Capio Vårdcentral Åkermyntan


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Se bokad tid, av- eller omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

Telefonnummer och Öppettider

08-120 922 00
Telefontid idag:
08–17
Öppet idag:
08–17
Drop-in-tid idag:
08–11:30 , 13–15

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–17
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Drop-in-tider:
Mån-fre 08–11:30
Mån 13–15
Tis 13–14:30
Ons-fre 13–15

Aktuellt

Vaccinera dig mot influensa

Vaccinationstider:
Ons 13–15
Tor 13–15

Tusentals stockholmare får influensa varje år. Om du har en kronisk sjukdom, är gravid eller över 65 år kan influensa medföra större risker och därför är det bra om du skyddar dig genom att vaccinera dig. För dig som tillhör en riskgrupp och är folkbokförd i Stockholms län är det gratis fram till och med den 28 februari 2019.

I år är det brist på influensavaccin och alla vårdgivare kan därför inte erbjuda vaccination. Här finns en lista på vaccinationsmottagningar där du som ingår i en riskgrupp kan vaccinera dig.

Läs mer om vaccinationen

ADRESS

Besöksadress
Lövkojsgränd 16,HÄSSELBY
Län, kommun
Stockholms län, Stockholm
Postadress
Lövkojsgränd 16
165 75 HÄSSELBY

Om oss


Våra tjänster
-Distriktsläkarmottagning
-Drop in-mottagning för lättare åkommor som öron/ögoninfektion, urinvägsinfektion, ont i halsen eller hosta som pågått högst en vecka. Kl 8-11.30 och 13-15 (tis till 14.30). 
-DSKmottagning drop in. Mån - fre 0945 - 1145. Vaccinationer, suturtagning, blodtryck, injektioner och enklare omläggningar.
-Diabetesmottagning
-Astma/KOL-mottagning
-Waran-mottagning
-Hypertonimottagning
-24-timmars blodtrycksmätning
-Livsstilsmottagning
-MVC/BVC
-Psykosocial mottagning
-Provtagning (även prover kopplade till Karolinska Lab)
-Basal hemsjukvård


Influensa/pneumokock 2018 - riskgrupper
Vaccinationer görs ons-tor kl 13-15. Medtag legitimation.Vaccinationen är gratis för de som är i riskgrupperna:Ålderspensionärer, födda 1953 eller tidigare.Personer oavsett ålder med kronisk sjukdom så som:Kronisk lungsjukdom inkl astmaKronisk hjärtkärlsjukdom, EJ bara förhöjt blodtryckKraftig övervikt, BMI>40Neuromuskulär sjukdom t.ex MSÖkad risk för infektioner t.ex.immunbristsjukdom, cancerKronisk lever- eller njursviktSvårinställd diabetes”Flerfunktionshinder” hos barnGravida, endast vaccination mot influensa, görs under andra trimestern. Vaccination tidigt i graviditeten ges om den gravida har någon av de ovanstående risksjukdom. 
För övriga - se prislistan nedan.


Lägsrapport influensavaccin
Vi har slut på influensavaccin.


Psykosociala mottagningen
Anita Öhlund, Kurator Telenr: 08-120 922 49 Teletid: onsd och tors kl 13.00 - 13.30
Henrik Bennebäck, Legitimerad psykologTelenr: 08-120 922 70 Teletid: månd 13.30 - 14.00 onsd och fred 12.30 - 13.00
Inger Kruse Hirschfeldt, KuratorTelenr: 08-120 922 48 Teletid: månd 8.00 - 8.30 och 13.00 - 13.15, tors 13.00 - 13.15, fred 13.00 - 13.15
Nahal GolsiratAuktoriserad socionom och företagsekonomTelenr: 070-160 85 77 Teletid: månd, onsd, tors och fred kl 07.30-08.30 


Laboratoriets öppettider
Månd-fre 08-1130

 Välkommen till Capio Vårdcentral Åkermyntan!
Vi finns i Åkermyntan centrum i Hässelby Villastad, med praktisk anslutning till apotek och matvarubutiker. Som patient får du alltid ett professionellt, trevligt bemötande, samt vård och service av högsta kvalité. Vi har specialistkompetens inom flertalet områden. Capio Vårdcentral Åkermyntan har hög tillgänglighet, korta kötider och har öppet alla helgfria vardagar.
Våra öppettider är månd - fred 08.00 - 17.00 Receptionen stänger kl 16.00 och därefter gäller endast bokade eller akuta besök. Efter klockan 16.00 har vi inte receptionen bemannad. 
Kvällar och helger hänvisar vi till Bromma husläkarjour. Telnr: 08-123 407 50Adress: Klädesvägen 12 BrommaÖppettider: Månd-fred 17-22, lörd-sönd 08-22

Vi har avtal med landstinget inom

Husläkarverksamhet

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Capio Vårdcentral Åkermyntan.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

98 %

Det aktuella värdet är
98%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

89 %

Det aktuella värdet är
89%
Mätningen genomfördes
2018-11-01 - 2018-11-30

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

73 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
73 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

70 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
70 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

83 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
83 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

82 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
82 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Övriga kvalitetsmått

Inför en större händelse eller ett viktigt val kanske du som patient vill ha fördjupad information och statistik. Vår förhoppning är att kvalitetsmåtten ska hjälpa dig att fatta beslut kring din vård och bidra till att du känner dig trygg med ditt val.

