Vårdcentralen Kärna, Linköping
Våra e-tjänster
- 1. Boka tid direkt
- 2. Av/omboka tid direkt
- Av/omboka tid
- Förnya recept
- Intresseanmälan för KBT via nätet
- Kontakta mig
- Stöd och behandling
-
Bokning av telefontid
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
-
Synpunkter och klagomål
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
-
Digitala vårdcentralen Region Östergötland
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
-
1. Boka tid direkt
Välkommen till Vårdcentralen Kärna. Här kan du boka tid på några av våra mottagningar. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din person eller där du agerar som ombud registrerat i 1177 vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. Du får en bekräftelse på din bokning via ditt personliga konto i 1177 vårdguidens e-tjänster. Om du vill ändra din bokning måste du själv av- eller omboka ditt besök för att slippa betala för uteblivet besök. Avgiften för uteblivet besök gäller även om du har frikort. Du ändrar din bokning under rubriken ”Av- och omboka tid direkt”. -
2. Av/omboka tid direkt
Här kan du av- och omboka din tid till mottagningen. Du får en bekräftelse på din aveller ombokning via ditt konto i Mina vårdkontakter. Inloggningen är personlig. Dukan bara utföra ärenden som gäller din person eller där du agerar som ombud registrerat i Mina vårdkontakter. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. Om du inte avbokar din tid och uteblir får du betala för uteblivet besök. Avgiften för uteblivet besök gäller även om du har frikort. Du kan även ändra din bokning genom att ringa till vårdcentralen på telefonnummer 010-105 94 70. -
Av/omboka tid
Här kan du av- och omboka en redan bokad tid på mottagningen. Du måste avboka senast2 timmar innan den redan bokade tiden, annars debiteras du för uteblivit besök. Du får bekräftelse på avbokningen samt besked om eventuell ombokning i din inkorg. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Förnya recept
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya recept på läkemedel som du fått utskrivna på mottagningen. Din vårdgivare avgör om recepten kan förnyas. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan läkemedel. Du kommer att få svar inom 1-2 arbetsdagar i din inkorg. Här kan du inte förnya recept på så kallade särskilda läkemedel, till exempel sömntabletter eller starka värktabletter. Region Östergötlands avgifter gäller. Om du har giltigt frikort för sjukvård är förnyelse av recept kostnadsfritt. Kostnad för läkemedel kan tillkomma. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Intresseanmälan för KBT via nätet
Här anmäler du intresse om att få utföra KBT via nätet. Du besöker vårdenheten för bedömningssamtal och avslutningssamtal, i övrigt kan du göra din behandling via internet när det passar dig. En behandlare kommer att kontakta dig efter mottagen anmälan för bedömning om KBT via internet kan vara ett bra alternativ för dig. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärende som rör din egen person eller där du agerar ombud registrerad på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. -
Kontakta mig
Här kan du kontakta din vårdgivare eller be din vårdgivare kontakta dig. Du kommer att få svar inom 1-2 arbetsdagar i din inkorg. OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du behöver få svar direkt ska du istället ringa mottagningen på 010-105 94 70 eller numret 1177 Vårdguidens e-tjänster. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Stöd och behandling
-
Bokning av telefontid
Fyll i dina uppgifter så får du en tid då vi ringer upp dig.
Skriv ditt
fullständiga telefonnummer utan mellanslag och bindestreck. Exempel:
08112233.
Personnummer är valfritt och du anger det med 10 eller 12 siffror
utan mellanslag och bindestreck. (Exempel: 196501012222.) -
Synpunkter och klagomål
Här kan du beskriva vad som har fungerat bra eller sådant som du är missnöjd med i dina kontakter med oss. Du kan också föreslå vad som kan förbättras.
Du behöver inte tala om vem du är när du lämnar dina synpunkter, men då kan vi inte heller svara dig. Om du vill att vi ska svara dig behöver du skriva din e-postadress eller ditt telefonnummer. Vi kontaktar dig inom två veckor.
