Senast reviderad 2017-03-01

Är GI eller 5:2-dieten bra metoder om man vill gå ner i vikt?

Fråga

Jag är en 45 årig kvinna som har tio kilos övervikt som jag skulle vilja bli av med. Är GI eller 5:2 bra metoder att använda sig av, eller vad rekommenderar ni?

Svar

För att gå ner tio kilo i vikt behöver du förbruka mer energi än du får i dig från maten under en längre period. Du behöver också få i dig tillräckligt av alla näringsämnen så en allsidigt sammansatt kost är att föredra framför dieter där du utesluter vissa livsmedelsgrupper helt ur kosten.

Om du vill minska i vikt och hålla vikten behöver du hitta ett sätt att äta som fungerar i längden. Det finns inte ett sätt som funkar för precis alla, utan du måste utgå från dig själv och vad du tror kan fungera för dig.

Att fasta två dagar i veckan är ett sätt att minska energiintaget. Så om du inte kompenserar fastedagarna med att äta motsvarande mängd energi i överskott veckans övriga dagar går du ner i vikt av en sådan diet.

Jag ser inte 5:2-dieten som ett livslångt sätt att äta. Om du har bra och allsidiga matvanor, men äter för mycket kan 5:2 vara ett bra sätt att gå ner i vikt. Om du har tendens till matmissbruk eller ätstörning är dieten direkt olämplig.

När det gäller GI är det inte en enhetlig kost, utan det som kallas GI kan se väldigt olika ut. Men om du menar en kost där du väljer långsamma kolhydrater och väljer bort socker och andra snabba kolhydrater är det ett hälsosamt sätt att äta för att hålla vikten eller minska i vikt.

Den typen av GI stämmer väl överens med livsmedelsverkets kostråd.

Om du vill gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt är motionen en viktig del. Ju mer du rör på dig desto mer energi förbrukar du. Dessutom får du ett jämnare blodsocker av regelbunden motion, så du får ett minskat sötsug.

Försök hitta ett sätt att röra på dig som du trivs med och som du kan utföra regelbundet flera gånger i veckan. Glöm inte vardagsmotionen.

Läs gärna vår text om Hälsosamma matråd och Livsmedelsverkets text om Dieter

Anna Karlsson, dietist