Problem att få provsvar covid-19.Det här meddelandet avser Gävleborg

Just nu är det problem att få sitt provsvar, felsökning pågår. Eftersom det är många som ringer är det också lång kö till supportnumret 026-15 03 00.

Träning och fysisk hälsa

Film: Träning i säng

De här filmerna visar hur du kan göra för att träna när du ligger i en säng. Träningsprogrammet är anpassat för dig som har svårt att träna när du sitter eller står.

Hela kroppen mår bra av fysisk aktivitet. Oavsett ålder är regelbunden träning viktig för hela kroppen.

Övningar för rörlighet, cirkulation och styrka

Du som har varit sängliggande en längre period får ofta svagare muskler. Det här programmet består av lätt styrketräning för hela kroppen. Det innehåller också övningar som ökar rörligheten och cirkulationen. Det är viktigt att alla övningar känns behagliga, annars bör du avstår från den rörelsen helt. Har du fått rekommendationer om att avstå träning är det viktigt att du följer dem.

En del övningar i programmet utförs med gummiband. Du kan använda en hantel eller liknande om du inte har möjlighet att använda ett gummiband.

Filmerna nedan visar hur de olika övningarna ska genomföras. Filmen "Träna i säng - hela programmet" kan du använda för att göra övningarna i ett sträck.

I filmen får du en introduktion till övningarna.

Träning för att öka rörlighet och styrka i fotleder.

Träning för att öka rörlighet och styrka i muskulaturen kring knä och höfter.

Träning för att öka cirkulation i muskulaturen kring axlarna.

Träning för ökad rörlighet och styrka i muskulaturen i armarna.

Träning för ökad rörlighet och styrka i muskulaturen i ryggen.

Träning för ökad styrka i muskulaturen i mage, rygg och ben.

Träning för ökad styrka och stabilitet i muskulaturen i mage och rygg.

Träning för ökad styrka i muskulaturen i benen.

Träning för ökad styrka i muskulaturen kring höften.

Träning för ökad styrka i muskulaturen mellan skulderbladen.

Träning för ökad styrka och stabilitet i muskulaturen i mage och rygg.

Träning för ökad styrka i magmuskulaturen.

Träning för ökad styrka i muskulaturen i överarmarna.

Träning för ökad styrka i muskulaturen i armar och axlar.

Träning för ökad styrka i muskulaturen i överarmarna.

Träning för ökad rörlighet och cirkulation i muskulaturen kring nacke och axlar.

Träningsprogram för träning i säng. Programmet är cirka 26 minuter långt, med en och en halv minut långa övningar.

Till toppen av sidan