Närhälsan Torpavallen vårdcentral, Göteborg Göteborg, Västra Götalands län

Logotyp

Öppettider

Torpavallsgatan 9, 416 73, Göteborg

Om oss

Välkommen till Närhälsan Torpavallen vårdcentral

Distriktsläkarmottagning med tidsbokad mottagning.


Du är alltid välkommen att ringa för rådgivning och tidsbokning. Akuta tider bokas samma dag.


Hos oss finner du en bred kompetens från olika yrkeskategorier. Våra ledord är: förstklassig sjukvård, bra tillgänglighet, gott bemötande och nöjda patienter.


Utöver fast anställda distriktsläkare har vi distriktssköterskor, astma/KOL-sjuksköterska, diabetessköterska, inkontinenssjuksköterska, äldresköterska och psykolog. Vi har rådgivning i livsstilsfrågor samt inför att sluta röka.


Vår barnavårdscentral finns vid Munkebäckstorg.


Vi har gott om P-platser precis utanför och Flexlinjen stannar utanför dörren. Kommer du med spårvagnslinje 1 eller 5 är det hållplats "Kaggeledstorget".


Verksamhetschef Lotta Rinné-Ljungkvist tel: 7478120

Driftsform: Landsting/Region

Prisinformation

Så väljer du mottagning

Kontakta innehållsansvarig

Ser du felaktiga uppgifter som gäller den här mottagningen? Var snäll och meddela oss det genom att fylla i formuläret nedan. Observera att vi här bara kan ta hand om synpunkter som rör innehållet på denna sida och har inte möjlighet att svara på medicinska frågor och avbokningar med mera.

På 1177.se finns tjänsten Ställ en anonym fråga, där du anonymt kan ställa frågor som rör din egen eller en anhörigs hälsa.

Du kan också ringa till 1177 Sjukvårdsrådgivning per telefon
(telefonnummer 1177). Har du akuta besvär bör du istället ringa 112.

Du har skrivit in en felaktig e-postadress

Fakta och omdömen

Fakta och omdömen för Närhälsan Torpavallen vårdcentral

Telefon- och läkartillgänglighet

Lätt att nå på telefon

Andel telefonsamtal som besvaras samma dag

100%
100%

Andel telefonsamtal som besvaras samma dag

Mätningen genomfördes hösten 2014

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Läkarbesök inom sju dagar

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

96%
96%

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

Mätningen genomfördes hösten 2014

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Övriga kvalitetsmått

Fotundersökning vid diabetes, primärvård

Andel patienter i primärvården, vars fötter undersökts det senaste året, bland alla patienter med uppgift om fotundersökning.

96%
96%

Beskrivning

Personer med diabetes bör få sina fötter kontrollerade regelbundet, eftersom sjukdomen kan leda till allvarliga problem som svårläkta fotsår och infektioner samt fotdeformiteter. Det är viktigt att tidigt upptäcka fotdeformiteter, känselnedsättning och försämrad cirkulation för att då sätta in preventiv fotvård, ortopedtekniska behandlingar och kärlkirurgiska åtgärder som kan förhindra svårare komplikationer och amputationer.I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas att fotundersökning skall göras varje år.Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Källa:
Nationella Diabetesregistret

Granskare:
Ann-Marie Svensson

Nyckelord:
Diabetes, Riktlinjestödd behandling, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt

Mätvärdet avser tidsperioden: 2013/01/01 - 2013/12/31

Uppnått värde för mottagningen
96 av 100

Uppgift om albuminuri vid diabetes, Primärvård

Andel patienter med diabetes, i primärvården där det finns uppgift om albuminuri.

89,2%
89,2%

Beskrivning

Om utsöndringen av proteinet albumin i urinen (äggviteutsöndring) överstiger vissa nivåer, kallas det mikro- respektive makroalbuminuri. Albuminuri är ett tecken på att diabetessjukdomen gett skador på njurarna och är en allvarlig riskfaktor för försämrad njurfunktion, högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdom. Ju längre tid patienten haft diabetes, desto vanligare är förekomsten av mikro och makroalbuminuri. Blodtryckssänkande behandling kan häva albuminutsöndringen och därmed minska risken för hjärt-kärlkomplikationer. Att tillståndet är behandlingsbart gör det viktigt att följa förekomsten av albuminuri och därmed hitta de patienter som har hög risk. Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Källa:
Nationella Diabetesregistret

Granskare:
Ann-Marie Svensson

Nyckelord:
Diabetes, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt

Mätvärdet avser tidsperioden: 2013/01/01 - 2013/12/31

Uppnått värde för mottagningen
89,2 av 100

Ögonbottenundersökning vid diabetes, primärvård

Andel patienter i primärvården som gjort ögonbottenfotografering någon gång under de senaste tre åren bland alla patienter med uppgift om ögonbottenfotografering.

