Gör en hälsoplan

Skriv ut (ca 2 sidor)

Det kan vara lättare än du tror att byta en dålig vana mot en bra. När du väl bestämt dig för att göra en förändring kan det vara bra att sätta upp realistiska och tydliga mål. Ett sätt kan vara att upprätta ett avtal med dig själv - att göra din egen hälsoplan.

Skriv ut

Dagliga vanor och livsstil går att ändra, men det kräver oftast motivation. Om du vill ändra på något så kan du börja med att ställa några frågor till dig själv:

  • Hur viktig är min hälsa för mig?
  • Vad är mitt mål? 
  • Vilka förändringar behöver jag göra för att ta mig dit?

Även små förändringar kan ge stora effekter för hälsan, med tiden.

Vad vill du ändra på?

Vad vill du ändra på?

Nästa steg är att analysera och planera hur förändringen ska gå till. Vad är viktigast för dig att ändra på? Vilken vana orsakar mest problem? Vilka vanor trivs du med och vill behålla? Sätt upp ett mål som du själv tror att du kan klara av. Pröva sedan att föreställa dig att du har lyckats med ditt mål, och känn efter hur det känns att ha uppnått det. Det blir din målbild.

Målbilder kan vara olika

Om du vill gå ner i vikt kan du till exempel föreställa dig att du kommer i ett favoritplagg som länge legat i garderoben. Förändringen för att nå målet kan vara att sluta äta sötsaker på vardagarna eller att gå minst en halvtimme varje dag.

Kanske väljer du i stället att satsa på sömnen och komma i säng en viss tid på vardagkvällarna för att minska din stressnivå och må bättre. Kanske vill du sluta röka eller  dricka mindre alkohol för att må bättre på längre sikt.

Om du inte känner dig helt frisk eller vet att du har någon sjukdom bör du rådgöra med din läkare innan du sätter i gång. Kanske kan du få hjälp att göra ett hälsotest, och få hjälp med att prioritera vad du ska börja med att förändra.

Fäll ihop

Gör en hälsoplan

Gör en hälsoplan

Ett sätt att få stöd i att göra en förändring kan vara att göra en handlingsplan, din egen hälsoplan. 

  1. Öppna Hälsoplanen (pdf) 
  2. Skriv ut och fyll i den med ditt mål, och hur du ska göra för att försöka nå dit.
  3. Bestäm dig för en belöning som du vill ge dig själv när du har uppnått ditt mål.
  4. Glöm inte start- och måldatum.
  5. Skriv sedan ut dokumentet och underteckna hälsoplanen med din namnteckning.

Du har nu ingått ett avtal med dig själv. Det betyder att du har gjort en överenskommelse med dig själv, som är minst lika viktig att hålla som sådant du kommer överens om med andra. Förtroendet för dig själv är viktigt. Tanken att du gör en förändring för att du är värd en god hälsa  är i sig bra för ditt självförtroende, och ökar dina chanser att lyckas med din förändring.

Sätt upp hälsoplanen synligt

Sätt sedan upp din hälsoplan där du ser den varje dag. Kanske på kylskåpet eller någon annanstans där du ofta passerar. Att låta din hälsoplan vara synlig kan vara en hjälp för att sätta gränser och påminna dig om dina mål dag efter dag. När du gjort annorlunda under en längre tid, blir det nya till slut också en vana som du kan både leva och trivas med. 

Fäll ihop

Njut av ditt mål - hitta ett nytt

Njut av ditt mål - hitta ett nytt

När du uppnått ditt mål, glöm inte att njuta. Ge dig själv den belöning du bestämt dig för på förhand, och gläd dig åt din förändrade situation. Fundera över vad som gått bra och mindre bra, och vad du tror att det beror på. Att reflektera över vad du lärt dig kan göra att du förstår dig själv bättre, och lättare kan göra fler förändringar om du skulle vilja.

Försök att hålla fast vid den nya vanan. Kanske är du redo för att fortsätta med nästa förändring. En hälsosam vana kan ofta leda till ytterligare en. 

Ge inte upp - utan försök igen

Om du av någon anledning var tvungen att avbryta innan du uppnådde ditt mål - ge inte upp. Vad hände och varför? Försök att se det som hände som en värdefull erfarenhet som fört dig framåt. Du kan skriva ut en ny hälsoplan med nya datum och försöka igen.

Fäll ihop
Skriv ut (ca 2 sidor)
Publicerad:
2018-05-08
Redaktör:

Emma Holmér

Granskare:

Mai-Lis Hellénius, professor Karolinska Institutet, överläkare vid livsstilsmottagningen, Hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm