Mottagningens logotyp

Hjärtavdelningen Mälarsjukhuset, Eskilstuna


För recept, sjukintyg och rådgivning av sjuksköterska 016-10 44 00 mån.-fre.

07:00-10:00.

Telefonnummer och Öppettider

016-10 39 50
Telefontid idag:
Dygnet runt
Öppet idag:
Dygnet runt

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-sön Dygnet runt
Öppettider:
Mån-sön Dygnet runt
Växeltelefon:
016-10 30 00

ADRESS

Besöksadress
Mälarsjukhuset, Hiss C, plan 4
Län, kommun
Södermanlands län, Eskilstuna
Postadress
Hjärtavdelningen Mälarsjukhuse
631 88 Eskilstuna
Vägbeskrivning

För att ta del av rekommenderad färdväg, besök Sörmlandstrafikens webbplats (www.sormlandstrafiken.se) eller hämta karta från Eniro (www.eniro.se).

Om oss

På HIA vårdas man vid alla typer av hjärtsjukdom, den vanligaste orsaken är bröstsmärta där det finns misstanke om hjärtinfarkt.

Flertalet patienter kommer till HIA via akutmottagningen men det finns även ett direktintag via ambulansen. HIA tar emot EKG som sänds från ambulansen och om EKG visar en akut hjärtinfarkt startar behandlingen redan i ambulansen. På sjukhuset behandlas den akuta hjärtinfarkten med ballongvidgning.

På HIA finns 22 vårdplatser varav flertalet utgörs av flerbäddsrum, för de svårast sjuka finns fem enkelbäddsrum. Besökstiderna är vanligtvis mellan 15:00 - 19:00 men i enskilda fall och efter överenskommelse med personal styrs besökstiderna efter enskilda behov.

Starka dofter undviks med hänsyn till allergier. Mobiltelefoner hålls avstängda då de stör medicinsk utrustning.

På hjärtavdelningen vårdas patienter med kranskärlssjukdom, klaffsjukdomar, hjärtsvikt och arytmier. Vi har ett länsövergripande ansvar att ta hand om patienter med akut ST- höjningsinfarkt som är i behov av primär PCI. Detta innebär att ambulansen transporterar patienter med bröstsmärta och ST- höjning på EKG från hela länet direkt till Radiologiska kliniken för akut kranskärlsröntgen och eventuell PCI. Patienter vårdas sedan på på sitt hemortssjukhus.

Den polikliniska delen av vår verksamhet omfattar undersökning av kranskärlen (coronarangiografi) och eventuellt behandling med ballongvidgning (PCI). Patienter med förmaksflimmer behandlas med elkonvertering. Det sker även implantationer av pacemaker på patienter med olika sorts retledningshinder, AV- blockeringar eller sjuk sinusknuta. Det sker även implantationer av CRT (hjärtsviktspacemaker) och ICD (implanterbar defibrillator).

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.
  • Catarina Dahlbom
    Processamordnare

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hjärtavdelningen Mälarsjukhuset, Eskilstuna.

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården för patienter som varit inlagda på sjukhus

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap hos patienter som varit inlagd på sjukhus

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

83 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
83 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patienter som varit inlagd på sjukhus

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

87 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
87 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd hos patienter som varit inlagda på sjukhus

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

90 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
90 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som varit inlagd på sjukhus

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

87 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
87 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som varit inlagd på sjukhus

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

89 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
89 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som varit inlagd på sjukhus

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

92 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som varit inlagda på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2018
Den patientupplevda kvalitén är
92 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information