Koll med stegräknare

Med en stegräknare på höften ser du hur många steg du tar under en dag. Det kan vara ett roligare sätt att komma i gång med nya vanor – eller en hjälp att öka på träningen. Ju mer du rör dig dagligen desto bättre för din hälsa. De flesta nya telefoner kan också användas som en stegräknare!

Vad är en stegräknare?

En stegräknare är ett mätinstrument som räknar dina steg vid gång eller andra rörelser när hela kroppen lyfts. Den fästs vid byxlinningen och räknar varje gång du sätter en fot i marken, antingen du går eller springer. Din steglängd kan variera mellan cirka 50 och 75 centimeter eller mer. Därför är det en fördel om du kan ställa in din egen steglängd i stegräknaren. Det är enkelt att mäta upp steglängden. Gå i din vanliga takt och mät ett av stegen.

Hur använder man en stegräknare?

Sätt på stegräknaren på morgonen och ha den på under hela dagen. Läs av på kvällen – i stegmätarens fönster kan du se hur många steg du tagit. Det kan bli fler än du tror när alla steg räknas. Även med ett stillasittande kontorsjobb kan det bli flera tusen steg, till och från jobbet och när du går i trappor lite då och då. Till och med om du rör dig i hemmiljö kan det bli tusentals steg om du uträttar hushållssysslor.

Vad tjänar din hälsa på att du går många steg?

Det är viktigt att vi rör oss varje dag. Världshälsoorganisationen rekommenderar att vi tar minst 10 000 steg per dag. Det motsvarar ungefär 6 kilometer.

Att gå 10 000 steg eller mer påverkar din kropp på många sätt:

  • hjärta, kärl och lungor blir starkare
  • du minskar risken att drabbas av typ 2-diabetes genom att din kropp blir bättre på att reglera blodsockret
  • du förebygger problem med magen, som till exempel förstoppning
  • du kan lindra och förebygga sömnproblem
  • du stärker skelettet och förebygger benskörhet
  • blodcirkulationen ökar, vilket kan göra dig piggare och gladare
  • du får lättare att hålla vikten eller gå ner i vikt.

Hur aktiv är du?

En stegräknare kan ge dig en uppfattning om hur mycket du rör på dig:

Antal steg per dag   Aktivitetsnivå
mindre än 5 000   stillasittande
5 000 – 7 499   lågaktiv
7 500 – 9 999   måttligt aktiv
10 000 – 12 500   aktiv
mer än 12 500  

mycket aktiv

(Tudor-Locke C, Bassett DR Jr, 2004)

Kom i gång med stegräknare

Om du lever ett mestadels stillasittande liv kan en stegräknare hjälpa dig att komma i gång att röra på dig. Det blir enklare att följa dina egna vanor och sätta upp egna, tydliga mål.

Den största utmaningen är kanske att börja. Därefter kan du utmana dig själv. Hur många steg vill du försöka gå till vardags? En längre helgpromenad ger till exempel stor utdelning. På många arbetsplatser anordnas tävlingar med stegräknare. Ett annat sätt att tävla med sin stegräknare är att utmana personer i sin närhet – kanske en vän eller någon i familjen?

Gör så här:

  • Mät din fysiska aktivitet dagligen under en vecka. Ha mätaren på i byxlinningen, på höften, under hela dagarna och ta av den när du lägger dig för att sova. Notera antal steg varje dag.
  • Beräkna ditt genomsnittliga dagsvärde – veckans totala antal steg dividerat med veckans sju dagar. Det kan till exempel vara 42 000/7 = 6 000.
  • Försök sedan att öka din dagliga aktivitet med 10 procent under de följande veckorna. Enligt exemplet ovan blir det 600 fler steg per dag.
  • Om du lyckas öka stegmängden de flesta dagarna under denna period kan du fortsätta att öka med ytterligare 10 procent under de kommande två veckorna tills du nått ditt mål.

Rådgör med läkare

Om du har hjärtbesvär, högt blodtryck eller någon annan åkomma som påverkar din kondition är det bra att rådgöra med din läkare innan du sätter i gång med träning.

Senast uppdaterad:
2014-08-14
Skribent och redaktör:

Ingrid Stjernström Roos, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Johnny Nilsson, docent i idrott, Gymnastik- och idrottshögskolan, Stockholm