-
Digitala vårdcentralen Region Östergötland
Digitala vårdcentralen Region Östergötland erbjuder videosamtal med läkare direkt i din mobil eller surfplatta. Du kan få hjälp med rådgivning, bedömning och akut receptförnyelse.
Telefonnummer och Öppettider
010-105 94 70- Telefontid idag:
- Stängt
- Öppet idag:
- Stängt
Övriga tider och telefonnummer
- Telefontider:
-
Mån-fre 07:45–17 - Öppettider:
-
Mån-fre 08–17 Lab 8-12, 13-16 - Växeltelefon:
- 010-103 00 00
Aktuellt
Ny regel för avbokning
Om du behöver avboka ett besök hos oss, gör det senast 24 timmar innan besökstiden. Annars räknas det som uteblivet besök och du får betala besöksavgiften på 200 kronor.
TBE-vaccination
Vi har drop in för TBE vaccination tisdag-torsdag 08.15-09.00. Anmälan i receptionen.
KBT på nätet
Vi erbjuder KBT via nätet. Mer information finns under vårt utbud, Psykologmottagningen.
Pneumokockvaccin
Alla över 65 år som vill ha pneumokockvaccin får komma på drop in:
Tisdag-torsdag 08.15-09.00. Anmälan i receptionen.
Du som är under 65 och är riskgrupp får boka en tid hos sköterska då det behöver göras en bedömning.
Tfn: 010-105 94 70 (Klockan 7:45-17:00)
ADRESS
- Besöksadress
- Kärnabrunnsgatan 10, Malmslätt
- Län, kommun
- Östergötlands län, Linköping
- Postadress
-
Vårdcentralen Kärna
Kärnabrunnsgatan 10
586 62 Linköping
Vårt utbud
Välkommen till Vårdcentralen Kärna!
Anmäl dig alltid i receptionen för besök och provtagning. Kom gärna 15 minuter före ditt besök, då det ibland kan vara kö till receptionen. Tag med ID-handling. Du kan betala med kort, via faktura, autogiro samt med kontanter.
Laboratoriet har öppet mellan 8:00 och 12:00 samt 13:00 och 16:00
När vårdcentralen är stängd kan du söka efter råd om sjukdomar och symtom här på 1177.se. Hittar du inget svar kan du ringa 1177. Sjuksköterskorna på 1177 ger dig allmänna medicinska råd, gör en medicinsk bedömning och lotsar dig vidare om du behöver besöka jourcentral eller akutmottagning. Du kan inte boka eller avboka tid på vårdcentralen via telefonnumret 1177.
Astma- och KOL-mottagningen
Mottagning för patienter med astma/KOL. Endast tidbokade besök.
Astma-KOL-sköterska: Camilla Dahlström
Telefon: 010-105 94 70
Barnavårdscentralen
Blodtrycksmottagningen
På blodtrycksmottagningen kan du få ditt blodtryck kontrollerat. Endast tidbokade besök. Du har även möjlighet att kostnadsfritt själv kontrollera ditt blodtryck i vårt hälsorum under vårdcentralens ordinarie öppettider.
Telefontid: Vardagar 08.00-17.00
Telefon: 010-105 94 70
Diabetesmottagningen
Mottagning för personer med kost-, tablett- och insulinbehandlad diabetes. Förutom regelbundna kontroller ges kostråd och övrig rådgivning. Endast tidbokade besök.
Diabetessköterska: Vlasta Wikström
Diabetessköterska: Maria Söderlund
Telefontid vardagar: 08.00-17.00
Telefon: 010-105 94 70
Dietistmottagningen
Dietisten ger råd om diet och lämplig kost vid t ex diabetes, födoämnesallergi, undernäring och övervikt. Endast tidbokade besök.
Dietist: Emma Nilsson
Telefontid: Måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag kl 11.30-12.00.
Telefon: 010-103 53 29
Distriktssköterskemottagningen
Välkommen till distriktssköterskemottagningen.
