Achima Care Sala vårdcentral, Sala


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Beställa tid

  • Förlänga sjukskrivning

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Lämna synpunkter på vården

Telefonnummer och Öppettider

0224-584 84
Telefontid idag:
08–16
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–16
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Växeltelefon:
021-17 30 00
Bokning:
0224-584 84
Mån-fre 08–16
Receptförnyelse:
0224-584 84
Mån-fre 08–16
Avbokning:
0224-584 84
Rådgivning:
0224-584 84
Mån-fre 08–16

ADRESS

Besöksadress
Järnvägsgatan 7A
Län, kommun
Västmanlands län, Sala
Postadress
Box 300
733 25 Sala

Vårt utbud

Hos oss träffar du  allmänläkarspecialister, distriktssköterskor, sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeut, dietist, sekreterare, barnmorskor, barnsjuksköterskor och psykoterapeut.

Information om vårdcentralen

Nedanstående information kommer från Vårdvalsenheten och är framtagen i syfte att ge medborgarna ett bra underlag för val av vårdcentral. Samtliga vårdcentraler i Västmanland har likvärdig information på sina sidor. Informationen ses över och uppdateras två gånger per år.

På Achima Care Sala fanns, 1 april 2017, 8 653 st personer listade. Genomsnittet i Region Västmanland är 8 000 listade på en vårdcentral.

Det finns 1 heltidstjänster bemannade av distriktssköterskor samt  2 heltidstjänster bemannade av familjeläkare (specialister i allmänmedicin).

På vårdcentralen finns också BVC-sköterska, barnmorska, mödra- och barnhälsovårdspsykolog, kurator, arbetsterapeut, dietist och fysioterapeut. Det finns också specialistutbildade sjuksköterksor inom  hjärtsvikt, astma/KOL, diabetes och akutsjukvård.

Vårdcentralen kan erbjuda:

  • Vaccinationsmottagning
  • Livsstilsmottagning
  • Artrosskola
  • Familjecentrum
  • Multimodala team

Rehabilitering är en viktig del av primärvårdsverksamheten. För att lösa denna uppgift har Achima Care i Sala anställda samt kontrakterade fysioterapeuter. Vårdcentralen har möjlighet till bassängträning i anslutning till vårdcentralen.

Det finns gratis parkeringsplatser i direkt anslutning till vårdcentralen.

Verksamhetschef är Marie Norrmén

 

Diabetesmottagning

Diabetes är ett samlingsnamn för flera sjukdomar som har olika orsaker. Gemensamt för alla former av diabetes är att den som får sjukdomen har för mycket socker, glukos, i blodet.

Man brukar få typ 1-diabetes tidigt i livet och därför kallas sjukdomen ibland för barn- eller ungdomsdiabetes. Läs mer om det här.

Typ 2-diabetes är vanligast och kommer oftast i vuxen ålder. Sjukdomen kan vara ärftlig, men kan också bero på vilka levnadsvanor man har. Läs mer om det här.

Inkontinensmottagning

Har du besvär med urinläckage skall du inte dra dig för att söka hjälp.

Genom att ta kontakt med distriktssköterska eller familjeläkare kan du få rätt diagnos och behandling. Familjeläkaren kan också vid behov skriva remiss till till exempel uroterapeut. Du kan också tala med din sjuksköterska om du bor på servicehus eller ålderdomshem. Även en gynekolog eller barnmorska kan ge råd och hjälp. Genom enkla åtgärder kan du bli bra eller mycket bättre.

Livsstilsmottagning

Våra sjuksköterskor kan ge dig tips och råd gällande din hälsa och livsstil. Du kan ta små steg mot goda vanor och en mer hälsosam livsstil. Läs om mat, rörelse, stress och sömn.

Rökavvänjning

Hos oss finns en diplomerad rökavvänjare som kan hjälpa dig att sluta röka.

Om oss

Hos oss finner du en samlad kompetens som består av olika yrkeskategorier. Det gör att vi kan erbjuda dig ett professionellt omhändertagande och gott bemötande.


Ringer du oss svarar våra distrikts/sjuksköterskor. De kan hjälpa dig att boka tid för besök, eller ge dig råd.


Achima Care Sala Vårdcentral har en satellitmottagning i Möklinta, där det finns distriktssköterska och undersköterska. Vi samarbetar med Esplanadens sjukgymnastik.


Välkommen!

Information till besökare

Besöksregler:
Rökning förbjuden på området

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Privat.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Achima Care Sala vårdcentral, Sala.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

53 %

Det aktuella värdet är
53%
Mätningen genomfördes
2017-01-01 - 2017-06-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

79 %

Det aktuella värdet är
79%
Mätningen genomfördes
2017-03-01 - 2017-03-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

55 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
55 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

60 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
60 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

38 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
38 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

41 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
41 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

72 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
72 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

63 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
63 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information