Vårdcentralen Åtvidaberg
Våra e-tjänster
- 1. Boka tid direkt
- 2. Av/omboka tid direkt
- Av/omboka tid
- Förnya recept
- Hjälp oss att bli bättre!
- Intresseanmälan för KBT via nätet
- Kontakta mig
- Stöd och behandling
-
Tidbokning av telefontid
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
-
Synpunkter och klagomål
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
-
Digitala vårdcentralen Region Östergötland
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
-
1. Boka tid direkt
Välkommen till Vårdcentralen Åtvidaberg. Här kan du boka tid på några av våra mottagningar. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din person eller där du agerar som ombud registrerat i 1177 vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. Du får en bekräftelse på din bokning via ditt personliga konto i 1177 vårdguidens e-tjänster. Om du vill ändra din bokning måste du själv av- eller omboka ditt besök för att slippa betala för uteblivet besök. Avgiften för uteblivet besök gäller även om du har frikort. Du ändrar din bokning under rubriken ”Av- och omboka tid direkt”. -
2. Av/omboka tid direkt
Här kan du av- och omboka dina bokade besök till Vårdcentralen Åtvidaberg.Du får en bekräftelse på din av- eller ombokning via ditt konto i 1177 vårdguidens e-tjänster. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din person eller där du agerar som ombud registrerat i 1177 vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. Om du inte avbokar din tid och uteblir får du betala för uteblivet besök. Avgiften för uteblivet besök gäller även om du har frikort. Vid akut förhinder var vänlig ring 010-105 9730. -
Av/omboka tid
Här kan du av- eller omboka din tid på mottagningen. Du måste avboka senast fyra timmar innan den bokade tiden annars debiteras du för uteblivet besök. Du får bekräftelse på avbokningen samt besked om eventuell ombokning via ditt konto i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. -
Förnya recept
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya recept på läkemedel som du fått utskrivna på vårdcentralen. Din vårdgivare avgör om receptet kan förnyas. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan medicin. Du kommer att få svar inom 7 arbetsdagar via ditt konto i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. -
Hjälp oss att bli bättre!
OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring din mottagning på telefonnummer 010-105 97 30 eller Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. -
Intresseanmälan för KBT via nätet
Här anmäler du intresse om att få utföra KBT via nätet. Du besöker vårdenheten för bedömningssamtal och avslutningssamtal, i övrigt kan du göra din behandling via internet när det passar dig. En behandlare kommer att kontakta dig efter mottagen anmälan för bedömning om KBT via internet kan vara ett bra alternativ för dig. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärende som rör din egen person eller där du agerar ombud registrerad på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. -
Kontakta mig
Här kan du kontakta din vårdgivare. Du kommer att få svar inom 3 arbetsdagar via ditt konto i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring din vårdcentral på 010-105 97 30 eller Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. -
Stöd och behandling
-
Tidbokning av telefontid
Fyll i dina uppgifter så får du en tid då vi ringer upp dig.
Skriv ditt fullständiga telefonnummer utan mellanslag och bindestreck. Exempel: 08112233.
Personnummer är valfritt och du anger det med 10 eller 12 siffror utan mellanslag och bindestreck. (Exempel: 196501012222.) -
Synpunkter och klagomål
Här kan du beskriva vad som har fungerat bra eller sådant som du är missnöjd med i dina kontakter med oss. Du kan också föreslå vad som kan förbättras.
Du behöver inte tala om vem du är när du lämnar dina synpunkter, men då kan vi inte heller svara dig. Om du vill att vi ska svara dig behöver du skriva din e-postadress eller ditt telefonnummer. Vi kontaktar dig inom två veckor.
-
Digitala vårdcentralen Region Östergötland
Digitala vårdcentralen Region Östergötland erbjuder videosamtal med läkare direkt i din mobil eller surfplatta. Du kan få hjälp med rådgivning, bedömning och akut receptförnyelse.
Telefonnummer och Öppettider
010-105 97 30- Telefontid idag:
- 08–17
- Öppet idag:
- 07:45–17 Vårdcentralen , 08–11:30 , 12:45–16 Provtagningen
Övriga tider och telefonnummer
- Telefontider:
-
Mån-fre 08–17 - Öppettider:
-
Mån-fre 07:45–17 Vårdcentralen Mån-fre 08–11:30 Mån-fre 12:45–16 Provtagningen - Växeltelefon:
- 010-103 00 00
Aktuellt
Ny regel för avbokning
Om du behöver avboka ett besök hos oss, gör det senast 24 timmar innan besökstiden. Annars räknas det som uteblivet besök och du får betala besöksavgiften på 200 kronor.
Slutat vaccinera mot TBE, HPV och inför utlandsresa
Från och med april 2018 erbjuder vi inte längre vaccination för utlandsresa, TBE eller HPV-vaccination. Vi hänvisar dig till Vaccinationsmottagningen US i Linköping. Vårdcentralen kommer dock fortsatt tillhandahålla influensavaccination och vaccin som ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet.
KBT på nätet
Vi erbjuder KBT på nätet. Mer information finns under vårt utbud, Samtalsmottagningen.
ADRESS
- Besöksadress
- Adelswärdsgatan 2, Åtvidaberg
- Län, kommun
- Östergötlands län, Åtvidaberg
- Postadress
-
Vårdcentralen Åtvidaberg
Adelswärdsgatan 2
597 30 Åtvidaberg
Vårt utbud
När du som patient ringer till oss hamnar du i ett datoriserat telefonisystem (TeleQ) som gör att du får en egen tid när vi ringer upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer där du vill bli nådd eller talar in ett meddelande och vi ringer upp på angiven tid. Detta innebär att du inte behöver riskera att få upptagetton eller sitta fast i en telefonkö.
Vi ser helst att du betalar med bankkort, faktura eller autogiro. Du kan även betala kontant.
Receptförnyelse kan ske via telefonkontakt med sjuksköterska. Du kan också förnya ditt recept (eller annan valfri e-tjänst) på nätet. Logga in på 1177.se.
I receptionen ska du alltid anmäla dig när du kommer till vårdcentralen för besök, provtagning etc.
Kom gärna 10 minuter före besöket då det ibland kan vara kö i receptionen. Det går också bra att registrera sitt besök i vår självbetjäningsapparat, dock krävs ett boknings-id.
När vårdcentralen är stängd kan du söka efter råd om sjukdomar och symtom här på 1177.se. Hittar du inget svar kan du ringa 1177. Sjuksköterskorna på 1177 ger dig allmänna medicinska råd, gör en medicinsk bedömning och lotsar dig vidare om du behöver besöka jourcentral eller akutmottagning. Du kan inte boka eller avboka tid på vårdcentralen via telefonnumret 1177.
Tänk på att detta är ett helt rökfritt område.
Arbetsterapimottagningen
Astma- och KOL-mottagningen
Mottagning efter överenskommelse, önskas kontakt ring 010-105 97 30
Ansvariga sjuksköterskor:
Ann-Charlotte Westlund och Frida Wärdig
Barnavårdscentralen
Blodtrycksmottagningen
Mottagning efter överenskommelse.
Blodtryckssköterskor Terése Hargius och Eva Karlsson
Telefontid: Onsdag 08.00-08.45
Telefon: 010-103 58 41
BUP-mottagningen
Diabetesmottagningen
Mottagning efter överenskommelse.
Telefontid: Carina Ekerbring
Måndag-fredag 07.45-08.30
Telefon: 010-103 58 88
Telefontid: Britt-Marie Larsson
Måndag-Fredag 07.45-08.30
Telefon: 010-103 58 25
Dietistmottagningen
Till dietisten får du komma efter remiss från läkare eller sjuksköterska.
Dietist: Britta Thorén, mottagning tisdagar.
Telefontid: Tisdag klockan 13.00-13.30
Telefon: 010-103 58 41
Distriktssköterskemottagningen
Mottagning efter överenskommelse.
Telefon 010-105 97 30
Hälsomottagningen
Hälsorum
Här kan du kostnadsfritt, på egen hand kontrollera ditt blodtryck, BMI, midjemått, vikt och längd.
Du kan även ta del av hälsorådgivande information.
Rummet finns tillgängligt under Vårdcentralens ordinarie öppettider.
Vid blodtryckstagning är det viktigt att du först sitter ned och tar del av instruktionerna.
Tobak
Vill du sluta röka eller snusa? Funderar du på att göra en förändring när det gäller dina tobaksvanor? Hjälp och stöd finns här hos oss på Vårdcentralen Åtvidaberg! Lämna lappen med namn, personnummer samt telefonnummer i lådan eller i receptionen så kommer tobaksavvänjaren att ringa dig.
Inkontinensmottagningen
Mottagning efter överenskommelse.
Inkontinenssköterska Klara Lundgren.
Telefontid: Torsdag klockan 08.30-09.00
Telefon: 010-103 58 29
Kvinnohälsan
Läkarmottagningen
Besök och telefonsamtal till läkarna ska beställas i förväg via tidsbokningen på telefon 010-105 97 30.
Läkare som arbetar vid vårdcentralen är Ulla Foberg, Anders Götmar, Nick Bottone, Abdul Momtaz, Jawad Zia, Ali Valizadha samt Evelina Nilsson.
Medicinska fotvården
Fotvården vid vårdcentralen Åtvidaberg vänder sig i första hand till dig som är diabetiker.
Mottagning efter överenskommelse.
Fotterapeut: Anna Ekström
Telefontid hänvisas till 010-105 97 30
Medicinska mottagningen för nyanlända
Mottagningen erbjuder riktade hälsoundersökningar till personer som är nyanlända i Sverige och som kommit hit som asylsökande, kvotflyktingar, genom anhöriganknytning eller kärleksanknytning. Hälsoundersökningarna utförs av personal från Flyktingmedicinskt centrum.
