Tenhults vårdcentral


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Bra Liv nära

  • Av- och omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställ tid

  • Boka tid

  • Formulär för resevaccination.

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Rådgivning

  • Stöd och behandling

  • Synpunkter och klagomål på vården

Telefonnummer och Öppettider

010-242 68 90
Telefontid idag:
08–16:45
Öppet idag:
08–11:30 Laboratoriet , 08–16:45 Vårdcentralen

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-tor 08–16:45
Fre 08–15
Öppettider:
Mån-tor 08–11:30 Laboratoriet
Mån-tor 08–16:45 Vårdcentralen
Fre 08–15 Vårdcentralen
Växeltelefon:
010-241 00 00

Aktuellt

Föreläsning om högt blodtryck

Publicerad: 2019-01-10

Vi bjuder in till en öppen föreläsning där vi informerar om högt blodtryck. Kan risken för högt blodtryck påverkas av levnadsvanor? Vad man kan göra själv? Hur behandlas högt blodtryck?  Är du intresserad? Välkommen fredagen den 25 januari kl. 15.30 till Tenhultskolans matsal.

ADRESS

Besöksadress
Jönköpingsvägen 7, Tenhult
Län, kommun
Jönköpings län, Jönköping
Postadress
Jönköpingsvägen 7
560 27 Tenhult

Vårt utbud

Välkommen att kontakta Tenhults vårdcentral via våra e-tjänster eller telefon 010-242 68 90. Vi kan erbjuda flera olika mottagninga beroende på vad du behöver hjälp med. 

Bra Liv nära - vårdbesök via app

Bra Liv nära är en tjänst för dig där du träffar vårdpersonal via videomöte i din smartphone, platta eller dator. Du bokar själv den tid som det passar dig. Du kan få råd, recept på läkemedel, remiss till vidare vård eller sjukintyg - precis som vid ett vanligt vårdcentralsbesök.

Genom Bra Liv nära träffar du legitimerad personal från våra Bra Liv-vårdcentraler, var du än befinner dig. Du kan när som helst logga in på appen för att se nästa lediga tid.

Läs mer om Bra Liv nära

Astma- och KOL-mottagning, 010 – 242 68 90

Vi utför lungfunktionstester för att diagnostisera astma och KOL. Vi utreder patienter med långvarig hosta och andningsbesvär. Rådgivning vid allergi. Rådgivning vid astma och KOL. Information om egenvård och läkemedelsbehandling vid astma/KOL.

I de flesta fall behövs remiss via distriktsläkare för att komma till vår mottagning. Men om du har frågor som rör din astma/KOL eller undrar över något annat som rör andningsorganen så får du gärna ringa oss direkt.

På mottagningen håller vi oss ständigt uppdaterade med nyheter som rör områdena astma och KOL.

Diabetesmottagning, 010 – 242 68 90

Målet med besöken på vår mottagning är att du ska få de kunskaper som du behöver för att ha kontroll på din diabetessjukdom. I vårt diabetesteam ingår även läkare.

På diabetesmottagningen får du bland annat

  • råd och information om kostens och motionens betydelse vid diabetes
  • uppföljning av din diabetes och vid behov medicinjustering
  • lämpliga diabeteshjälpmedel utprovade
  • ditt blodtryck kontrollerat

Distriktsläkarmottagning, 010 – 242 68 90

Distriktsläkaren är specialist i allmänmedicin och har bred kunskap om sjukdomar och deras behandling.

Distriktsläkaren behandlar sjukdomar som inte kräver sjukhusvård, exempelvis diabetes, högt blodtryck, astma, kronisk obstruktiv lungsjukdom, hjärtsjukdomar, mag-tarmsjukdomar, lätta psykiatriska sjukdomar, till exempel ångest och depression, vissa infektioner, skador och smärttillstånd.

Vi gör även utredningar och rehabilitering. Vi remitterar även vidare till sjukhus vid behov.

Distriktssköterskemottagning, 010 – 242 68 90

Vi hjälper er med sjukvårdande behandling som bland annat såromläggning, blodtryckskontroll, ta bort stygn, utprovning av stödstrumpor och andra sjukvårdsbedömningar.

Hjärtsjuksköterskemottagning, 010 – 242 68 90

Vi ger dig råd och tips om behandlingsåtgärder och möjligheter till egenvård vid kranskärlssjukdom och hjärtsvikt.

Vårt arbete går ut på att hjälpa dig att förändra din livsstil och följa upp din sjukdom med regelbundna kontroller. Det är viktigt att du själv kan styra behandlingen och hantera de symtom som uppkommer.

Vi hjälper även till vid insättning och justering av vissa läkemedel efter samråd med ansvarig läkare.

Tobaksavvänjningsmottagning, 010 – 242 68 90

Du kan även få hjälp att bli tobaksfri genom att träffa oss via vår app, Bra Liv nära. Ladda ner appen Bra Liv nära för att boka din tid.

Har du funderat på att sluta röka eller snusa? Att sluta är en klok satsning på dig själv. En satsning som gör dig friskare, starkare och rikare.

Rosenlunds tobaksavvänjare är specialistutbildade för att kunna hjälpa dig som vill sluta röka och snusa. Du kan komma till oss utan remiss, fråga efter tobaksavvänjning när du kontaktar vårdcentralen.

Behandlingen inleds med ett samtal där vi tillsammans går igenom dina aktuella tobaksvanor. Utifrån detta samtal planeras sedan den fortsatta behandlingen.

Vi diskuterar förberedelser inför tobaksstoppet, abstinensbesvär, nikotinläkemedel, mat, motion och stress. Receptbelagda läkemedel hjälper vi till med då behov föreligger.

Vaccinationsmottagning, 010 – 242 68 90

Vi vaccinerar och ger dig råd och information inför utlandsresa.

Om oss

På Tenhults vårdcentral finns såväl läkare som distriktssköterskor och vi vill vara det nära alternativet för dig som bor i Tenhult. I anslutning till vårdcentralen finns laboratorium där du kan ta blodprover även inför besök till specialistläkare. Vi tar emot barn och vuxna som är sjuka och behöver råd eller vård. Vi arbetar förebyggande och erbjuder hälso- och livsstilsrådgivning. Du kan även få hjälp med remisser till specialistvård, rehabilitering och uppföljning.

Information till patienter

Om du skadat dig eller inte mår bra, kontakta oss på vårdcentralen. Använd våra e-tjänster eller ring oss för att exempelvis boka tid, av- och omboka tid, förnya recept på läkemedel eller fråga oss om något.

Ring 1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till rätt vårdmottagning när så behövs.

När vårdcentralen är stängd, och ditt tillstånd inte kan vänta, kan du vända dig någon av länets tre kvälls- och helgöppna närakuter. Du når närakuten på telefon genom att ringa 1177. Du kan också boka en tid via närakuternas e-tjänster.

Gäller det ett livshotande tillstånd - ring alltid 112!

Ålder:
Vi tar emot patienter som är 1 år eller äldre.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Tenhults vårdcentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

100 %

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

70 %

Det aktuella värdet är
70%
Mätningen genomfördes
2018-11-01 - 2018-11-30

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

77 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
77 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

88 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
88 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

93 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
93 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

90 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
90 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

91 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
91 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information