Senast reviderad 2017-02-22

Jag är rädd för att bli alkoholist. Hur får jag kontroll över alkoholen?

Fråga

Jag är ganska ovan att dricka alkohol. Senast när jag och min tjej drack kunde jag inte sluta dricka. Jag kunde inte somna på natten och då drack jag lite till. När vi vaknade var jag fortfarande lite berusad. Nu idag känner jag ett sug att dricka mer. Min mormor var alkoholist och jag är rädd att jag har lätt för att bli det. Jag vill kunna följa med ut och träffa min tjejs vänner men om jag inte dricker känner jag mig utanför och kan inte riktigt slappna av.

Hur gör jag för att få kontroll över alkoholen?
Vad är rimligt att dricka?

Svar

Det är bra gjort av dig att höra av dig till oss och ställa frågor om dina alkoholvanor. Många lider i det tysta av sin relation till alkohol och utvecklar både beroende och olika skador som direkt kan relateras till alkohol.

Situationen du beskriver är inte helt ovanlig. Både att känna att man förlorar kontrollen när man dricker på så vis att man inte kan sluta. Men också att man känner ett behov av att dricka alkohol för att kunna slappa av socialt med de man umgås med. Suget av att dricka mer är också något som många beskriver, att man "vill tillbaka" till den där känslan man hade i samband med alkoholruset.

Dessa tre saker brukar kallas för klassiska varningssignaler för att utveckla ett missbruk av alkohol. Men bara för att man upplever detta så betyder det inte alls att man är alkoholberoende, men det är varningssignaler att ta på allvar. Ett annat vanligt symtom på beroende är just också att man måste dricka mer alkohol för att komma upp i samma nivå av berusning som tidigare, vilket ofta kallas för toleransutveckling.

För en del är det svårt att helt avstå från alkohol, medan det för andra är enda sättet att undvika att hamna i ett beroende.

En vuxen man kan dricka maximalt 14 standardglas per vecka och aldrig mer än fem standardglas vid ett tillfälle. Allt drickande som leder till berusning är också "för mycket". Med ett standardglas avses 12-15 centiliter vin, 33 centiliter starköl eller fyra centiliter starksprit. En del studier pekar på att män kan dricka två standardglas per dag utan att löpa kraftigt förhöjda hälsorisker.

För många blir det svårt att hålla sig inom dessa ramar, och man kanske dricker hela ransonen vid ett tillfälle på helgen. Detta är direkt skadligt för lever och hjärna som får arbeta alldeles för hårt för att hantera den intagna mängden av alkohol. Om du tränar eller ägnar dig åt någon annan motion bryter också dessa nivåer av alkohol ner muskelmassan och bidrar till fettinlagring, eftersom alkoholen alltid är den energi som först används av kroppen.

Mitt råd är att prova att hålla dig inom det som kan betraktas som hälsosamt enligt vad jag skrivit ovan, men om du inte klarar det är min rekommendation att helt avstå från alkohol. För en del kan det kännas som ett nederlag och som något som hindrar socialt. Men det kan vara nödvändigt för att du inte ska hamna i ett beroende.

Om du känner att du inte kan hantera situationen själv finns det ofta hjälp att få från sjukvården eller från frivilligorganisationer. Du kan också ställa frågor samt få råd och stöd genom att ringa Alkohollinjen.

Lennie Lindberg, distriktssköterska