98,4%
98,4%

Beskrivning

Personer med diabetes kan drabbas av synnedsättning på grund av skador på de små blodkärlen i ögonbotten och därmed skada på näthinnan, diabetesretinopati. Med regelbundna ögonbottenfotograferingar kan man tidigt upptäcka förändringar i ögonbottnarna. Tack vare laserbehandling är det färre personer med diabetes som blir blinda eller får synnedsättningar, men också kontroll av blodsockernivå och blodtryckssänkande behandling minskar risken för att utveckla kärlskador i ögonbotten.I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas ögonbottenundersökning var tredje år för typ 2 diabetes hos de som inte har ögonskador.Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Källa:
Nationella Diabetesregistret

Granskare:
Ann-Marie Svensson

Nyckelord:
Diabetes

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt

Mätvärdet avser tidsperioden: 2013/01/01 - 2013/12/31

Uppnått värde för mottagningen
98,4 av 100

Generella patientomdömen

Bemötande

Kände du att du blev bemött med respekt och på ett hänsynsfullt sätt?

89 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 90 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland: 89 av 100
Omdöme för mottagningen 89 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Bemötande - Kände du att du blev bemött med respekt och på ett hänsynsfullt sätt?

Antal svar: 95 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 89 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 2 svar 2%
Ja, helt och hållet 80 svar 84%
Delvis 9 svar 9%
Nej 6 svar 6%

Värden

Omdöme för mottagningen
89 av 100
Genomsnitt för Sverige
90 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland
89 av 100

Delaktighet

Kände du dig delaktig i beslut om din vård och behandling, så mycket som du önskade?

79 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 79 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland: 77 av 100
Omdöme för mottagningen 79 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Delaktighet - Kände du dig delaktig i beslut om din vård och behandling, så mycket som du önskade?

Antal svar: 96 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 79 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 1 svar 1%
Ja, helt och hållet 64 svar 66%
Delvis 23 svar 23%
Nej 9 svar 9%

Värden

Omdöme för mottagningen
79 av 100
Genomsnitt för Sverige
79 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland
77 av 100

Förtroende

Kände du förtroende för den läkare som du träffade?

88 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 85 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland: 83 av 100
Omdöme för mottagningen 88 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Förtroende - Kände du förtroende för den läkare som du träffade?

Antal svar: 95 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 88 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 2 svar 2%
Ja, helt och hållet 76 svar 80%
Delvis 15 svar 15%
Nej 4 svar 4%

Värden

Omdöme för mottagningen
88 av 100
Genomsnitt för Sverige
85 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland
83 av 100

Helhetsintryck

Hur värderar du som helhet den vård/behandling du fick?

71 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 72 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland: 71 av 100
Omdöme för mottagningen 71 av 100
Dålig
Utmärkt

Helhetsintryck - Hur värderar du som helhet den vård/behandling du fick?

Antal svar: 96 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 71 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 1 svar 1%
Utmärkt 28 svar 29%
Mycket bra 42 svar 43%
Bra 14 svar 14%
Någorlunda 7 svar 7%
Dålig 5 svar 5%

Värden

Omdöme för mottagningen
71 av 100
Genomsnitt för Sverige
72 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland
71 av 100

Information

Fick du tillräcklig information om ditt tillstånd?

82 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 77 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland: 76 av 100
Omdöme för mottagningen 82 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Information - Fick du tillräcklig information om ditt tillstånd?

Antal svar: 94 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 82 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 3 svar 3%
Ja, helt och hållet 57 svar 60%
Delvis 23 svar 24%
Nej 4 svar 4%
Jag behövde ingen information 10 svar 10%

Värden

Omdöme för mottagningen
82 av 100
Genomsnitt för Sverige
77 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland
76 av 100

Rekommendera

Skulle du rekommendera den här mottagningen till andra?

83 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 83 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland: 81 av 100
Omdöme för mottagningen 83 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Rekommendera - Skulle du rekommendera den här mottagningen till andra?

Antal svar: 96 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 83 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 1 svar 1%
Ja, helt och hållet 70 svar 72%
Delvis 20 svar 20%
Nej 6 svar 6%

Värden

Omdöme för mottagningen
83 av 100
Genomsnitt för Sverige
83 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland
81 av 100

Tillgänglighet

Vad anser du om tiden du fick vänta?

78 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 80 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland: 78 av 100
Omdöme för mottagningen 78 av 100
För lång
Acceptabel

Tillgänglighet - Vad anser du om tiden du fick vänta?

Antal svar: 70 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 78 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 0 svar 0%
Den var acceptabel 45 svar 64%
Den var något för lång 9 svar 12%
Den var alldeles för lång 6 svar 8%
Jag behövde inte vänta 7 svar 10%
Jag var på planerat återbesök 3 svar 4%

Värden

Omdöme för mottagningen
78 av 100
Genomsnitt för Sverige
80 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland
78 av 100

Upplevd nytta

Anser du att ditt aktuella behov av sjukvård blivit tillgodosett vid ditt besök på mottagningen?

78 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 82 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland: 80 av 100
Omdöme för mottagningen 78 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Upplevd nytta - Anser du att ditt aktuella behov av sjukvård blivit tillgodosett vid ditt besök på mottagningen?

Antal svar: 95 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 78 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 2 svar 2%
Ja, helt och hållet 62 svar 65%
Delvis 25 svar 26%
Nej 8 svar 8%

Värden

Omdöme för mottagningen
78 av 100
Genomsnitt för Sverige
82 av 100
Genomsnitt för Västra Götaland
80 av 100
  • Av- eller omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Lämna dina synpunkter

  • Rådgivning