Hälsocentralen Södra sundet

Södra Vägen 5, Härnösand

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag07.00–16.30
Tisdag07.00–16.30
Onsdag07.00–16.30
Torsdag07.00–16.30
Fredag07.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Södra Vägen 5, Härnösand
Län, kommun:
Västernorrlands län, Härnösand
Postadress:
Box 1020, 871 82 Härnösand

Vägbeskrivning

Hitta hit:

Södra entrén, Närvården Härnösand

Publicerad: 2024-03-25

Från den 4/3 2024 gör vi ett förbättringsarbete för en ökad tillgänglighet till oss.

  • Den som får en tid till vår bedömningsmottagning kommer att få träffa läkare eller sjuksköterska för en bedömning av sitt besvär. Besöket är kort och vi kommer fokusera på det viktigaste besväret först.
  • Besöket på bedömningsmottagningen kostar som ett vanligt besök 360 kr. Besöket ingår i högkostnadsskyddet.
  • Flera patienter kommer att vara inbokade på vår bedömningsmottagning så väntetider kan uppstå men vi hanterar alla besök så snabbt vi kan.

För att besöket ska gå så effektivt som möjligt vill vi att du är förberedd och funderar över vad du vill ta upp kring ditt besvär med läkaren/sjuksköterskan samt tar av ytterkläder inför att läkaren/sjuksköterskan kommer ut och hämtar dig.

Publicerad: 2024-01-01

Från och med 1 Januari 2024 kommer patientavgiften att höjas med 30kronor från 330 till 360 kronor och högkostnadsskyddet kommer höjas med 100 kronor från 1300 till 1400 kronor. 

Publicerad: 2024-01-01

Patientavgifterna för hjälpmedel har tidigare sett olika ut i länet. Nu har länets samtliga sju kommuner kommit överens om gemensamma avgifter som träder i kraft under 2024.  För dig som patient innebär detta:

1. Månadsavgift för Hjälpmedel med Grön ID-Märkning:
Kostnad: 76 kr/månad, oavsett om du har ett eller fler hjälpmedel med denna märkning.
Du betalar denna avgift varje månad så länge du innehar hjälpmedlet/hjälpmedlen (gäller ex rollator, rullstol m.m)
2. Engångsavgift för Hjälpmedel utan Grön ID-Märkning:
Kostnad: 119 kr per hjälpmedel.
Detta är en engångsavgift som betalas/hjälpmedel (ex duschstol, toalettförhöjning m.m)
 

Detta gäller oavsett var hjälpmedlet förskrivs, dvs om du får det från sjukhuset, hälsocentralen eller kommunen. Du kommer att få en faktura från din hemkommun, med start under januari-maj 2024. 

Har du frågor, kontakta din hemkommun. 

Publicerad: 2023-12-08

Du kan behöva lämna prover när du undersöks i vården. Vanliga prover är blodprov och vävnadsprov. En del prover sparas. De sparas för att din vård ska bli så bra och säker som möjligt. Du har rätt att ändra vad ditt eller ditt barns sparade prover får användas till.

Tryck på länken nedan för mer information:

https://www.1177.se/Vasternorrland/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/prover-i-varden-sparas/

Publicerad: 2023-01-01

När det är din tur kan du göra din hälsodeklaration och boka tid för din vacciantion via e-tjänst eller telefon. Länk för att boka på Vaccinationsenhet Härnösand hittar du här på sidan under rubriken "Våra e-tjänster".

Du hittar mer information om hälsodeklarationen och hur vaccinationen går till och vad du behöver tänka på via vaccinationsenheten sida.

Du hittar flera vaccinationsenheter via sidan "Boka tid på vaccinationsenhet i Västernorrland" Du kan boka valfri lokal i länet.

 

För att boka via telefon, ring till telefonnummer; 0611-80400

Välkommen till hälsocentralen Södra Sundet, en av Region Västernorrlands hälsocentraler. Till oss kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa. Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. En nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig. Välkommen till oss!

Driftsform: Region

Välkommen till hälsocentralen Södra Sundet!

 

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring 0611-87 07 10. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

 

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård. Du kan också använda den digitala tjänsten 1177 direkt. Se information under "Vård digitalt via 1177 direkt".

 

Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

  • Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som på grund av skada eller sjukdom har nedsatt förmåga att klara dina dagliga aktiviteter. Du får en bedömning och kan få råd för en bättre vardag.

     

    Du kan få hjälp med:

    • Utprovning och förskrivning av tekniska hjälpmedel
    • Utprovning och tillverkning av ortoser eller handskenor
    • Handträning
    • Ergonomisk rådgivning
    • Råd och stöd för att få vardagen att fungera bättre

     

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

    Arbetsterapeuten finns hos oss fyra dagar i veckan.

    Läs på 1177 om:

  • Barnmorskan finns på familjecentralen tillsammans med BVC-sköterska, öppen förskola och kommunens socialtjänst.

    Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

    Barnmorskan hör till Barnmorskemottagningen Härnösand. Kontakta mottagningen och boka en tid.

    Till Barnmorskemottagning Härnösand

  • På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av BVC-sjuksköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

     

    Gunilla Skyttner, distriktsköterska. Tfn: 0611-870774, 0732746295

    Mari Högqvist, barnsjuksköterska. Tfn: 0611-870773, 0732755593

    Sarah Bodin, barnsjuksköterska. Tfn: 0611-870776, 0761372444

     

    Läs om barnets hälsa på 1177:

    Barn och gravid

    BVC Södra sundet finns på Familjecentralen, Närvårdens östra entré. Mer info om Familjecentralen hittar du via länken nedan. 

    Till BVC på Familjecentralen

  • Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

    Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

     

    Läs på 1177 om:

  • Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förebygga samt behandla sjukdomar med hjälp av maten.

     

    Dietisterna är placerade på hälsocentralen Centrum. Du når dietist via hälsocentralen Centrums e-tjänster eller telefonnummer 060-18 24 82, vardagar mellan kl.9.00-9.30.
    Övrig tid går det att lämna meddelande men bara angående förnyelse av förskrivning gällande sondnäring eller näringsdryck samt för tjänstesamtal.

    Till Hälsocentralen Centrum

  • Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

     

    Hälsocentralen har ett blodtrycksrum där du kan mäta blodtrycket i lugn och ro.

     

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-870710.

    När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

  • Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

     

    Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

     

    Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster.

  • Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

    Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

     

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

    På 1177 kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer inom tema "Hälsa och livsstil"

    Liv och Hälsa - 1177

     

  • Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

     

    Telefontid till kurator är mellan klockan 08:15-09:15 och kan nås på telefonnummer 0611-87 07 83.

     

    Vill du nå kurator utanför telefontiden kan du lämna ett meddelande på telefonsvararen. Alternativt kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10. 

    Hos oss finns kompetens för Kognitiv Beteende Terapi. 

     Kognitiv Beteende Terapi (KBT) - 1177

     

  • Sekreterare jobbar med det administrativa arbetet för att underlätta för våra läkare och sköterskor. De huvudsakliga arbetsuppgifterna innefattar bland annat posthantering, journaldokumentation, kvalitetssäkring och diagnosklassificering med mera. 

     

    Vid fakturafrågor kan du kontakta oss via växeln mellan klockan 08:30-10:00 på nummer 0611-87 07 00 och be att prata med sekreterare.

    Vid övriga frågor, kontakta hälsocentralen via e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

  • Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier.

    För att komma till psykologen behöver du först träffa en läkare eller genom att du skickar in en egen vårdbegäran.

     

    Kontakta psykologen via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

    Läs på 1177 om:

  • Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

     

    Det krävs tidbokning till provtagning, för att boka tid kontakta provtagningen via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

    Glöm inte att anmäla dig i receptionen före besöket!

    Läs på 1177 om:

  • Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast.

    Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

     

    Sjukgymnastikens telefontider är mellan klockan 08:00-08:30, kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

    Sjukgymnastik vid besvär i nacke, axlar och rygg - 1177

  • Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

    Läs mer om sjukskrivning på 1177.

     

    Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan. 

    Rehabkoordinatorn jobbar här tre dagar ojämna veckor och två dagar jämna veckor.

    Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

  • Du kan vända dig till 1177 direkt Västernorrland oavsett var du bor eller vilken hälsocentral du tillhör. Du når den här digitala tjänsten via länken 1177 direkt Västernorrland eller via appen "Min vård Västernorrland" som finns att ladda ner via appstore eller google play.

    Öppettider 1177 direkt Västernorrland:
    Vardagar klockan 08.00-21.00
    lördag-söndag klockan 08.00–16.00. 

    Påbörja ditt ärende och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnet.

    Väntetider kan förekomma och övriga tider rekommenderar vi att du ringer telefonnummer 1177. Är det akut, ring 112!

    Till 1177 direkt Västernorrland

    Så fungerar det:

    • Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du få svara på några frågor. Det tar bara några minuter.
    • Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Hen läser igenom dina svar och skickar sedan ett sms när det är din tur.
    • Väntetid kan uppstå då ärenden prioriteras utifrån hur brådskande de bör tas om hand.
    • I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska eller läkare.
    • Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.
    • Om vårdchatten visar att du behöver ett digitalt videomöte så debiteras du via faktura. Se prisinformation, länk under "Läs mer".
    • Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning så hjälper vi dig.
    • Du kan påbörja ditt besök och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. 

    Appen Min vård Västernorrland

    Om du vill använda appen, ladda ner Min vård Västernorrland från Google Play eller App store. Via appen hittar du digital ingång till andra mottagningar inom Region Västernorrland.

    Vad krävs för att använda tjänsten

    Du behöver ett BankID, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från ett år och uppåt.

    Så hanterar vi dina personuppgifter

    När du söker vård digitalt dokumenteras det alltid i regionens journalsystem som vid vanliga besök i vården. Syftet är att din vård ska bli så bra som möjligt. Dina personuppgifter hanteras säkert eftersom inloggningen sker med bank-id.

    Hur hanteras personuppgifter i vården(1177.se)

Betala med betalkort eller via faktura.

Hälsocentralen hanterar inte kontanter. Du anmäler dig i receptionen.

Kontakta oss gärna via våra e-tjänster.

Till toppen av sidan