Norsjö hälsocentral


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 2. Av/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Beställa tid till provtagning

  • Beställ kopia av din journal

  • Beställ svar på röntgen och provtagning

  • Beställ tid för resevaccination

  • Besvär i ögonen

  • Besvär i öronen

  • Besvär med astma och KOL

  • Besvär med huden

  • Besvär med huvudvärk

  • Besvär med infektioner och förkylningar

  • Besvär med magen

  • Besvär med muskler, leder, skelett och värk

  • Besvär med psykisk ohälsa

  • Besvär med trötthet och sömn

  • Besvär med urinvägarna - Kvinnor över 15 år

  • Fråga sjuksköterskan

  • Förlänga sjukskrivning

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Förnya recept på preventivmedel

  • Kontakta mig

  • Rapportera ditt hemtagna blodtryck

  • Recept för mensförskjutning

  • Vill du ha stöd att ändra dina levnadsvanor (mat, tobak, motion och alkohol)?

  • Återkoppling

  • Övriga ärenden

Telefonnummer och Öppettider

090-785 91 16
Telefontid idag:
07:30–16 Återuppringning
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07:30–16 Återuppringning
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Växeltelefon:
090-785 00 00

Aktuellt

Influensavaccination

Publicerad: 2018-10-18

Drop in-vaccinering från och med 8 november

Torsdagar klockan 13:30-16:00
Gäller till och med vecka 51

Läs mer om vaccination, riskgrupper och vad det kostar

ADRESS

Besöksadress
Storgatan 33
Län, kommun
Västerbottens län, Norsjö
Postadress
Storgatan 33
93532 Norsjö
Vägbeskrivning

Storgatan 33

935 32 Norsjö

Vårt utbud

Välkommen till Norsjö hälsocentral! Här har vi följande utbud. Kontakta oss med e-tjänsterna eller ring något av våra telefonnummer.

Livsskola norsjö hälsocentral_uppdaterad.pdf

Vaccination mot säsongsinfluensa startar 2018-11-08 kl 13.30

Drop-in vaccination:

Torsdagar klockan 13.30 - 16.00

Arbetsterapeut

Om du har någon form av nedsatt funktionsförmåga kan du få hjälp och stöd hos vår arbetsterapeut

Evelina Olofsson. Kontakt via återuppringningen 090-785 91 16

Astma-/Kolsköterska

Om du har astma, allergi och kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL kan du få hjälp och stöd hos vår astmasköterska.

Astmasköterska nås via återuppringningen 090-785 91 16, knappval 1.

Barnavårdscentral (BVC)

BVC-sköterskor är Kerstin Lundberg och Jannike Lycksell.

Telefon via återuppringning 090-785 91 16, knappval 1.

Barnmorskemottagning (MVC)

Barnmorskan sköter hälsokontroll före, under och efter graviditet samt har föräldragrupper. Du/ni är också välkomna till barnmorskan för rådgivning angående preventivmedel, abort och vid provtagning för könssjukdomar.

Provtagning för gynekologiskt cellprov utförs av barnmorskan.

Telefon via återuppringning 090-785 91 16, knappval 4.

Telefon 090-785  91 16.

Blodtrycksrummet

För att få använda vårt blodtryckrum för självmätning av blodtrycket måste du först ha fått en introduktion av vår personal.

Introduktion av blodtrycksrummet beställer du tid för på telefon, återuppringning, 090-785 91 16, knappval 1.

Diabetessköterska

Om du har diabetes kan du få hjälp och stöd hos våra diabetessköterskor.

Diabetessköterska nås via återuppringningen 090-785 91 16, knappval 1.

Dietist

Dietist för Norsjö Hälsocentral finns på Heimdals hälsocentral.

Patienter kan ringa själva för kontakt.

Telefon: 090 - 785 91 11 (återuppringning)

Kan även nås via e-tjänsterna, Heimdalls hälsocentral.

Distriktssköterska

Till våra distriktssköterskor kan du vända dig för rådgivning, bedömning och behandling.

Telefon, återuppringning 090-785 91 16, knappval 1.

Hälsoundersökning VHU

När du fyller 40, 50, och 60 år bjuder hälsocentralen in dig till en hälsoundersökning. Du väljer själv om du vill delta.

Så går hälsoundersökningen till

Telefon, återuppringning, 090-785 91 16, knappval 1.

Inkontinenssköterska

Om du har problem med urinläckage kan du få hjälp och stöd hos vår inkontinenssköterska.

Telefon, återuppringning 090-785 91 16, knappval 1.

Kurator

Om du mår dåligt eller är i en krissituation och behöver stöd kan du kontakta vår kurator. Du kan också få stöd vid livsstilsförändring, rehabilitering eller i dina kontakter med andra myndigheter.

Läs mer om kuratorn i bildspelet Vem gör vad inom psykiatrisk vård

Kurator är Lisa Önnerlöv, telefon 090-7859119 måndag, onsdag (Malå återuppringing), knappval 5.

070 - 785 91 16 tisdag, torsdag (Norsjö återuppringning), knappval 5.

Läkare

För tidsbokning hos våra läkare ringer du våra mottagningssköterskor. All mottagning är tidsbeställd. 

Telefon, återuppringning 090-785 91 16, knappval 1.

Provtagning

För provtagning bokar du tid på vårt laboratorium. All provtagning är tidsbeställd.

Tidsbokning via återuppringning 090-785 91 16, knappval 1.

Sjukgymnastik

Vi förebygger, undersöker och behandlar funktionsnedsättningar som begränsar eller hotar att begränsa din rörelseförmåga. Vi arbetar med smärta och funktionsnedsättningar i nacke, rygg, leder, muskler och nervsystem, men vi kan även hjälpa dig med stressrelaterade besvär och livsstilsförändringar.

Du behöver ingen läkarremiss för att komma till oss.

Sjukgymnaster är Ulla Carlsson, Marina Dahlberg och Rebecka Hugosson.
Telefon via återuppringning 090 - 785 91 16, knappval 2.

Vaccination

Hos oss kan du få recept för vaccin. Kontakta oss så fort du vet att du ska ut och resa, en del vacciner måste man ta i god tid!. Under hösten och vintern erbjuder vi också vaccination mot säsongsinfluensa.

Vaccinationer i Västerbotten

För recept ringer du via återuppringningen 090-785 91 16, knappval 1. När du hämtat ut vaccinet kan du komma till oss på torsdagar kl. 13:30-16:00 då vi har drop-in för vaccinering. Detta gäller även säsongsvaccinering.

Verksamhetsledning

Om oss

Dagtid är det hit du vänder dig med frågor som rör din hälsa. Det gäller för dig som är sjuk, vill ha stöd som förälder eller förändra din livsstil.


Använd gärna våra e-tjänster när du kontaktar oss. När du ringer oss för rådgivning och bedömning får du förslag på en tid då vi ringer upp dig.


Alla landstingets hälsocentraler är godkända av Hälsoval Västerbotten. Hälsovalet innebär att du själv kan välja hälsocentral. Du hittar information om hur du väljer i länken nedan, Så väljer du mottagning.Har du frågor under kvällar och helger ringer du 1177.


Blir du akut sjuk eller allvarligt skadad ringer du 112.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Norsjö hälsocentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

97 %

Det aktuella värdet är
97%
Mätningen genomfördes
2018-01-01 - 2018-06-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

83 %

Det aktuella värdet är
83%
Mätningen genomfördes
2018-01-01 - 2018-06-30

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

89 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
89 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

88 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
88 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information