Fler fysiska möten på de nya lättakuterna

"Att i team få fortsätta fylla på kunskapsbanken bidrar till arbetsglädje", säger distriktssköterskan Eva Jensvold. En del av teamet som tar emot nya och gamla patienter på Zätagränds lättakut är från vänster Monica Berglind, distriktssköterska, Ulrika Thornqvist, undersköterska, Sofie Speles, en av två enhetschefer, Johan Wikén, sjuksköterska och Eva Jensvold, distriktssköterska. Fotograf/Illustratör: Sara Rönnberg

Mindre väntan, bättre tillgänglighet och fler fysiska möten. Nu har alla Östersunds hälsocentraler öppnat lättakuter – vilket gör det lättare för patienter att snabbt komma in och få hjälp.

Zätagränd i centrala Östersund är den senaste av regionens hälsocentraler att öppna en lättakut, det vill säga en öppen mottagningen dit den som har behov av vård kan vända sig utan att boka en tid. Det räcker att komma in till hälsocentralen under lättakutens öppettider.

Tidigare var patienter hänvisade till att först ringa hälsocentralen under dess telefontider.

– Det kunde vara svårt för patienten att komma fram på telefon då vi kunde ha långa köer, säger Eva Jensvold, distriktssköterska på hälsocentralen och fortsätter:

– Och eftersom vi bara hade ett visst antal akuttider hos läkarna att boka in dem på så fick inte alla tid att komma in. En del blev hänvisade till att ringa igen nästa dag. Både patienter och personal kände sig frustrerade.

"Har blivit roligare att gå till jobbet"

Till lättakuten kan den vända sig som till exempel har en akut infektion, sår- eller fallskador, varit med om en olycka, fått en allergisk reaktion eller har andningsbesvär.

Att patienter kan komma in direkt i stället för att ringa in och beskriva sina besvär beräknas leda till bättre telefontillgänglighet på hälsocentralen, dels för att något färre ringer in, dels för att samtalen går fortare när man kan be personen komma in i stället.

Något som redan börjat märkas, efter att lättakuten varit igång drygt en månad, är att det blivit ett mindre tryck på de bokningsbara akuttider som fortfarande finns.

– Vi som jobbat på lättakuten tycker att det är ett bra och roligt sätt att arbeta. De patienter som kommer till lättakuten har relevanta problem och det finns tider att boka akut till läkare för de övriga. Det blir en avlastning för jourläkaren. Flera av oss tycker att det har blivit mycket roligare att gå till jobbet, och då har vi inte haft tråkigt innan! säger Johan Wikén, sjuksköterska på Zätagränd.

Eva Jensvold instämmer och berättar att arbetsmiljön har förbättrats och jobbet blivit mer givande.

– Det är ett arbetssätt där vi som distriktssköterskor får utnyttja vår kompetens till fullo. Det känns väldigt tillfredsställande att kunna ge så många patienter bra hjälp. Om patienten behöver träffa läkare så är redan kontroller och provtagning genomförda, vilket underlättar och gör det smidigare för doktorn, säger hon och lägger till:

– Att jobba med telefonrådgivning, som det blev mer av tidigare, är bland det svåraste vi gör. Att istället få se patienten och utifrån det kunna göra en bra bedömning med relevanta egenvårdsråd är stimulerande.

Reportaget i sin helhet och fler bilder finns på Region Jämtland Härjedalens webbplats, regionjh.se:

Fler fysiska möten på de nya lättakuterna

Publicerad:
2018-06-20
Skribent:

Sara Rönnberg, kommunikationsavdelningen, Region Jämtland Härjedalen