Senast reviderad 2017-02-20

Kan jag kombinera Alvedon och Ipren till min dotter på fyra år?

Fråga

Hej!

Min dotter är fyra år och har hög feber som inte går ner. Hon klagar också på ont i öronen. Det känns inte som att Alvedon gör någon nytta. Kan jag kombinera med Ipren? 

Svar

Innan jag svarar på frågan är det viktigt att betona att feber fyller en viktig funktion i kroppens försvar mot infektioner. Feber behöver alltså inte vara något dåligt eller farligt.

Oftast behövs inte febernedsättande mediciner. Men om din dotter mår märkbart dåligt av febern kan du ge det. Till exempel om någon eller några av följande saker stämmer in på din dotter:

  • hon har ont i kroppen
  • hon äter och dricker dåligt
  • hon sover dåligt
  • hon har svårt att komma till ro på kvällen.

Det kan vara besvärligt att förutom febern, även ha ont i öronen. För de flesta fungerar det med smärtlindring som till exempel Alvedon eller Panodil. För andra kan Ipren eller andra läkemedel som innehåller ibuprofen fungera bättre. Däremot ska du inte kombinera dessa två sorters läkemedel.

Kombinera inte Alvedon eller Ipren utan att först rådgöra med vården

Vi brukar inte rekommendera att man kombinerar Alvedon och Ipren till barn, utan att först ha haft kontakt med vården. Anledningen är att det lätt kan bli fel med doseringen när du använder två olika läkemedel med liknande effekt. Riskerna för biverkningar ökar. Samtidigt blir effekten inte så mycket större än om du bara ger ett av läkemedlen i maxdos.

Om inte enbart Alvedon hjälper

Om inte Alvedon hjälper tycker jag att du ska ringa 1177 Vårdguiden på telefon och prata med en sjuksköterska. Du kan då få hjälp med att se till så att du verkligen ger högsta rekommenderade dos. Om du gör det och din dotter ändå mår dåligt kan du få råd om vad ni ska göra, om ni behöver söka vård eller om det finns annan receptfri behandling som ni kan ge. 

Kenneth Nolkrantz, läkare, specialist i allmänmedicin