Dag | Ăppettider | Kommentarer |
---|---|---|
MĂ„ndag | 09.00â15.30 | |
Tisdag | 09.00â15.30 | |
Onsdag | 09.00â15.30 | |
Torsdag | 09.00â15.30 | |
Fredag | 09.00â12.00 | |
Lördag | StÀngt | |
Söndag | StÀngt |
Dag | Ăppettider | Kommentarer |
---|---|---|
MĂ„ndag | 09.00â15.30 | |
Tisdag | 09.00â15.30 | |
Onsdag | 09.00â15.30 | |
Torsdag | 09.00â15.30 | |
Fredag | 09.00â12.00 | |
Lördag | StÀngt | |
Söndag | StÀngt |
- Besöksadress:
- Oscar Lindquists vÀg 6
- LĂ€n, kommun:
- Hallands lÀn, Falkenberg
- Postadress:
- Tolkcentralen För Döva, Box 113, 311 22 Falkenberg
- Webbplats:
- http://www.regionhalland.se/tolk
Tolkcentral för personer med dövhet, dövblindhet eller hörselskada samt tal- röst-och sprÄkskada.
Driftsform: Region
Tolk kan behövas för att göra kommunikation möjlig och för att öka delaktigheten i samhÀllet. Tolkservicen Àr lÀnsövergripande och kan bestÀllas dÀr kommunikation sker mellan personer med hörselnedsÀttning, dövhet, dövblindhet och hörande, röst-, tal- och sprÄkskadade.
HÀr kan du bestÀlla och avbestÀlla tolk
Detta behöver vi veta nÀr vi tar emot en bestÀllning:
- Datum och tid för uppdraget
- Plats och adress
- Detaljer, sÄ som vilken ingÄng, vÄning eller till exempel lokal som gÀller
- Vem vi ska tolka för
- Vilken tolkmetod ni önskar
- Uppdragets art
- SÀrskilda önskemÄl
- Vem vi kan kontakta om vi behöver komplettera uppgifterna
Skulle det dessutom finnas dagordning, program eller annat material sÄ tar vi tacksamt emot det i förhand.
Â
Bildtelefon: tc.halland@t-meeting.se
Texttelefon: tc.halland@t-meeting.se
E-post: tolkcentralen@regionhalland.se
SMS: 073-043 74 14
TeckensprÄkstolkning
Tolkningen sker i bÄda riktningarna mellan teckensprÄk och talad svenska. Brukargruppen Àr döva och hörselskadade som har teckensprÄket som sitt första sprÄk.TeckensprÄket Àr ett eget gestuellt och visuellt sprÄk med egen grammatik och egna sprÄkregler.
Det utförs med hÀnderna, kroppen och ansiktsuttryck och uppfattas med synen.
TeckensprÄket Àr inte internationellt.
Skrivtolkning
Den största brukargruppen som anvÀnder skrivtolkning Àr hörselskadade och vuxendöva, som efter sprÄkinlÀrningen blivit sÄ gravt hörselskadade att de har svÄrt att klara tidigare kommunikation.Tolken anvÀnder ofta en bÀrbar dator vid tolkningen och skriver det som sÀgs. DÄ det Àr flera som behöver tolk kan texten projiceras som en stor bild.
Texten som skrivs kan inte sparas.
I vissa sammanhang kan man Àven anvÀnda handskrift som tolkmetod
Andra tolkmetoder som anvÀnds Àr TSS -"tecken som stöd" och tydligt tal.
Dövblindtolkning
Tolkningen sker till brukare som har syn- och hörselnedsÀttningar i olika grader och kombinationer. I gruppen finns bÄde de som har svenskan och de som har teckensprÄket som sitt första sprÄk.Tolkmetoden anpassas efter önskemÄl och behov.
I dövblindtolkningen ingÄr syntolkning och till en viss del Àven ledsagning.
BÄde hörande och döva Àr i lika stort behov av tolk för att kunna kommunicera med varandra. BÄda parter har ocksÄ samma rÀtt att bestÀlla tolk.
TÀnk pÄ detta nÀr du anvÀnder tolk:
- VĂ€nd dig till din samtalspartner - inte till tolken
- Tolken Àr dÀr för att göra kommunikationen möjlig, inte för att delta i kommunikationen
- Tala som vanligt, vi tolkar i jag-form
- Om ni Àr flera personer - tala en i taget
- LÀmna gÀrna förberedelsematerial till Tolkcentralen
- Be tolken informera hur tolkningen ska fungera om du Àr osÀker
- TÀnk pÄ att hÄlla de bokade tiderna, annars hÄller inte vÄr planering
- Glöm inte att avboka om det planerade mötet inte blir av
- Tolken arbetar efter tolketiska regler och har enligt lag tystnadsplikt
Tolkcentralen för döva/hörselskadade i Region Halland har enligt HÀlso-och sjukvÄrdslagen uppdraget att utföra exempelvis skrivtolkning och teckensprÄkstolkning i olika vardagliga situationer. Det ska finnas möjlighet för alla att vara delaktiga i samhÀllet.
I uppdraget ingÄr Àven tolkning i fritids- och föreningssammanhang. TjÀnsten Àr kostnadsfri och krÀver ingen remiss. Den riktar sig till enskilda personer som Àr bosatta i Halland och registrerade med personnummer pÄ Tolkcentralen.
Registreringen av personer och uppdrag ligger till grund för statistik för uppföljning av hur resurserna inom Tolkverksamheten anvÀnds. JÀmförelser görs Àven pÄ nationell nivÄ.
Vi mÄste veta, nÀr vi kommer ut till er för att tolka, att det finns personer med pÄ mötet som Àr registrerade pÄ Tolkcentralen. Redan vid tolkbestÀllningen kommer vi att frÄga efter namnet pÄ tolkanvÀndaren.
Â
TaltjÀnst Àr en tolkservice för personer med funktionsnedsÀttning som rör röst, tal eller sprÄk.
En TaltjÀnsttolk kan ge stöd till personer som:
- talar otydligt
- har svÄrt att hitta ord
- har svÄrt att förstÄ tal
- har svÄrt att lÀsa eller skriva
Du kan fÄ tolkstöd i de situationer du sjÀlv tycker att det behövs, till exempel vid:
-  lÀkarbesök
-  bankÀrenden
-  föreningsmöten
- Â fritidsaktiviteter
- Â myndighetskontakter
 Ingen remiss behövs.
Tolkservicen Àr gratis för tolkanvÀndaren, men i vissa fall har myndigheter betalningsansvar.
Tolk kan bestÀllas till alla sammanhang och tider pÄ dygnet.
Â
Här kan du meddela oss på 1177.se om sidans kontaktuppgifter eller text behöver ändras. För frågor om din vård, kontakta din mottagning via e-tjänster eller telefon.
Rapportera fel och andra vanliga frÄgor
Vill du kontakta 1177.se om något annat? Vänligen besök 1177 kontaktsida.