Till distriktssköterskemottagningen kan du vända dig om du behöver hjälp med lättare åkommor som såromläggning, injektioner, rådgivning m m.
Alla besök till distriktssköterska ska tidbokas.
Telefontid vardagar: 08.00-17.00
Telefon: 010-105 94 70
Inkontinensmottagningen
Information om inkontinenshjälpmedel samt rådgivning för patienter med urinläckage. Endast tidbokade besök.
Inkontinenssköterska: Helén Carlfjord
Telefontid: Vardagar 08.00-17.00
Telefon: 010-105 94 70
Läkarmottagningen
Alla besök och telefonsamtal till läkare ska tidbokas via mottagningssköterska.
Telefontid: Vardagar 08.00-17.00
Telefon: 010-105 94 70
Läkare vid Kärna vårdcentral:
Kasri Aldur, underläkare
Helena Berggren Rygaard, ST-läkare
Cecilia Brander, underläkare
Magnus Falk, distriktsläkare
Lina Gabrielsson, distriktsläkare
Helena Glad, ST-läkare
Erik Lindqvist, underläkare
Anna Moberg, distriktsläkare
Mats Pettersson, distriktsläkare
Thomas Pettersson, specialistläkare
Marika Stoppert, distriktsläkare
Adam Wikström, underläkare
Daniel Wilson, ST-läkare
Ingrid Wiman, ST-läkare
Medicinska fotvården
Fotvård för diabetiker efter remiss från läkare eller diabetessköterska. Endast tidbokade besök.
Fotvårdsterapeut: Anette Rydell Karlsson
Telefontid: Vardagar 08.00-17.00
Telefon: 010- 105 94 70
Provtagningen
Välkommen till oss för provtagning måndag-fredag klockan 8.00-12.00 samt 13.00-16.00. Biomedicinsk analytiker Marie-Louise Ottosson.
För att ta prov behöver en läkare eller sjuksköterska ha ordinerat provet. Vi har drop-in men du kan även boka tid i våra e-tjänster högst upp på sidan, välj "Boka tid direkt" och sedan "Provtagning - ordinerade prover på lab" så ser du vilka tider du kan välja på.
Inför provtagning:
- Ta med giltig legitimation.
- Anmäl dig i vårdcentralens reception.
- Sitt ner och vila cirka 15 minuter innan du ska ta provet. Detta för att ditt provtagningsresultat ska bli så rättvisande som möjligt.
För fasteprover, till exempel blodsocker och blodfetter, gäller följande:
- Du ska vara fastande minst 10 timmar inför provtagningen, till exempel från klockan 22.00 till klockan 8.00.
- Du får inte äta, dricka, röka, snusa eller tugga tuggummi inom denna tid.
- Eventuella mediciner kan du ta tillsammans med ett halvt glas vatten på morgonen.
För prov för läkemedelsanalys, exempelvis Levaxin, gäller följande:
- Provet ska tas före du tar morgondosen.
För urinprov gäller följande:
- Det bästa är om du lämnar morgonurin.
- Urinprov ska förvaras i kylskåp och lämnas in på laboratoriet inom 4 timmar.
- Använd bara de godkända provtagningskärlen för urinprov som finns att få hos oss på vårdcentralen. Välkommen att hämta i receptionen eller hos oss på provtagningen.
- Urinprov som ska skickas på odling måste vara på laboratoriet senast klockan 11.30.
Du kan också lämna blodprov på någon av sjukhusens provtagningsenheter.
Rehabkoordinator
Rehabkoordinatorn kan hjälpa dig att samordna rehabiliteringsinsatser som planeras tillsammans med dig under din sjukskrivning. Det kan gälla åtgärder på Vårdcentralen, kontakter med arbetsgivaren, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller andra vårdgivare som medverkar i din rehabilitering.
Målet är återgång till arbete eller studier samt att förebygga sjukskrivning. För mer information kan du prata med din läkare eller rehabkoordinatorn.
Rehabkoordinator Wendy Devell
Telefonnummer: 0725 470769
Mail: wendy.devell@regionostergotland.se
Rökavvänjningen
Individuell rådgivning och hjälp av diplomerad tobaksavvänjare.
