer om det är varmt och ansträngande. När det gäller kaloribehovet är det vid vanlig promenad på platt mark cirka 120 kalorier per timme och vid bergsklättring upp till cirka 350 kalorier per timme. Någonstans däremellan ligger energiförbrukningen.

Det är viktigt att starta dagen då du ska vandra med en rejäl frukost. Gröt med så kallade långsamma kolhydrater är mycket bra, liksom smör, bröd och feta pålägg som ost. Under vandringen är det bra att fylla på med kolhydrater, till exempel sötsaker.

Vanlig konditionsträning bör räcka som träning. Det kan vara joggning eller promenader där tiden då du tränar successivt ökas. Träna tre gånger i veckan.

Gunilla Byström, läkare, specialist i allmänmedicin