Provtagningen
Välkommen till oss för provtagning måndag-fredag klockan 8.00-11.30 och 12.45-16.00. Vi som arbetar här är legitimerade biomedicinska analytiker Karin, Gunnar och Ina.Telefon: 010-103 58 83.
För att ta prov behöver en läkare eller sjuksköterska ha ordinerat provet. Vi har drop-in men du kan även boka tid i våra e-tjänster högst upp på sidan, välj "Boka tid direkt" och sedan "Provtagning - ordinerade prover på lab" så ser du vilka tider du kan välja på.
Inför provtagning:
- Ta med giltig legitimation.
- Anmäl dig i vårdcentralens reception.
- Sitt ner och vila cirka 15 minuter innan du ska ta provet. Detta för att ditt provtagningsresultat ska bli så rättvisande som möjligt.
För fasteprover, till exempel blodsocker och blodfetter, gäller följande:
- Du ska vara fastande minst 10 timmar inför provtagningen, till exempel från klockan 22.00 till klockan 8.00.
- Du får inte äta, dricka, röka, snusa eller tugga tuggummi inom denna tid.
- Eventuella mediciner kan du ta tillsammans med ett halvt glas vatten på morgonen.
För prov för läkemedelsanalys, exempelvis Levaxin, gäller följande:
- Provet ska tas före du tar morgondosen.
För urinprov gäller följande:
- Det bästa är om du lämnar morgonurin.
- Urinprov ska förvaras i kylskåp och lämnas in på laboratoriet inom 4 timmar.
- Använd bara de godkända provtagningskärlen för urinprov som finns att få hos oss på vårdcentralen. Välkommen att hämta i receptionen eller hos oss på provtagningen.
- Urinprov som ska skickas på odling måste vara på laboratoriet senast klockan 11.30.
Du kan också lämna blodprov på någon av sjukhusens provtagningsenheter.
Rehabkoordinator
Rehabkoordinatorn kan hjälpa dig att samordna rehabiliteringsinsatser som planeras tillsammans med dig under din sjukskrivning. Det kan gälla åtgärder på vårdcentralen, kontakter med arbetsgivaren, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller andra vårdgivare som medverkar i din rehabilitering.
Målet är återgång till arbete eller studier samt att förebygga sjukskrivning. För mer information kan du prata med din läkare eller rehabkoordinatorn.
Rehabkoordinator: Gun Prytz
Telefonnummer: 010-103 58 51
Samtalsmottagningen
Samtalsstöd vid depression, ångest, kriser samt stressrelaterade besvär. Endast tidsbokade besök efter remiss från läkare.
Vi erbjuder även kognitiv beteendeterapi (KBT) på nätet. Läs mer om KBT på nätet. Du som är intresserad av detta kan logga in ovan och anmäla ditt intresse.
Leg psykoterapeut Annika Rosenbaum
Kurator Anni Pilemalm (föräldraledig)
Kurator Åsa Rosenkull
Vi erbjuder även kognitiv beteendeterapi (KBT) via nätet. Läs om KBT via nätet. Du som är intresserad av detta kan logga in ovan och anmäla ditt intresse.
Sjukgymnastikmottagningen
Vaccinationsmottagningen
Vaccination inför utlandsresa och TBE hänvisas till Vaccinationsmottagningen US.
Vårdcentralen Åtvidaberg erbjuder från och med april 2018 inte längre vaccination inför utlandsresa och TBE. Vi hänvisar dig till Vaccinationsmottagningen US i Linköping. Vårdcentralen kommer dock fortsatt tillhandahålla influensavaccination och vaccin som ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet.
Öppenvårdspsykiatriska mottagningen
Om oss
Till Vårdcentralen Åtvidaberg är alla välkomna, gammal som ung, bosatta på orten eller inte. Vi erbjuder trygg och säker hälso- och sjukvård med hög kvalitet. Vi har en väl fungerande hemsjukvård som gör det möjligt för svårt sjuka och gamla att vårdas i sitt hem. Vi har bred kompetens och mångårig erfarenhet. Vi arbetar förebyggande och för en sundare livsstil. Vi arbetar utifrån primärvårdens honnörsord tillgänglighet, kontinuitet, primärt ansvar, närhet, helhetssyn och samverkan.
Information till patienter
- Remisskrav:
- Nej
Läs mer på 1177 Vårdguiden
Visa fler mottagningar inom
- Driftsform:
- Landsting/Region.
Omdömen och fakta
Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Åtvidaberg.
Telefon- & läkartillgänglighet
Primärvårdens tillgänglighet per telefon
Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.
- Det aktuella värdet är
- 100%
- Mätningen genomfördes
- 2018-07-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården
Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård
Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.
- Det aktuella värdet är
- 95%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting
Generella patientomdömen
Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 84 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 77 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 77 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 78 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 86 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 87 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 85 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting