Lövångers hälsocentral


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 2. Av/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa tid

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

Telefonnummer och Öppettider

090-785 91 20
Telefontid idag:
Stängt
Öppet idag:
Stängt

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–16 Återuppringning
Öppettider:
Mån-fre 08–17

Aktuellt

Influensavaccination

Publicerad: 2017-10-04

Dags för årets säsongsvaccination influensa

Drop-in ingen tidsbeställning

Tisdag       14  November   kl 15.00-18.00

Torsdag     16   November  kl 15.00-18.00

Torsdag     23   November  kl 15.00-16.00

Torsdag     30   November  kl 15.00-16.00

Torsdag      7    December kl 15.00-16.00

Torsdag      14    December kl 15.00-16.00

Torsdag      21   December kl 15.00-16.00

ADRESS

Besöksadress
Skogstorpsvägen 12 Lövånger
Län, kommun
Västerbottens län, Skellefteå
Postadress
Skogstorpsvägen 12
93010 Lövånger

Vårt utbud

Välkommen till Lövångers hälsocentral! Här har vi följande utbud. Kontakta oss med e-tjänsterna eller ring något av våra telefonnummer.

Här loggar du in i våra e-tjänster

Arbetsterapeut

Om du har någon form av nedsatt funktionsförmåga kan du få hjälp till ett skonsamt, aktivt och mer självständigt liv i hem och arbetsmiljö. Vi erbjuder analys och bedömning, ergonometrisk rådgivning, tekniska hjälpmedel med mera.

Maria Ivarsson, telefon 0913-174 06 (telefonsvarare), 070-699 85 16

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Astma-/KOL-sköterska

Om du har astma, allergi eller kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL, kan du få hjälp och stöd hos vår astmasköterska.

Rose-Marie Brännström, telefon 090-785 91 20 
Telefontid: måndag–fredag klockan 07:30–16:00

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Barnavårdscentral BVC

Vi erbjuder alla barn mellan 0 och 6 år ett basprogram med hälsoundersökningar och kostnadsfria vaccinationer.

Här hittar du kontaktuppgifter till våra BVC-sköterskor

Diabetessköterska

Om du har diabetes kan du få hjälp och stöd hos vår diabetessköterska.

Bo Lundkvist, telefon 090-785 91 20

Maria Söderlund, telefon 090-785 91 20
Telefontid: måndag–fredag klockan 07:30–16:00

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Distriktssköterska

Till våra sköterskor kan du vända dig för rådgivning, bedömning och behandling.

Bo Lundkvist, telefon 090-785 91 20
Anna Andersson, 090-785 91 20
Maria Söderlund, 090-785 91 20


Telefontid: måndag–fredag klockan 07:30–16:00

Du kan också logga in i våra e-tjänster

 

Hälsoundersökning VHU

När du fyller 40, 50 och 60 år bjuder hälsocentralen in dig till en hälsoundersökning. Du väljer själv om du vill delta.

Bo Lundkvist, telefon 090-785 91 20
Telefontid: måndag–fredag klockan 07:30–16:00

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Så går hälsoundersökningen till

Inkontinenssköterska

Om du har problem med urinläckage kan du få hjälp och stöd hos vår inkontinenssköterska.

Bo Lundkvist, telefon 090-785 91 20

Maria Söderlund, telefon  090-785 91 20
Telefontid: måndag–fredag klockan 07:30–16:00

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Läkare

Våra läkare går att nå via vår rådgivning eller via mina vårdkontakter

Lis-Marie Hellman, telefon 090-785 91 20
Henrik Johansson, 090-785 91 20

 


Telefontid: måndag–fredag klockan 07:30–16:00

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Mottagningssköterska

Till våra mottagningsköterskor kan du vända dig för rådgivning, bedömning och behandling.

Rose-Marie Brännström, telefon 090-785 91 20
Johanna Johansson, 090-785 91 20 
Telefontid: måndag–fredag klockan 07:30–16:00

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Provtagning

All provtagning hos oss gör du när det passar dig. Du får boka tid via rådgivningen, när du kommer anmäler du dig i receptionen och kallas sedan in. Du behöver ha remiss för de prover som ska tas.

