Vårdcentralen Valdemarsvik, Valdemarsvik


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Av/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Intresseanmälan för KBT via nätet

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

  • Bokning av telefontid

  • Synpunkter och klagomål

Telefonnummer och Öppettider

010-105 92 90
Telefontid idag:
05–16:30
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 05–16:30
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Växeltelefon:
010-103 00 00

Aktuellt

Läkarbesöket kan ta längre tid

Publicerad: 2017-11-10

Den 10-12 november uppgraderar vi vårt patientjournalsystem i Region Östergötland. Vid ditt första läkarbesök efter denna uppgradering behöver läkaren gå igenom läkemedelslistan med dig. Därför kan det besöket ta längre tid och det kan under en period bli något längre väntetider. Läs mer om uppgraderingen

ADRESS

Besöksadress
Brogatan 4 C, Valdemarsvik
Län, kommun
Östergötlands län, Valdemarsvik
Postadress
Brogatan 4 C
615 30 Valdemarsvik

Vårt utbud

Välkommen till Valdemarsviks vårdcentral. Anmäl dig i receptionen eller vid självbetjäningsterminalen. När du anmäler dig via självbetjäningsterminalen krävs ett boknings-ID vilket anges i kallelsen. Kom gärna 15 minuter före ditt besök då det ibland kan vara kö.

När vårdcentralen är stängd kan du söka efter råd om sjukdomar och symtom här på 1177.se. Hittar du inget svar kan du ringa 1177. Sjuksköterskorna på 1177 ger dig allmänna medicinska råd, gör en medicinsk bedömning och lotsar dig vidare om du behöver besöka jourcentral eller akutmottagning. Du kan inte boka eller avboka tid på vårdcentralen via telefonnumret 1177.

Om ditt ärende gäller hemsjukvård hänvisas dagtid vardagar till Valdemarsviks kommun, telefonnummer 0123-191 00. Här kan du läsa mer om hemsjukvård i Östergötland.  

Astma- och KOL-mottagningen

Utredning, undervisning om sjukdom och mediciner.
Tillgång till spirometri (=lungfunktionstest)
Allergiutredning med pricktest.

Mottagning: Enbart tidsbokade besök

Barnavårdscentralen

Barnhälsan 6-14 år

Välkommen till barnhälsan!

Vi erbjuder stöd till familjer med barn 6-14 år.

Barnhälsans telefonnummer är 010-104 39 70

Telefontid:

Måndag 08:30-10:00

Tisdag-Fredag 13:00-14:30

Barnhälsan tar emot besök i Norrköping, Söderköping och Valdemarsvik.

Besöken hos oss är gratis.

Blodtrycksmottagningen

På vårdcentralens blodtrycksmottagning kan du få blodtrycket kontrollerat enligt egen önskan eller efter läkares ordination. Du kan också få upplysning om din blodtrycksmedicin och livsstilsråd. Vi har möjlighet att utföra 24-timmas blodtrycksmätning efter odination av läkare eller blodtryckssköterska.

Kontrollerna utförs av en sjuksköterska eller en undersköterska. 

Ansvarig distriktssköterska:

  • Annika Jensen  Möllheden

 

Ansvarig undersköterska:

  • Lena Andersson
  • Kerstin Christensen Dahlström

Diabetesmottagningen

Mottagning: Endast tidsbokade besök
Ansvarig sjuksköterska: 

  • Sonja Palm

Dietistmottagningen

Kostrådgivning vid till exempel diabetes, höga blodfetter, colon irritabile (irriterad tarm), födoämnesallergi, undernäring och övervikt/fetma. 

Mottagning: Måndagar kl 08.00-13.00
Tidsbeställning: Enligt överenskommelse.

Kontakten förmedlas via vårdcentralens läkare eller sköterskor. Röstbrevlåda finns på telefon 010- 104 41 03 där frågor kan ställas och besvaras av en dietist.

 

 

Distriktssköterskemottagningen

Distriktssköterskemottagningen finns på vårdcentralen i Valdemarsvik. Samtliga besök till distriktssköterskan tidsbokas.

Hemsjukvård

Om ditt ärende gäller hemsjukvård hänvisas dagtid vardagar till Valdemarsviks kommun, telefonnummer 0123-191 00. Här kan du läsa mer om hemsjukvård i Östergötland.

Hälsomottagningen

Rökavvänjning

Att sluta röka kan beskrivas som ett aktivt arbete där du ersätter vanor och tankemönster med nya för att bryta ett nikotinberonde. 

Vi kan erbjuda dig både individuell- och hjälp i grupp. 

Mottagning: Endast tidsbokad mottagning
Telefon: 010- 104 46 52 

 

Ansvarig tobaksavvänjare:

  • diplomerad tobaksavvänjare/undersköterska Kerstin Christensen Dahlström 

Inkontinensmottagningen

Inkontinens är ett vanligt förekommande problem som många drar sig för att söka hjälp för.

Patienter med urin-och /eller avföringsinkontinens är varmt välkomna att boka tid på inkontinensmottagningen för att få råd, hjälp och stöd. Till mottagningen är det inget remisskrav.

Vår inkontinenssköterska gör en utredning för att utröna vilken typ av inkontinens det handlar om, till exempel ansträngnings-eller trängningsinkontinens. Utifrån diagnos ges därefter en individuell bedömning och råd. I vissa fall sker en diskussion med ansvarig doktor på vårdcentralen om vidare utredning och undersökningar. Efter genomgången utredning kan individuellt utprovade inkontinensskydd förskrivas. I vissa fall skickas remiss till kvinnokliniken för att höra efter om ytterligare behandlingsalternativ.

Barn över 5 år som inte är torra på natten har också möjlighet att boka tid på inkontinensmottagningen. Även där görs en utredning med bland annat genomgång av toalett-och dryckesvanor.

Barn som är motiverade är lättast att få torra!

Olika behandlingsmetoder diskuteras och prövas fram individuellt.

Endast tidsbokade besök 

 

Ansvarig distriktssköterska:

  • Liselott Melin

Läkarmottagningen

Läkarbesök och telefontid till läkare bokas via sjuksköterskorna.

Telefontid: Vardagar 05:00-16.30

 

Medicinskt ansvarig läkare:

  • Ulrika Ringborg-Klensmeden

 

Läkare:

  • Ulrika Ringborg-Klensmeden
  • Charlotte Schlyter-Masreliez
  • Göran Granström
  • Andras Könyves
  • Marcin Wojciechowski

ST-läkare

  • Nils Lundgren

AT-läkare

  • Jonna Vång

Medicinska fotvården

Medicinsk fotvård avsedd i första hand för diabetiker.

Mottagning: Endast tidsbokade besök

 

Ansvarig fotvårdsspecialist:

  • Sigrid Viklund

Primärvårdsansluten hemsjukvård

Vårdcentralen Valdemarsvik och Valdemarsviks kommun ansvarar för avancerad mångprofessionell vård dygnet runt.

Målet för primärvårdsansluten hemsjukvård är att åstadkomma högsta möjliga livskvalitet och trygghet för såväl patient som närstående.

Personalteamet består av olika yrkeskategorier utifrån den enskildes behov. Den som samordnar verksamheten är en distriktssköterska.

För att få mer information se broschyr nedan och vid behov ring vårdcentralen.

Vård i livets slutskede.pdf

Provtagningen

Vardagar kl. 08.00 - 12.15 och 12.45 - 16.00
Laboratoriet erbjuder nu sina listade patienter att boka tid via 1177.se
Telefonnummer: 010- 104 46 68

Du kan också lämna blodprov på någon av sjukhusens provtagningsenheter.

Receptionen

Öppetider:

Vardagar 07.30-17.00

I receptionen arbetar vårdadministratörer.

Du kan välja att anmäla dig i receptionen eller vid självbetjäningsterminalen. För att anmäla sig vid självbetjäningsterminalen krävs ett boknings-ID som anges i kallelsen.

Vi vill gärna att du kan legitimera dig.

Du kan välja mellan att betala med ditt bankkort eller få en faktura hemsänd. Du kan även ansluta dig till autogiro så att alla dina avgifter till landstingets sjukvård eller folktandvård automatiskt dras från ditt konto. Du får alltid en avisering om vilket belopp som ska dras fån kontot.

Samtalsmottagningen

Samtalsbehandling för oro, ångest, depression, stress och kris.

Vi erbjuder även kognitiv beteendeterapi (KBT) via nätet. Läs om KBT via nätet. Du som är intresserad av detta kan logga in ovan och anmäla ditt intresse.

 

Mottagning: Måndagar, tisdagar, onsdagar och fredagar 8.00-16.00

Kontakten förmedlas via vårdcentralens läkare.

 

Psykoterapeut/kurator:

  • Ylva Larsson

Sekretariatet

Vi som arbetar som läkarsekreterare/vårdadministratörer på Vårdcentralen i Valdemarsvik är:

  • Rosita Andersson
  • Johanna Andersson
  • Christine Gustavsson 
  • Karolina Andersson
  • Linnéa Nilsson

Sårmottagningen

Mottagning: Endast tidsbokade besök.

 

Ansvarig distriktssköterska:

Liselott Melin

Ansvarig undersköterska:

Sigrid Viklund

Om oss

Vi erbjuder alla åldrar hälso- och sjukvård av högsta möjliga kvalitet och arbetar utifrån en helhetssyn. Alla som ringer oss blir kontaktade samma dag. Vårdcentralen bedriver även avancerad hemsjukvård dygnet runt.


Vår målsättning är att ge befolkningen en trygg och säker vård med hög medicinsk kompetens, god tillgänglighet och ett bra bemötande.

Information till patienter

Laboratoriet har öppet Mån-Fre 08.00-16.00. Lunchstängt 12.15-12.45. Telefonnummer: 010-104 46 68.

Remisskrav:
Nej

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Valdemarsvik, Valdemarsvik.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

93 %

Det aktuella värdet är
93%
Mätningen genomfördes
2017-07-01 - 2017-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

95 %

Det aktuella värdet är
95%
Mätningen genomfördes
2017-10-01 - 2017-10-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

69 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
69 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

53 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
53 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

69 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
69 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information