Avdelning 64, Västmanlands sjukhus Västerås


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster

Telefonnummer och Öppettider

021-17 64 64
Telefontid idag:
Dygnet runt
Öppet idag:
Dygnet runt

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-sön Dygnet runt
Öppettider:
Mån-sön Dygnet runt
Växeltelefon:
021-17 30 00
Sjukresebeställning:
020-21 21 21

ADRESS

Besöksadress
Västmanlands sjukhus Västerås, ingång 31 plan 4
Län, kommun
Västmanlands län, Västerås
Postadress
Barn- och Ungdomskliniken
Västmanlands sjukhus Västerås
721 89 Västerås

Vårt utbud

Vi som jobbar här är läkare, sjuksköterskor och barnsköterskor, alla med utbildning inom barnsjukvård. Vi har också sekreterare, kurator, psykolog, dietist, lekterapeuter från lekterapin och fysioterapeut som är knutna till avdelningen.

Lekterapi

Lekterapin är en frizon för barn och ungdomar som vårdas på sjukhus. Här sker inga undersökningar eller medicinska behandlingar. Det här är en del av behandlingen och stödjer det friska hos barn/ungdom.

Här kan barn/ungdomar och deras familjer/medföljande leka, skapa och koppla av. Här arbetar lekterapeuter som är utbildade förskollärare med specialpedagogisk påbyggnadsutbildning. Lekterapeuten medverkar till att barnet/ungdomen får information och förbereds mentalt inför undersökningar och behandlingar samt hjälper till med bearbetning av sjukvårdsupplevelse.

På lekterapin vistas man tillsammans med förälder, vårdnadshavare eller annan vuxen som följer med barnet/ungdomen. Barn och ungdomar som inte har möjlighet att besöka lekterapin kan få besök på sitt rum på avdelningen av en lekterapeut.

Lekterapin avdelning finns på plan 1, Barn- och ungdomskliniken.

Lekterapins öppettider:

Måndag-Torsdag 10.00-11.30, 12.30-14.30

Fredag: 09.30-11.30

 

Barnavdelningen på webben

Barnavdelningen innehåller tecknade filmer som riktar sig till barn som ska till sjukhus. Titta på film med ditt barn om Billy Bläckfisk, Gabriel Groda och andra roliga figurer.

Barnavdelningen

Läs om hur du kan förbereda ditt barn inför ett sjukhusbesök

Om oss

Det här är en avdelning för barn/ungdomar som behöver läggas in för vård.


Vi tar emot barn i åldern 0-18 år och därför är miljön på vår avdelning anpassad för både stora och små.


När ditt barn är inlagt på sjukhuset så är alltid en förälder med, och av praktiska skäl är det ett önskemål att bara en förälder sover kvar hos sitt barn.

Information till patienter

Vi kan inte erbjuda lunch och middag till föräldrar men det finns att köpa i cafeterian vid huvudentrén. Frukost och kvällsfika bjuder vi på. Barnen har alltid tillgång till mat, vällingar, burkmat, saft och glass. I föräldrapentryn finns tillgång till kylskåp, frys och mikrovågsugn.

Du får endast röka på anvisade platser.

All personal har tystnadsplikt.

Information till besökare

Besöksregler:
Doftfritt. Parfym, rakvatten och andra starka dofter kan vara besvärligt för en del. Undvik därför detta när du besöker oss.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Avdelning 64, Västmanlands sjukhus Västerås.

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården för patienter som varit inlagda på sjukhus

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

65 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
65 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap hos patienter som varit inlagd på sjukhus

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

70 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
70 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patienter som varit inlagd på sjukhus

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

77 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
77 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd hos patienter som varit inlagda på sjukhus

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som varit inlagd på sjukhus

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som varit inlagd på sjukhus

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som varit inlagd på sjukhus

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information