Läs mer om vad kvalitetsmått är och hur de fungerar

Följer rekommenderade läkemedelsförskrivning (vårdcentral)

Läkemedelsförskrivning enligt Kloka listan

89 %
Det aktuella värdet är
89 %.
Undersökningen genomfördes
2014.

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Mer information Mindre information

Mätt blodsockret på diabetespatienter (vårdcentral)

Långtidssockerprov är ett blodprov som ger ett mått på hur blodsockerhalten har legat två till tre månader innan provtagningen. Om man har diabetes är det vanligt att man lämnar detta prov för att fortlöpande kontrollera att behandlingen fungerar bra

87 %
Det aktuella värdet är
87 %.
Undersökningen genomfördes
2014.

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Mer information Mindre information

Telefontillgänglighet (vårdcentral)

Andel samtal som uppnår följande krav: Svar inom 1,5 minuter vid direktsvar utan växel, Svar inom 10 minuter vid köfunktion med väntetid, Att patienten blir uppringd inom 90 minuter vid återuppringningssystem

93 %
Det aktuella värdet är
93 %.
Undersökningen genomfördes
december 2018.

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Mer information Mindre information

Ögonbottenundersökning vid diabetes – primärvård

Andel personer, 18 år och äldre med diabetes som gjort ögonbottenundersökning någon gång under de senaste tre åren. Primärvård.

67 %

Beskrivning

Personer med diabetes kan drabbas av synnedsättning på grund av skador på de små blodkärlen i ögonbotten och därmed skada på näthinnan, diabetesretinopati. Med regelbundna ögonbottenfotograferingar kan man tidigt upptäcka förändringar i ögonbottnarna. Tack vare laserbehandling är det färre personer med diabetes som blir blinda eller får synnedsättningar, men också kontroll av blodsockernivå och blodtryckssänkande behandling minskar risken för att utveckla kärlskador i ögonbotten.

I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas ögonbottenundersökning var tredje år för typ 2 diabetes hos de som inte har ögonskador.

Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Målvärdesbeskrivning

Socialstyrelsen har som målnivå för en snarlikt definierad indikator angett en andel på lägst 96 procent. Socialstyrelsen fastställer målnivåer i nationella riktlinjer som hälso- och sjukvården bör sträva efter i behandlingen av personer med kroniska eller långvariga sjukdomar.

Källa:
Nationella diabetesregistret (NDR)
Granskare:
Ann-Marie Svensson
Nyckelord:
Målnivå Socialstyrelsen, Diabetes, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt
Mätvärdet avser tidsperioden:
2018/07/01 - 2018/09/30
Uppnått värde för mottagningen:
67 av 100
Nationellt målvärde:
96 av 100
Mer information Mindre information

Fotundersökning vid diabetes – primärvård

Andel personer, 18 år och äldre med diabetes som gjort fotundersökning det senaste året. Primärvård.

68 %

Beskrivning

Personer med diabetes bör få sina fötter kontrollerade regelbundet, eftersom sjukdomen kan leda till allvarliga problem som svårläkta fotsår och infektioner samt fotdeformiteter. Det är viktigt att tidigt upptäcka fotdeformiteter, känselnedsättning och försämrad cirkulation för att då sätta in preventiv fotvård, ortopedtekniska behandlingar och kärlkirurgiska åtgärder som kan förhindra svårare komplikationer och amputationer.

I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas att fotundersökning ska göras varje år. Målnivån är 99 procent.

Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Målvärdesbeskrivning

Socialstyrelsen har som målnivå för denna indikator angett en andel på lägst 99 procent. Socialstyrelsen fastställer målnivåer i nationella riktlinjer som hälso- och sjukvården bör sträva efter i behandlingen av personer med kroniska eller långvariga sjukdomar.

Källa:
Nationella diabetesregistret (NDR)
Granskare:
Ann-Marie Svensson
Nyckelord:
Målnivå Socialstyrelsen, Diabetes, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt
Mätvärdet avser tidsperioden:
2018/07/01 - 2018/09/30
Uppnått värde för mottagningen:
68 av 100
Nationellt målvärde:
99 av 100
Mer information Mindre information