Så loggar du in på 1177.se
För att logga in på 1177.se behöver du ha ett svenskt personnummer och en e-legitimation, antingen BankID eller Freja eID Plus.
Längre ner i artikeln kan du se filmer om hur du loggar in på 1177.se.
Att logga in med e-legitimation
Med hjälp av en elektronisk legitimation kan du logga in och legitimera dig i olika appar och på olika webbplatser, till exempel på 1177.se.
Logga in med Bank-id
Du kan installera Bank-id på en mobil, surfplatta eller dator. Bank-id för mobiler och surfplattor kallas för mobilt bank-id.
Du skaffar bank-id hos en bank. Bankerna har olika krav på din ålder men om du är under 18 år måste du ha tillstånd av vårdnadshavare. Läs mer på din banks webbplats vad som gäller för dig.
Observera att E-tjänsterna inte stödjer inloggning med Mobilt SäkerhetsID, en e-legitimation som riktar sig till unga.
Så loggar du in på 1177.se med bank-id
Läs om hur du beställer och kommer igång med bank-id.
Logga in med Freja e-id plus
Freja e-id plus är en gratis, svensk e-legitimation.
För att skaffa Freja e-id plus behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto.
Ladda ner appen Freja e-id till din telefon och följ instruktionerna.
När du har laddat ned appen Freja e-id och registrerat dig behöver du uppgradera Freja e-id till Freja e-id plus.
För att göra det måste du ta med din telefon och den ID-handling du registrerat i Freja e-id till ett godkänt Freja e-id ombud.
Läs om hur du skaffar Freja e-id.
Läs om hur du skaffar Freja e-id plus.
Du kan använda delad kontroll i Freja e-id Plus
Med delad kontroll kommer du som ska använda Freja e-id Plus överens med en annan person att hen ska kunna hjälpa dig med e-legitimationen. Efter att ni båda har aktiverat funktionen kommer den som ska hjälpa dig att få en notifiering i sin Freja-app varje gång du ska logga in eller göra en elektronisk underskrift.
Uppgradera till Freja e-id plus för att logga in på 1177.se
Du som tidigare använt Freja e-id för att logga in på 1177.se måste nu uppgradera ditt Freja e-id till Freja e-id plus eller skaffa en annan godkänd e-legitimation för att kunna logga in.
Följ de allmänna råden för covid-19
Du som har symtom på covid-19 ska följa de allmänna råd som finns. Har du symtom ska du inte gå till ett ombud för Freja e-id för att uppgradera din e-legitimation.
E-legitimationer som inte är godkända för 1177 vårdguidens e-tjänster.
Du kan inte logga in på 1177.se med följande e-legitimationer:
Freja eID eller Freja eID extended
Du behöver använda Freja eID Plus för att kunna logga in på 1177.se
Mobilt säkerhetsID
Mobilt SäkerhetsID är till för bankernas egna tjänster. Det kan inte användas för att logga in på 1177.se.
När ett barn skaffar ett Mobilt BankID är det egentligen ett Mobilt säkerhetsID hen får. Det måste sedan uppgraderas till ett Mobilt BankID
Du som är vårdnadshavare måste kontakta banken och förklara att ditt barn behöver ha ett Mobilt BankID för att kunna identifiera sig även i e-tjänster som inte är bankens egna.
Logga in med en utländsk e-legitimation
Det går i dagsläget inte att logga in med utländsk e-legitimation i e-tjänsterna.
Logga in med skyddade personuppgifter
Du kan logga in i 1177 med e-legitimation om du har skyddade personuppgifter.
Du kan inte agera ombud och utföra ärenden åt ett barn du är vårdnadshavare för om du eller barnet har skyddad identitet.
Kan barn logga in på 1177.se?
Vårdnadshavare kan logga in och göra barnets vårdärenden med sin egen inloggning tills barnet har fyllt 13 år. Här kan du läsa mer om hur du gör ditt barns vårdärenden via nätet.
När ett barn har fyllt 13 år behöver hen ha en egen inloggning. Då kan vårdnadshavaren inte längre hantera eller ta del av ärenden via sin egen inloggning.
Barn över 13 år ska logga in själva
Du som är barn och över 13 år kan logga in med e-legitimation. Det finns tekniska krav för e-tjänsterna som bland annat handlar om vilka typer av e-legitimationer som fungerar att logga in med. E-tjänsterna stöder till exempel inte inloggning med Mobilt SäkerhetsID, en e-legitimation som riktar sig till unga. Här kan du läsa mer om de tekniska krav som gäller för att logga in på 1177.se.
Reservnummer och samordningsnummer
Du som har reservnummer eller samordningsnummer kan inte logga in på 1177.se.
Du kan få stå i kö om många försöker logga in samtidigt
Ibland är det många som försöker logga in samtidigt. Då får du stå i kö tills det blir din tur.
På kösidan kan du se hur lång tid som är kvar innan du kan logga in. När det blir din tur kommer du automatiskt till inloggningssidan. Du har då 10 minuter på dig att logga in.
Kösystemet finns för att 1177.se inte ska bli överbelastat om många försöker logga in samtidigt.
Har du problem med att logga in?
Här kan du läsa mer om vanliga orsaker till problem med inloggning.
Vill du kontakta vår support?
Har du inte e-legitimation?
Du kan inte logga in på 1177.se om du inte har en e-legitimation. Kontakta den mottagning det gäller och be dem att ge dig informationen på ett annat sätt. Här kan du hitta adresser och kontaktuppgifter till mottagningar.
Stäng webbläsaren när du har loggat ut
Din webbläsare kan tillfälligt lagra information om din e-legitimation. Det är därför viktigt att du stänger ner alla öppna fönster i webbläsaren när du har loggat ut från 1177.se om någon annan har tillgång till datorn.
Filmer om hur du loggar in på 1177.se
Så loggar du in på 1177.se med din mobil.
Så loggar du in på 1177.se med din mobil.
Så loggar du in på 1177.se med din dator.
Så loggar du in på 1177.se med din dator.