Emma Sjöström, telefon 090-785 91 20
Ann-Sophie Stoltz, 090-785 91 20
Telefontid: måndag–fredag klockan 07:30–16:00

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Psykolog

Psykologen utreder och bedömer vilken hjälp du behöver för att bättre förstå din livssituation. I samtal kan du få hjälp att hitta vägar till förändring och må bättre. Psykologen kan ge stöd och hjälp vid olika krissituationer men gör också begåvnings- och funktionsbedömningar samt neuropsykiatriska utredningar.

David Jinder telefon 090-785 91 20

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Läs mer om psykologen i bildspelet Vem gör vad inom psykiatrisk vård

Resevaccination

Erikslids hälsocentral erbjuder resevaccination för dig som bor i Skellefteå kommun. Du behöver inte vara listad på Erikslids hälsocentral för att boka tid. För att boka tid för resevaccination räcker det att du först lägger till Erikslid som mottagning i e-tjänsterna. Det gör du genom att klicka på Lägg till mottagning när du loggat in. Lägg till Erikslids hälsocentral som mottagning 

Sedan bokar du tid för vaccination eller rådgivning på Erikslid genom att klicka på Boka tid direkt

Sjukgymnastik

Sjukgymnasten förebygger, undersöker och behandlar funktionsnedsättningar som begränsar eller hotar att begränsa din rörelseförmåga. Vi arbetar med smärta och funktionsnedsättningar i nacke, rygg, leder, muskler och nervsystem, men kan även hjälpa dig med stressrelaterade besvär och livsstilsförändringar.

Du behöver ingen läkarremiss för att komma hit.

Stefan Eriksson, telefon 0913-174 07 

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Vaccination

Hos oss kan du boka tid för resevaccination och TBE-vaccination. Under hösten och vintern erbjder vi också vaccination mot säsongsinfluensa.

Boka tid via rådgivningen telefon 090-785 91 20, vardagar klockan 07:30–16:00

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Verksamhetsledning

Har du synpunkter på vården, både positiva och negativa åsikter, kan du ta kontakt med avdelningschef Ann-Sophie Stoltz på telefon 070-644 25 27, verksamhetschef Maud Sjöberg telefon 072-740 34 98 eller via vår e-postadress halsocentral.lovanger@vll.se

Barnmorskemottagning MVC

Till barnmorskemottagningen vid Skellefteå lasarett vänder du dig vid graviditet, för preventivmedelsrådgivning, för att få recept på p-piller, när du fått tid för cellprovskontroll (GCK) eller om du misstänker att du smittats av någon könssjukdom.

Kontaktuppgifter till barnmorskemottagningen vid Skellefteå lasarett

Läs om graviditet och förlossning

Om oss

Dagtid är det hit du vänder dig med frågor som rör din hälsa. Det gäller för dig som är sjuk, vill ha stöd som förälder eller förändra din livsstil.


Använd gärna våra e-tjänster när du kontaktar oss. När du ringer oss för rådgivning och bedömning får du förslag på en tid då vi ringer upp dig.


Alla landstingets hälsocentraler är godkända av Hälsoval Västerbotten. Hälsovalet innebär att du själv kan välja hälsocentral. Du hittar information om hur du väljer i länken nedan, Så väljer du mottagning.


Har du frågor under kvällar och helger ringer du 1177.


Blir du akut sjuk eller allvarligt skadad ringer du 112.

Information till patienter

Vid sjukdom eller skada som kräver omedelbar vård ring 0913-105 14

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Lövångers hälsocentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

86 %

Det aktuella värdet är
86%
Mätningen genomfördes
2017-01-01 - 2017-06-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

88 %

Det aktuella värdet är
88%
Mätningen genomfördes
2017-01-01 - 2017-06-30

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

90 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
90 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

91 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
91 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

92 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
92 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

92 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
92 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

90 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
90 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information