Varva ner och slappna av

Att komma ner i varv är en utmaning för många och det är ofta något som man behöver träna på för att hitta den metod man trivs bäst med.

Tiden efter semestern kan vara extra utmanande. Kanske är du en av de som känner att du aldrig hann gå ner i varv under ledigheten?

Att vistas utomhus i naturmiljöer kan hjälpa dig att varva ner. Sensommaren och hösten kan bjuda in till många tillfällen att få frisk luft, solljus och fysisk rörelse.

Stavgång är en effektiv och samtidigt skonsam träningsform. Powerwalk, som egentligen är en snabb promenad, kan vara något för dig som varken gillar att jogga eller springa.

Föredrar du att sitta eller ligga ner i lugn och ro så kan avslappningsövningar kanske passa för dig. En del upplever att mindfulness minskar stress, ångest och nedstämdhet. En övning i att vara närvarande i vardagen.

Prova dig gärna fram och kom ihåg att försöka hitta balans mellan ansträngning och vila.

Stress kan ibland leda till att du känner dig nedstämd. Känslor av nedstämdhet, oro, sorg och håglöshet är en naturlig del av livet. Nedstämdhet går nästan alltid över av sig själv, men det kan ta tid.

Publicerad:
2018-08-17
Skribent och redaktör:

Robert Datmo, kommunikationsavdelningen, Region Jämtland Härjedalen.