Neuromottagning Umeå


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Egen vårdbegäran

  • Förlänga sjukskrivning

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

Telefonnummer och Öppettider

090-785 91 40
Öppet idag:
08–16:30 återuppringning

Övriga tider och telefonnummer

Öppettider:
Mån-fre 08–16:30 återuppringning
Telefon:
090-785 91 41

ADRESS

Besöksadress
Norrlands universitetssjukhus
Län, kommun
Västerbottens län, Umeå
Postadress
Norrlands universitetssjukhus
90185 Umeå
Vägbeskrivning

Trappa E, byggnad 10, våning BV.

Vårt utbud

Välkommen till Neurocentrums mottagning i Umeå! Här har vi följande utbud. Kontakta oss via telefon.

Du kan också logga in i våra e-tjänster

ALS-team

Motorneuron sjukdom (MNS), eller ALS, angriper de såkallade motoriska nervcellerna i hjärnan och ryggmärgen. Ett team bestående av läkare, sjuksköterska, sjukgymnast, kurator, arbetsterapeut, logoped, dietist, tandläkare och hjälpmedelskonsulent tar hand om patienterna.

Telefon till ALS-teamets sjuksköterska: 090-785 19 55
Telefontid: tisdag och torsdag 08:30–14:45

Läs mer om sjukdomen ALS

Deep Brain Stimulation – DSB-team

På Neurocentrum vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå finns en högt specialiserad multidisciplinär enhet för så kallad stereotaktisk funktionell neurokirurgi. Huvudmetoden är DBS, Deep Brain Stimulation.

DBS är en metod där man via en elektrod i hjärnan kan minska de sjukliga aktiviteterna i hjärnans kretsar.

DBS är idag etablerad behandling för Parkinsons sjukdom, tremor, dystoni och andra rörelsestörningar samt vissa former av smärta. Studier pågår vidare gällande depression, tvångssyndrom, Tourettes syndrom, epilepsi, Hortons huvudvärk, ätstörningar, beroendesyndrom och Alzheimers sjukdom.

DBS-teamet består av neurokirurg, neurologer, DBS-sköterskor, neuropsykolog, psykiatriker och sekreterare.

Telefon till DBS-sjuksköterska: 090-785 25 53

Läs mer om Parkinsons och Deep Brain Stimulation här

Epilepsimottagning

På epilepsimottagningen utreds och behandlas patienter med epilepsi. Här finns ett team med epilepsiprofilerad läkare, epilepsisjuksköterska och kurator.

Telefon till Epilepsisjuksköterska: 090-785 93 69

Telefontid Måndag - Fredag kl: 08.00-10.00

 

Läs mer om epilepsi här

Neuroimmunologiska sjukdomar - NIM-team

Neurocentrum har ett NIM-team för behandling av neuroimmunologiska sjukdomar.

Multipel skleros (MS) är en vanlig neurologisk sjukdom. På MS-mottagningen tjänstgör läkare, MS-sjuksköterska och ett paramedicinskt team bestående av kurator, arbetsterapeut och sjukgymnast.

Telefon till MS-sjuksköterska och NIM-team: 090-785 44 65
Telefontid måndag–fredag 08:00–12:00

Läs mer om multipel skleros (MS)

Parkinsonmottagning

Parkinsonmottagningen består av läkare, parkinsonsjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut, kurator. Syftet är ett erbjuda parkinsonsjuka specialistkunskap, kontinuitet och tillgänglighet i öppenvårdskontakten.

Telefon till Parkinsonsjuksköterska: 090-785 93 68

Telefontid Måndag - Fredag kl: 08.00-09.00

Läs mer om Parkinsons sjukdom här

Om oss

Här tar vi emot patienter för remissbedömning samt återbesök till läkare, sjuksköterskor samt paramedicinare.


På Neurocentrums mottagning bedrivs även teamverksamhet inom vissa diagnosgrupper såsom ALS, DBS, Epilepsi, MS, samt Parkinson.


För kontakt och mer information, se vårt utbud.

Information till patienter

För dig som har frågor om remisser, önskar medicinsk kontakt eller vill avboka eller omboka tider: Logga in i våra e-tjänster (längst upp till höger i det här webbläsarfönstret.

Du kan också ringa oss på telefon 090-785 91 40 neurologi eller

090-785 91 41 neurokirurgi (återuppringning)

Remisskrav:
Remiss krävs från annan vårdgivare eller via egen vårdbegäran. Mer information finns under länken Remiss och Egen vårdbegäran.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Neuromottagning Umeå.

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

82 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
82 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning efter besök vid en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande efter att ha besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

90 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
90 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

88 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
88 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

89 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
89 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information