Telefontid: Vardagar 08.00-17.00
Telefon: 010-105 94 70
Psykologmottagningen
Psykologisk behandling utifrån kognitiv beteendeterapi samt rådgivning vid depression, ångest, oro, stress och sömnrelaterade besvär. Stöd vid akuta kriser.
Endast tidbokade besök. Kontakta via sjuksköterska, tel. 010-105 94 70. Av- och ombokningar sker företrädesvis genom att logga in på 1177 Vårdguiden.
Vi erbjuder även kognitiv beteendeterapi (KBT) på nätet. Läs mer om KBT på nätet. Du som är intresserad av detta kan logga in ovan och anmäla ditt intresse.
Legitimerad psykolog: Eva Majlöv
Legitimerad psykolog: Hanna Windre
Tympanometrimottagningen
Barn under sju år kontrolleras tre månader efter en öroninflammation med tympanometri. Endast tidbokade besök.
Undersköterska: Lena Hedström Adrén
Telefontid: Vardagar 08.00-17.00
Telefon: 010-105 94 70
Vaccinationsmottagningen
Influensavaccination
Det är kostnadsfritt att vaccinera sig mot influensa för alla som fyllt 65 år eller mer under året. Även för vissa grupper med kroniska sjukdomar, till exempel hjärt- och lungsjuka erbjuds gratis vaccination. För övriga kostar vaccinationen 300 kr.
Vaccin mot pneumokocker kostar 450 kr för vuxna, även de som är över 65 år och ligger i riskzonen. Barn är kostnadsfritt. Har du frågor så är du välkommen att ringa 010-105 94 70.
Högkostnadskort och frikort gäller ej vid vaccination.
Läs mer om vaccination mot influensa
Vi erbjuder vaccination mot TBE som även kallas fästingburen hjärninflammation som sprids med fästingar. Man vaccineras mot TBE vid flera tillfällen. En vaccination kostar 440 kr/spruta.
Fr o m vecka 34 har vi drop in för vuxna tisdagar-torsdagar mellan kl 08.15-09.00. Anmäl dig och betala i receptionen. Vid förhinder av dessa tider så får tid bokas via tfn 010-105 94 70. .
Barn 1-6 år hänvisas till Barnavårdscentralen för samråd. Telefontid: Mån-fre 09.30-10.00 Telefon: 010-103 53 33
Högkostnadskort och frikort gäller ej vid vaccination.
Vi erbjuder kostnadsfri HPV-vaccination till unga kvinnor födda 1993-1998. Du som är född tidigare än 1993 får naturligtvis vaccinera dig mot HPV till ordinarie pris. Läs mer om vaccination mot HPV och livmodercancer
Beställ tid på telefon 010-105 94 70
Telefontid: Vardagar 08.00-17.00
Vi har ingen drop in vaccination.
Rådgivning och vaccinationer inför utlandsresa och andra vaccinationer hänvisas till vaccinationsmottagningen på Universitetssjukhuset telefon 010- 103 13 87
Om oss
Vår målsättning är att ge befolkningen en trygg och säker vård med hög medicinsk kompetens, god tillgänglighet och ett bra bemötande. Vi erbjuder hälso- och sjukvård av högsta möjliga kvalitet och arbetar utifrån en helhetssyn med patienten i centrum.
Information till patienter
- Remisskrav:
- Nej
Läs mer på 1177 Vårdguiden
Visa fler mottagningar inom
- Driftsform:
- Landsting/Region.
Omdömen och fakta
Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Kärna, Linköping.
Telefon- & läkartillgänglighet
Primärvårdens tillgänglighet per telefon
Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.
- Det aktuella värdet är
- 91%
- Mätningen genomfördes
- 2018-07-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården
Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård
Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.
- Det aktuella värdet är
- 94%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting
Generella patientomdömen
Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 79 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 75 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 61 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 71 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 82 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 80 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 76 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting